Skip to main content

Gisteren is na een storing door een KPN monteur mijn ONT vervangen.

Ik gebruik al jaren tot volle tevredenheid een eigen router (Draytek 3910) die middels een 10Gbs SFP+ module op mijn oude Genexis ONT aangesloten was.

Zelfs na de overzetting naar 4Gbps werkte alles goed, ook de Down en upload snelheid waren OK. Download was altijd rond de 4000 en upload was variabel tussen 2000 en 4000 (dit wisselde per speedtest).

De ONT had wel het probleem dat hij wel eens de verbinding verbrak maar die kwam direct weer terug, soms zo snel dat ik het niet eens merkte en het pas zag als ik in de logging ging kijken van de 3910.

Wel had de ONT problemen als hij van spanning af was geweest, dan was er geen verbinding na opstarten en moest je de ONT soms meerdere malen resetten om weer verbinding te krijgen.

Van de week toch maar een storing aangemeld en afspraak gemaakt.

 

In voorbereiding hierop mijn ongebruikte Box 14 aangesloten, tot mijn opluchting had deze ook het probleem dat de verbinding 1 x voor paar seconden wegviel dus lag het niet aan de 3910.

Ik heb toen een poging gedaan het niet opstarten na spanningsuitval te reproduceren en de ONT een aantal maal opnieuw laten opstarten.

Dut lukte zo goed dat de ONT besloot er helemaal maar mee te stoppen (geen enkel lampje meer)

 

Toen de KPN man belde dat hij binnen een kwartier za aankomen zei hij dat hij het ook al gezien had.

 

So Far So Good

 

KPN man was bekend met de problemen van de Genexis ONT’s van de eerste generatie en had een Nokia ONT bij zich waarvan hij ook aangaf dat dit ‘DE’ ONT was voor gebruik bij 4Gbps.

ONT aangesloten en aangemeld, de Box 14 kreeg weer verbinding een een Ookla Speedtest naar de KPN server Barendrecht gaf netjes 4004/4018.

Ik erg blij en de KPN man bedankt.

 

Hierna de box 14 los gehaald en de WAN1 van de 3910 weer aangesloten op de ONT, deze kreeg ook direct weer verbinding.

MAAR een download snelheid van net boven de 1000 en een upload van ruim boven de 4000.

De download is met geen mogelijkheid hoger dan 1Gbps te krijgen.

 

Wat heb ik al getest:

  • 3910 (WAN parameters aangepast) en als 2e router achter de box 14 en in DMZ: Download en Upload netjes boven de 4000 maar uiteraard problemen met Telefonie en televisie omdat die allemaal achter de 3910 zitten.
  • Ander merk 10G SFP+ in de 3910: 1G/4G probleem blijft
  • de SFP+ zowel in auto mode getest als vast op 10Gbps FD: 3910 geeft in alle gevallen aan dat er verbinding is op 10G maar 1G/4G probleem blijft.
  • in de 3910 het MAC adres van de Box 14 gekloond: 1G/4G probleem blijft.

De fysieke verbinding tussen de 3910 SFP+ en de ONT loopt netjes op 10G maar het KPN netwerk ‘knijpt’ ergens de download snelheid.

De 3910 kan deze snelheden met 2 vingers in de neus aan, het werkt namelijk achter de box 14 en met de oude ONT wel.

Ik weet dat ik hierover niet hoef te bellen omdat de Box14 uitstekend werkt, maar router achter router heeft niet mijn voorkeur.

Optie die ik nog overweeg om te testen is een extra switch tussen de 3910 en de ONT te zetten, ik zou hiervoor de 10G en de 2,5G LAN poorten van de Box 14 kunnen gebruiken als PoC. Gaat de snelheid dan omhoog naar 2,5G zou ik een kleine 10G switch kunnen aanschaffen maar die heb je niet voor een paar 10tjes 😩.

Iemand technisch van KPN die meeleest (en eens in de KPN app. kan laten kijken) of iemand anders die nog goede ideeën heeft?

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

 

Eddie Toet

 

 

Welke SFP+ module heb je in jouw 3910 zitten?


Ik heb twee verschillende geprobeerd 

ik ben pas vanavond weer thuis dus de huidige weet geen merk van en de 3910 ziet hem als OEM

 

De andere is deze (onderste):

 

Beide werkten met de Genexis ONT prima.


In bovenste foto staan downlink en uplink op 0 omdat deze op auto staan.

Ook handmatig invullen van de juiste snelheden helpt niet

 


de 3910 ziet WAN1 ook als 10G

 

 


Ik neem aan dat je de onderste op de foto gebruikt, de RJ45 module.

Heb je ook verschillende UTP netwerkkabels tussen de ONT en de SFP+ module geprobeerd?


Ja en ja, kabels die voor 10G gespecificeerd zijn cat 6A en hoger.

de upload is gewoon wel meer dan 4Gbps

 een download van een groot bestand (10GB) van de KPN test server geeft ook aan dat de hier getoonde waarde klopt. 


[deleted]


De switch in mijn thuiskantoor zegt dat daar ook nog een 10G SFP+ UTP module in zit die heeft een merk en is dus geen OEM.

Die ga ik vanavond als ik thuis kom ook nog even wisselen en uitproberen.

