Skip to main content
Beantwoord

4Gbit optie niet meer mogelijk, terwijl we dit eerder wel gehad hebben

• June 18, 2025
  • 18 reacties
  • 257 keer bekeken

Medio vorig jaar is voor ons de 4Gbit optie beschikbaar gekomen. 
Deze hebben we een tijdje gehad en hebben goed gebruik gemaakt van de snelle down- en upload om wat cloud zaken te vullen.

Echter hebben we de 4Gbit optie weer teruggezet naar 1Gbit omdat we die bandbreedte niet meer direct nodig hadden. 

Nu er weer de noodzaak was om (tijdelijke) meer bandbreedte, kunnen we opeens deze optie niet meer kiezen. De website geeft aan dat op ons adres nu max. 1Gbit is.

Na contact te hebben gezocht zijn we uiteindelijk 2 weken later teruggebeld met een wat warrige verklaring over capaciteit enz. enz. maar dat de optie medio Juni 2025 weer beschikbaar zou komen.

Na recent weer contact te hebben gezocht met de klantenservice was het weer een ingewikkeld verhaal om een reden èn datum te krijgen wanneer de 4Gbit weer beschikbaar zou komen.

Want tot op het moment van schrijven is 1Gbit nog steeds de max.

Kan iemand van KPN meer duidelijkheid geven wanneer de optie van 4Gbit weer terugkomt en wat de reden is om deze niet meer aan te bieden.

Gaat om postcodegebied 3344 JK

Beste antwoord door joey92

@Denise van KPN 

ik heb ook even mee gekeken, wat ik zie is dat de XGS-PON techniek tijdelijk is dichtgezet voor nieuwe orders of wijzigingen. betreft dus alleen voor de XGS-PON apparatuur. AON (GOF) staat nog wel gewoon open voor nieuwe orders.

willekeurig huisnummer met postcode 3344JK.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

18 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 19, 2025

Hallo ​@ArieBalk ,

Het is nu 19 juni 2025. Als jou verteld is medio juni, dan kan dat ook eind juni zijn. 

Kortom nog even een kleine twee weken geduld. 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@ArieBalk, welkom op de KPN Community! Goed dat je jouw vraag hier stelt. Ik kan me goed voorstellen dat je heel graag wilt weten wanneer 4 Gbit/s weer beschikbaar wordt voor jou.

Ik wou dat ik je hier direct antwoord op kon geven, maar ik heb die niet voor je. Ik wil je vragen toch nog even geduldig af te wachten, zoals ​@Noordzee ook al aangeeft. Als er eerder is gezegd ‘medio juni’, dan kan dat inderdaad ook eind juni zijn. Dus even afwachten.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 26, 2025

Hallo ​@ArieBalk ,

Het is nu 19 juni 2025. Als jou verteld is medio juni, dan kan dat ook eind juni zijn. 

Kortom nog even een kleine twee weken geduld. 

@ArieBalk 

We zijn een week verder. Is de 4 Gbit/s al beschikbaar? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2025

Nope…

Ander adres, 3315JN in Dordrecht, waar ook eerder 4Gbit/s leverbaar was is ook 1Gbit geworden.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

@ArieBalk Zou je jouw postcode en huisnummer in je profiel willen zetten? Dan ga ik even kijken of ik kan zien wat de planning is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2025

Gedaan !

Ben benieuwd wat de planning is maar meer nog wat de reden is.
Zoals gezegd had ik het (incl Box 14).

Ik zie ook als ik een up- of download start dat hij relatief hoog start (soms tot wel 2,5Gbit/s) maar daarna netjes op 1000 tot 1100Mbit/s blijft zitten de rest van de up- of download sessie.

• June 27, 2025

Zoals gezegd had ik het (incl Box 14).

