Skip to main content
Vraag

51 Mbit/s download en 7 Mbit/s upload met 100 Mbit/s mogelijk

• April 26, 2026
  • 9 reacties
  • 88 keer bekeken

Volgens KPN zou op mijn adres een snelheid van 100 Mbit/s download en upload geleverd worden. Daar betaal ik ook voor. In werkelijkheid haal ik echter maar 51,73 Mbit/s download en 7,70 Mbit/s upload. TV geeft bij over schakelen naar andere zender vaak fout code “STB-NMC-400”.

In februari heeft KPN bovendien opnieuw een prijsverhoging van € 2,35 per maand doorgevoerd, terwijl de geleverde snelheid ver achterblijft, zeker in vergelijking met andere providers.

Als hier geen oplossing voor komt, zie ik mij genoodzaakt om per augustus over te stappen naar een andere provider die wél kan leveren.

9 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 26, 2026

Heb je thuis glasvezel of koper? Want dat eerste is een gegarandeerde (bekabelde) snelheid maar bij koper zijn de abonnementen tot 100mb, maar ligt het aan wat technisch mogelijk is wat je daadwerkelijk zal halen. Wat technisch mogelijk is staat in de bestelbevestiging die je toen der tijd hebt ontvangen met de bestelling van internet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 26, 2026

KPN heeft nog steeds geen glasvezel op mijn adres, max was tot ca. december 2025 ca. 50 Mbit/s maar zins verhoging staat er in "Mijn KPN” internet Snel 100, dus daar betaal ik voor na verhoging maar krijg het niet. Delta heeft wel glasvezel op mijn adres.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

De snelheid op koper is een TOT snelheid. 

Overigens zou je met 51 Mbps down geen problemen verwachten met tv. Dat zijn streams van 7,2 Mbps. 

Welke ontvanger heb je (zie voorkant)?

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 26, 2026

Mijn ontvanger is een Experia Box V10. Heb ook alle KPN tests en reset doorlopen maar alles is OK. Maandbedrag is nu € 83,14/mnd. voor 2 x TV, basis pakket en opnemen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Mijn ontvanger is een Experia Box V10

Daar krijg je geen tv zenders mee. Het modem bedoel ik niet niet. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 26, 2026

Oh sorry, je bedoelt TV kastje de Aris VIP2952 V2. Die heb ik ook al diverse keren uit gezet en alle zenders opnieuw laten uploaden.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Dan denk ik dat de Arris VIP2952 aan het eind van z'n bestaan aan het raken is.

Je zou dit nog kunnen proberen:

https://www.kpn.com/service/televisie/problemen/foutcodes/foutcode-stb-nmc-400

Maak anders voor dinsdag een terugbelafspraak (onderaan) met kpn om 'm om te ruilen voor een Arris VIP5202. Die "moet" het beter. Dan zien we in ieder geval verder.

Verder is er ook nog een app voor televisies en streaming apparaatjes met Android-TV, Google-TV. En toestellen van Samsung (Tizen) en LG, Loewe (WebOS).

• Auteur
  • Deelnemer
  • April 26, 2026

Dank voor je info, ik ga kijken wat KPN kan en wil doen anders wordt het toch een andere provider. Als ik e.e.a. vergelijk betaal ik nu veel te veel, zeker voor die magere ca. 50 Mbit/s die ik nu krijg.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 26, 2026

Je kunt ook wijzigen naar de huidige propositie. Ben je waarschijnlijk minder € per maand kwijt.

Internet TOT 100 Mbps = 44,00

KPN TV+ (nieuwe Android-TV ontvanger) = € 12,50*

Vaste telefoon = € 4,00

( * TV+ per juli € 12,75; interactieve tv is dat overigens al)