 


Ook de derde SFP+ module  laat hetzelfde gedrag zien helaas.


Kan jij de linkspeed van de WAN connectie eens vast op 10Gbps zetten i.p.v. auto?

Levert dat andere resultaten?


Beide getest, zelfde resultaat


Nu 3910 weer achter de Box 14 met IP van WAN1 in DMZ van de KPN box

 

Maar de TV boxjes spelen sommige zenders nu niet goed af, doen het seconde of 10 en beeld slaat dan vast

NPO1 doet dat bv maar 192TV weer niet, die speelt wel


Heb je de TV+ Boxen dan achter de 3910 hangen en hoe staat de IGMP proxy server dan geconfigureerd?


In de router achter router mode werken de TV boxjes alleen als je ze op Unicast zet

En dan ook nog niet foutloos

 

in de 3910 staat de IGMP zo:

 

Werkt prima als de 3910 de baas mag spelen.

Ben net toch weer terug gegaan naar 3910 direct achter de ONT.

download  direct weer terug naar 1G upload 4G

Kids kunnen mijn bloed ondertussen drinken met al die herstarts 🥸


Als ik en NST speedtest doe van de vaste PC door WAN adres en dan terug naar de vaste PC krijg ik dit:

 

Die 1G is echt alleen als ik door KPN het internet op wil


In de 3910 staat de IGMP zo:

 

Waar staat PVC/VLAN voor?


Daar kan ik kiezen over welke WAN ik TV wil kijken

 

die wijst naar virtueel WAN13 met VLAN tag 4 voor TV, die interface komt uiteraard niet bij als ik router achter router zet

 

 


Als jouw 3910 als tweede router achter de V14 staat dan moet je geen vlans gebruiken. Dat is dus de reden waarom de TV ontvangers stil vallen.


Maar moet ik dan WAN13 tagloos maken? en maakt hij dan wel verbinding?

Morgen eens proberen.

Als ik ‘m nu nog eens reboot wordt ik gelyncht  door 2 pubers

 


Maar het blijft raar dat de verbinding tussen de 3910 en de ONT fysiek 10Gbps is en de download en de upload zoveel verschillen.

En dat dit met de Genexis ONT wel goed ging.

Ik hoop nog steeds dat er een technische KPNer meeleest die dit wel een uitdaging vindt en eens vanaf de andere kant kan kijken naar de verbinding.


Ook nog even de Box 14 tussen de 3910 en de ONT gezet

 

10G LAN poort in de ONT

2,5G LAN in de WAN1 van de 3910

geen verbinding WAN1


Even een update.

 

Voorlopig een werkbare (alhoewel niet optimale) tussenoplossing.

3910 in DMZ achter de Box14.

TV issues opgelost door boxje in de huiskamer waarvan de kabel toch al naar de meterkast liep overgezet direct op de Box14, dus daar perfecte TV.

de 2,5Gpoort van de Box14 in een vrije poort van de switch beneden geprikt, TV Boxje in kantoor op zolder in de andere switch geprikt. IP adres vast  ingesteld in de range van de Box14.

Dus hier ook perfecte TV.

Er lopen nu wel 2 aparte IP subnets over het netwerk achter de 3910 maar daar merk je niets van zoals L3 uit staat in de switches.

 

Snelheid nu OK en TV ook.

Nu afwachten op de 10G media converter die er aan komt om van het UTP signaal uit de ONT weer een MM glas signaal te maken om een extra laag aan te brengen tussen de 3910 en de ONT.

Als dat niet werkt zit er niet veel anders op dan het te laten zoals het nu is.

Tenzij KPN nog iets kan zien.

 


Gaat ‘m toch niet worden om het BOX14 subnet over de bestaande switches naar zolder te routeren

De upload zakte in tot 2,5Gbps en toen ik de kabel  in een van de 1Gbps poorten van de box14 stak zakte de upload in tot 1Gbps 😭.

Hoewel de boel 2 gescheiden IP reeksen zijn op L3 gaat op L2 de boel toch via de verkeerde route.

TV boxje op zolder dan maar met beperkingen in unicast mode achter de 3910.

 


de 10Gbps media converter net opgehaald bij het PostNL ophaalpunt in het dorp.

Vol goede moed aangesloten tussen ONT en 3910 en……….NIKS.

Nog steeds maar 1Gbps upload en 4Gbps download.

 

Wat doet een mens dan, juist die gaat aan de🍷uit pure wanhoop.

Maar vaak komen dan de goede ideeën.

 

Idee 1 was om eens te gaan spelen met de inlognaam van de PPP verbinding (deze zou niet uit mogen maken maar niet geschoten is altijd mis).

effect: niks

 

Idee 2 was om dan maar eens te gaan spelen met alle andere parameters van de verbinding waar ik nog niet mee heb lopen klooien en………..

Prioriteit did the job.

Die heeft altijd op 0 gestaan omdat dat de hoogste was volgens Draytek maar deze toch maar eens aangepast naar 1 en tot mijn grote verbazing had ik daarna 4/4Bbps.

 

Je snapt, dat leverde mij een 2e 🥃 op,  en ik ga nu de Box14 er weer tussenuit slopen en de TV box terug zetten achter de 3910 en meteen de kabel warboel saneren in de meterkast.

 

 

 

Jeeeeh!

 


haha wat goed opgelost