Die KPN Box 14 heb je nog steeds toch?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2025

Jazeker

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik heb even gekeken. Ik zie eigenlijk tegenstrijdige informatie. Aan de ene kant zie ik dat 4 Gbit/s beschikbaar zou moeten zijn. Aan de andere kant zie ik dat op jouw adres alleen 1 Gbit/s beschikbaar is. Je hebt wel het juiste ONT voor 4 Gbit/s. Dus waarom het voor jou dan nu niet beschikbaar is, durf ik je niet te zeggen. Ik kan je helaas ook niet zeggen wanneer dit wel weer beschikbaar komt.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • July 1, 2025

@Denise van KPN 

ik heb ook even mee gekeken, wat ik zie is dat de XGS-PON techniek tijdelijk is dichtgezet voor nieuwe orders of wijzigingen. betreft dus alleen voor de XGS-PON apparatuur. AON (GOF) staat nog wel gewoon open voor nieuwe orders.

willekeurig huisnummer met postcode 3344JK.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 1, 2025

It het niet toch zoals de KS verklaart, een capaciteit probleem? Een theoretische berekening: de wijkcentrale heeft een uplinks van 100Gbs en moet 200 huishouden bezorgen met snelheid tussen 0,5Gbs en 1Gbs, dan is geen ruimte meer voor 4Gbs omdat KPN moet de minimale snelheid garanderen.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

@joey92 Jij ziet niet toevallig waarom dit zo is, of wel? En of/wanneer het weer open gaat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 2, 2025

Leuk om mee te kijken wat de reden is waarom 4Gbit (al dan niet tijdelijk) beschikbaar zou zijn. Dank je wel !

Misschien is mijn redenatie iets te kort door de bocht maar stel dat er 4 aansluitingen van 1Gbit of 8 van 500Mbit enz. enz. nog bij komen dan is dat toch hetzelfde qua belasting op de capaciteit als de wijkcentrale gesteld op 100Gbps zou zitten. Dan zou die na verloop van tijd ook dezelfde bandbreedte (kunnen) gebruiken ?

Dan snap ik de redenatie van KPN wel dat ze liever een x-aantal abonnementen van lagere snelheid nog wil aanbieden dan 1x 4Gbit die slechts een fractie daarvan oplevert maar misschien in de praktijk wel 4x zoveel bandbreedte soupeert.  4Gbit neem je niet omdat lekker snel regulier webverkeer wilt hebben maar juist omdat je veel in de weer bent met (goede)cloudiensten.

De wijk waarover het gaat is idd aan het groeien maar nou ook weer niet zo snel dat de capaciteitsgroei opeens uit de lucht is komen vallen. 

Ben reuze benieuwd wanneer de mogelijk om weer voor 4Gbit te gaan weer open gaat.
Natuurlijk kan ik met 1Gbit aan de slag maar mijn werkzaamheden zijn eerder afgerond als ik de 4Gbit ter beschikking heb.

Ik hoop niet dat dit (te) lang gaat duren. Want de concurrentie biedt wel nog steeds 8Gbit aan. Weliswaar iets duurder maar het doel heiligt de middelen in dit geval. 

• July 2, 2025

Als dit de reden is waarom 4 Gb/s (tijdelijk) niet meer beschikbaar is herken ik dat wel uit de hoogtijdagen van koper. Je kon toen geen pairbonding krijgen als er niet tenminste een bepaalde hoeveelheid vrije koperlijnen beschikbaar bleef voor enkelvoudige (niet PB) aansluitingen, zelfs niet als die niet werden gebruikt. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • July 2, 2025

@joey92 Jij ziet niet toevallig waarom dit zo is, of wel? En of/wanneer het weer open gaat?

nee ik kan alleen zien wat er op de foto te zien is.

lijkt me meer iets van capaciteit problemen inderdaad.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Duidelijk, thanks, ​@joey92!

Dan is het afwachten voor ​@ArieBalk.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 8, 2025

Inmiddels weer telefonisch contact gehad. Weet niet exact welke afdeling.
Er is dieper ingegaan op de vraag en is er weer navraag gedaan bij KPNNetwerk en is er nu helemaal geen datum meer voorhanden. Wat wel zeker was is dat de 4Gbit niet aangevraagd kan worden ook al zou je het gehad hebben. Er is geen uitzonder te maken. 

Eerst medio Juni nu is het dan al onbekend. Helaas dus gelijk een opzegging laten doorvoeren zodat een andere partij, Odido die wel 8Gbit kan leveren, kan overnemen.
Helaas, maar het is niet anders.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Wat jammer dat dit ertoe heeft geleid dat jij jouw abonnement bij KPN hebt opgezegd, ​@ArieBalk. Al kan ik de keuze begrijpen als je graag meer snelheid wilt. Ik had gewild dat ik je meer duidelijkheid kon geven over of en wanneer 4 Gbit/s bij KPN weer beschikbaar zou zijn, maar helaas. Hopelijk mogen we je in de toekomst weer verwelkomen! 💚