Skip to main content

het viel mij op dat ik 50mb internet heb maar zo goed als ik het weet heb ik 100mb internet afgesloten, hoe zit dit????

Hoe heb je gemeten? Bekabeld of via Wi-Fi?


heeft niets met mb te maken als men het belooft, en ja dat weet ik ook wel dat bekabeld altijd beter is maar 100 bm beloven en voor betalen is wat anders dan 50mb krijgen. en dit is wel via een laptop gemeten en dus niet met kabel, maar toch mag je verwachten dat men wel een beetje meer haalt dan +/25 á 30mb. ik ga ze toch even bellen want via mail en chat gaat niet.


Wi-Fi is meestal veel lager dan bekabeld. Logisch want wifi wordt erg beïnvloed door omgevingsfactoren. De provider is daar niet verantwoordelijk voor. Heb je de wifi tuner al gedaan?https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/login


Hoi @willyvd, welkom op het forum. Je haalt een lagere snelheid dan je verwacht begrijp ik. Via WiFi kan het signaal afwijken dan de abonnementssnelheid, doordat het signaal door de lucht gaat kan het door omgevingsfactoren worden beïnvloed. Zou je ook eens een speedtest kunnen doen via een bekabeld aangesloten computer? Daarmee krijg je een beter beeld van de snelheid die daadwerkelijk op het modem binnenkomt. Voor de WiFi kan je de link die Joep in zijn laatste bericht noemt doen, daarmee wordt het WiFi netwerk zo optimaal mogelijk ingesteld. Ik zie je bevindingen graag verschijnen.


@willyvd   om je €50- monteurskosten te besparen, het volgende.

ik heb glasvezel 500mb, via mn pc (laptop 2jr oud) kreeg k nooit meer dan 28mb wifi, of 230mb bekabelt.

na 4 "domme” monteurs verder kwam ik er achter wat er fout zat. (k ben zelf al sedert 1985 internetter, en programmeer zelf programma's en of websites.) 

3 monteurs meten via hun mobieltje, ipad of n kabel in hun mobiel. maar resultaat….. zelfde als op mijn laptop. er werd zelfs tot 2x toe in de wijkcentrale een herinstal gedaan op mn verbinding. de 4e monteur kwam met n laptop, nadat die eerst hier had gekeken, en toch nog es de centrale had gecontroleerd ging hij meten op mijn experiabox. en hij had dus wel dik 500mb op de meter. na nieuwe kabels kopen bleef mn laptop 230mb bekabelt en 32mb wifi geven. Dus was t antwoord jou laptop is veroudert koop maar n nieuwe. na je begrijpt dat mn stoppen toen doorsprongen. ik heb HP gebeld, das merk van mn laptop, die gaven aan dat mn laptop 1GB aankon, dus… gezwets dat t mn laptop was. 

echter toen die monteur nog even op de trap stond starte ik zijn meting via zijn laptop, ENDAAR zat de ezel..  via alle helpers/moderatoren/wijneuzen hier of aan de telefoon moet je via je browser naar.…. oakla of kpn meting gaan en meten. daar zit namelijk het probleem, je browser knijpt die meting met meer dan de helft dicht voor eigengebruik. die monteur had namelijk via de windows app store oakla als App op zn pc. 

die heb ik opgehaald, en wat blijkt . plots heb ik bekabelt meer dan 500mb. , dat via wifi je maar minder krijgt ligt niet aan jou laptop maar de experiabox geeft 2.4gh  en 5 gh, maar laptops, nemen de sterkste verbinding en dat is de 2.4gh,, probeer t maar eens uit, in de oude boxen kon je 2.4 uit zetten, en dwing je een laptop de 5gh te gebruiken, (ook je laptop schakelt automatisch om van 2.4 naar 5 welk signaal hij opdat moment krijgt.