Skip to main content
Beantwoord

5Ghz afdwingen

  • February 6, 2020
  • 6 reacties
  • 272 keer bekeken

Is het mogelijk om in een ongesplitst wifi netwerk af te dwingen dat sommige apparaten zoals mijn iphone altijd de 5Ghz band gebruiken?

Beste antwoord door TKubin

Inmiddels heb ik met de servicetool van KPN (gevonden hier op t forum) de SSID van de 5GHz gewijzigd, dus een gesplitst netwerk.

Wel raar dat je deze splitsing nog steeds niet direct in je modem kan bewerkstelligen, is op zich basisfunctionaliteit lijkt me. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

6 reacties

  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • February 7, 2020

Inmiddels heb ik met de servicetool van KPN (gevonden hier op t forum) de SSID van de 5GHz gewijzigd, dus een gesplitst netwerk.

Wel raar dat je deze splitsing nog steeds niet direct in je modem kan bewerkstelligen, is op zich basisfunctionaliteit lijkt me. 


  • February 7, 2020

Hallo @TKubin , bij het ene type modem kan het wel (V10) en bij het andere type modem niet en bij jouw modem dus niet, waarschijnlijk een V10a.

 


Susan_
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+21
  • Oud Moderator
  • February 10, 2020

Goedemorgen @TKubin, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Helaas is het niet mogelijk (of in ieder geval niet standaard) om vanuit een apparaat een voorkeur aan te geven met welke 'band' ze verbinding maken als het WiFi netwerk niet gesplitst is. Het kan zijn dat hier wel apps voor zijn, maar de werking daarvan is mij onbekend. Het makkelijkste is dus gewoon om de WiFi netwerk te splitsen, wat volgens mij nu bij jou ook gelukt is! Gewoon één van de twee (of allebei) een andere naam geven wat herkenbaar is, en daarmee verbinding maken. 

Heb je hier nog vragen over? Dan hoor ik het graag!


  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 10, 2020

Hi Susan, ja het is uiteindelijk gelukt. Wel gek dat ik tot vorige week overal in huis automatisch op de  5GHz band zat en sindsdien alles per default via de 2.4GHz gaat. Wellicht een firmware update van de experiabox?


Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 15, 2020

Hi T, excuus voor de late reactie. Ik neem het even van Susan over. Bij mij niet bekend dat er een firmware update is geweest met deze oorzaak, de sterkte is doorslaggevende factor. Fijn om te lezen dat het nu wel is gelukt. 


wjb
Wijsgeer
  • February 15, 2020

Helaas is dat met de wifi accesspoints van KPN niet mogelijk. Bij andere wifi accesspoints zien we de instellingsmogelijkheid wel om apparaten naar de 5GHz band te sturen.

Â