Skip to main content

 

Hallo, 

 

Ik heb 2,4Ghz aanstaan en ook de 5Ghz wifi verbinding. Beide staan ze NIET op hide. Ik snap daarom niet waarom ik mijn 5Ghz verbinding niet kan zien als ik met mijn telefoon zoek naar beschikbare wifi netwerken. 

 

Wie kan mij hierbij helpen of heeft een oplossing? Ik heb de experiabox al meerdere keren gereboot. 

 

Mvg, 

 

William 

Hallo @Williamxyz , dat komt omdat zowel de 2.4-band als de 5.0-band dezelfde wifinaam (SSID) hebben en is ook niet apart te wijzigen bij de V10a.

Je kunt alleen in de details van de verbinding zien of je met de 2,4- of de 5,0-band te maken hebt.

De 2.4-kanalen zijn 1 t.e.m. 13 en de 5.0-kanalen beginnen bij 36.

 


Hallo @Williamxyz , dat komt omdat zowel de 2.4-band als de 5.0-band dezelfde wifinaam (SSID) hebben en is ook niet apart te wijzigen bij de V10a.

Je kunt alleen in de details van de verbinding zien of je met de 2,4- of de 5,0-band te maken hebt.

De 2.4-kanalen zijn 1 t.e.m. 13 en de 5.0-kanalen beginnen bij 36.

 

 

Bedankt voor je reactie Jan. 

Ik had ook een mederwerker van KPN aan de telefoon en die bevestigde jouw verhaal. Ik zit dus al automatisch op 5Ghz en zodra je verder van de experiabox verwijderd bent dan zal die overspringen op 2,4Ghz omdat die sterker is op langere afstanden. Bedankt.


Ik zit dus al automatisch op 5Ghz en zodra je verder van de experiabox verwijderd bent dan zal die overspringen op 2,4Ghz omdat die sterker is op langere afstanden.

Dit is iets te kort door de bocht en sterk afhankelijk van de configuratie van de bandsteering functionaliteit op de V10a. Zo kan er ingesteld zijn dat een apparaat maar een beperkt aantal keer per tijdseenheid mag switchen tussen 2.4GHz en 5GHz waardoor het maar zo kan zijn dat je met 2.4GHz verbonden blijft. Ook lijkt de bandsteering functionaliteit nog lange van perfect te werken waardoor het soms een loterij is met welke band je verbonden zult zijn.

Theoretisch zou je altijd met de snelste band verbonden moeten kunnen zijn maar helaas is de praktijk weerbarstiger.