Skip to main content
Ik heb nu een week internet van kpn. Eerdte dagen veel last gehad van wegvallende wifi en zelfs niet meer kunnen verbinden.

ik zet normaal gesproken 2.4 ghz uit op de modem aangezien alle apparaten gebruik kunnen maken van 5 ghz. Echter kon ik toen helemaal niet meer verbinden met wifi. Uiteindelijk heb ik een fabrieksreset uit moeten voeren.

Gisteren heb ik 5ghz uitgeschakeld. Wat blijkt: 5ghz is de boosdoener van de problemen. De buurman heeft dezelfde problemen. Ben ik nu echt nog de enige die hier last van heeft? En is een update/oplossing voor?
Hallo @DGu ,

probeer de 5.0-band eens een andere naam te geven.

Standaard zijn de namen van de 2.4- en de 5.0-band identiek, voeg bijvoorbeeld 5G toe bij de SSID van de 5.0-band.

Het kan ook zijn dat de 5.0-band op een kanaal staat afgestemd hoger dan 36-48, dan bestaat de mogelijkheid dat de wifi soms onderbroken wordt als je in de buurt van een (militair) vliegveld of weerstation woont.

Zet dan het kanaal van de 5.0-band eens vast in het gebied 36-48, dat zijn namelijk echt vrije kanalen.
Beste @DGu, welkom! Heb je geprobeerd om de tip van Jan door te voeren? Ik ben benieuwd of dat de oplossing voor je probleem is!
Hoi,



Bedankt voor jullie reacties. Volgens mij is het niet mogelijk om de ssid afzonderlijk aan te passen van de banden. Ik heb wel geprobeerd om de 5ghz op andere vast (dfs) kanalen geprobeerd, echter zonder succes. Alle wifi verbindingen in het huis vallen weg/kunnen geen verbinding maken. Ik moet dan zelfs met de laptop naar de meterkast om de 5ghz band bedraad weer uit te schakelen. Ik wil natuurlijk wel gebruik kunnen maken van de 5ghz band.
Welke Experiabox gebruik je? En heb je de wifi tuner al eens doorlopen? Wil je ook eens je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)?
@Marcia_ :

mijn profielgegevens heb ik aangevuld. Ik heb de tuner al bekeken. Maar dat gaat meer over de sterkte van het signaal. Ik kan ook niet vebinden als ik voor de meterkast sta.
Hallo @DGu , nu nog een antwoord op de vraag van @Marcia_ :

Welk merk en type modem heb je?
excuus: ik heb de experiabox 10a
Hallo @DGu ,

bij dit modem moet je de SSID's van de 2 banden verschillende namen kunnen geven, eventueel bandsteering uitschakelen, waardoor het mogelijk wordt.
Hoi @Jan-D ,



Ik zie de optie om ze te scheiden er niet tussen staan. De eerste afbeeldingen zijn de algemene instellingen voor de WLAN. Dat is de enige plek waar ik de ssid kan wijzigen.


Hallo @DGu ,

dat lijkt inderdaad niet te kunnen bij dit modem.

Ik zou wel adviseren WPS (zie onderaan 1e plaatje) uit te zetten, is veiliger.
Ik zie niet meteen iets vreemds als ik je gegevens erbij haal. Ik zie wel dat twee Experia Wifi aangevraagd hebben voor je, heb je die ook aangesloten? Maak je daar verbinding mee? Als je inlogt op de Experia Wifi via: 192.168.2.150, dan kan je daar de SSIDs wel aanpassen. Wil je dat eens proberen? Of verbind je met de SSID van de V10A?
Heb je tijd gehad om bovenstaande te doorlopen? Ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat!
@Marcia_ ,

ik heb de experia wifi nog niet aangesloten. Ik wil graag een oplossing en geen workaround.
Ah, ik dacht dat je die aangesloten had. De sterkte van de wifi zal daarmee namelijk zeker verbeteren. Wil je de servicetool voor wifi naam en wachtwoord wijzigen eens doorlopen? Daar kan je op de V10A wel de 2.4 en 5 GHz splitsen. Werkt het dan wel als je verbinding maakt met het 5 GHz SSID?