Skip to main content

Goedenavond!

 

Vandaag terug gekomen van 2 weken vakantie. Tijdens mijn vakantie heb ik o.a. het modem van de stroom gehaald. Gisteren weer aangezet. Nu is mijn 5GHZ netwerk niet meer zichtbaar.
Hij is wel zichtbaar in InSSIDer.
Toen ik net klant was bij KPN kon ik door in te loggen op het modem het 5GHZ netwerk een andere naam geven. Nu kan ik dat nergens terug vinden.

Als ik de tool gebruik zie ik alleen maar het netwerk van 2.4 GHZ welke ik kan aanpassen maar niet het 5GHZ.

Zie ik wat over het hoofd?

Thanks voor de hulp alvast!

Heb een V10a modem overigens.

 

 

 

Hallo @JLL87 ,de wifi namen zijn niet (meer) te scheiden bij de V10a


Wat heb ik dan aan een 5ghz netwerk als geen van mijn apparaten hem kan zien? En waarom kan ik hem dan wel aan en uit zetten?

Op het 5ghz netwerk had ik ook op de 1e verdieping goed bereikbaar en zeer goede snelheid up en down

Ik ben een leek op dit gebied dus weet hier niet zoveel van☺️🤗


Hallo @JLL87 als e een apparaat alleen op de 5.0-band aan wilt sluiten kan dat door binnen het modem de 2.4-band even uit te zetten, het betreffende apparaat te koppelen en daarna de 2.4-band weer aan te zetten.

Succes.


2,4 en 5 GHz hebben nu dezelfde naam. Je kunt niet meer specifiek op het 5 GHz netwerk inloggen. Je logt gewoon in op het netwerk, en dan kiest het apparaat zelf voor 2,4 of 5 GHz. Daar kun je niets meer aan sturen.

Je had de Experiabox beter niet uit kunnen zetten. Bij opnieuw opstarten heeft hij waarschijnlijk nieuwe software ingeladen.


nee daar baal ik nu ook inderdaad van. Wat is de reden dat KPN dat niet meer mogelijk heeft gemaakt?

Maar als ik een apparaat daarmee verbind en vervolgens de 2.4 weer aanzet. Pakt hij die dan niet op omdat er een beter bereik aan zit? Of moet ik dan een ander wachtwoord voor de 5ghz doen?


Hallo @JLL87 een ander wachtwoord voor de 5.0-band kan niet, want dan zou je de 5.0-band ook een andere naam kunnen geven en dat werkt dus niet meer.

De reden van die samenvoeging is de 'bandsteering’, dat houdt in dat als je meerdere wifi satellieten in huis hebt de apparaten makkelijker verbinding kunnen maken met het op dat moment sterktste signaal.

Sommige apparaten, die dual-band zijn, zoals een laptop kun je zo instellen dat deze alléén van de 5.0 of de 2.4-band gebruik kunnen maken.

 


nee daar baal ik nu ook inderdaad van. Wat is de reden dat KPN dat niet meer mogelijk heeft gemaakt?

KPN heeft besloten dat het nu via bandstering moet werken. Dat houd in dat de apparaten zelf bepalen of ze van 2,4 of 5 GHz gebruik maken. De versterkers werken ook zo. Het is zo als het is. Niets aan te doen.

Volgens mij is het om de klantenservice te ontlasten. Want alle functies die er niet op zitten, die kunnen klanten ook niet verkeerd instellen. En hoeven servicemedewerkers ook niets over uit te leggen aan klanten die het niet snappen.

Maar als ik een apparaat daarmee verbind en vervolgens de 2.4 weer aanzet. Pakt hij die dan niet op omdat er een beter bereik aan zit?

Ik denk het ...

Of moet ik dan een ander wachtwoord voor de 5ghz doen?

Ander wachtwoord voor 5 GHz lijkt me niet mogelijk.

Wilt u desondanks meer mogelijkheden, dan zit er maar 1 ding op: zelf WiFi apparatuur aanschaffen van bijv. Netgear of TP-Link. KPN levert hier uiteraard geen ondersteuning op. Dus u zult zelf uit moeten zoeken hoe u deze instelt.


Dank voor jullie antwoorden!

Die apparatuur zelf aanschaffen ga ik niet doen 😊. We laten het maar rusten. 2.4ghz doet het prima.


Hallo allen,

In mijn zoektocht naar een oplossing voor het zelfde probleem, kwam ik op onderstaande site:

https://www.mist.com/documentation/force-5-ghz-band-windows-machines/

Hier staat hoe je kan instellen dat je Windows laptop/pc bij voorkeur 5 ghz gebruikt.

Succes allen!


@R_o_b_e_r_t

Je reageert op een 7 maand oud topic

Maar bedankt voor je moeite

Misschien heeft het nog een bijdrage 

 


@peter-keetfm 

Dat weet ik. Maar blijkbaar is het probleem nog actueel en wordt er geen echte oplossing geboden. Met de informatie uit de link heb je, volgens mij, een stabiele workaround.