Skip to main content
Beantwoord

75 euro voor nieuw glasvezelkastje, klopt dat?

• January 6, 2025
  • 26 reacties
  • 843 keer bekeken

Goedemiddag, afgelopen vrijdagochtend hadden wij plots geen tv, wifi, internet meer en bleek uiteindelijk (nadat ik zelf eerst urenlang van alles had geprobeerd) ons Genexis gigabit kastje kapot te zijn. Pas vandaag kon er een monteur komen, die zag met 2 tellen dat het kastje het niet meer ging doen (ouderdom gaf hij aan, ze gaan x-tijd mee en dan stopt het een keer). Hij kon deze gelukkig direct vervangen waardoor alles het nu weer doet, dus daar zijn we blij mee.

Per mail ontvang ik nu echter een factuur van 75 euro materiaalkosten (het kastje neem ik aan). Echter las ik elders in deze community dat zo'n kastje kosteloos wordt vervangen > 

Mijn glasvezelkastje is stuk en valt vaak uit | KPN Community

Ik vraag mij nu dus af of deze factuur terecht is?

En is er een coulance / oplossing voor de dagen dat ik nu geen ontvangst had?

Ik hoor het graag, alvast bedankt.

Met vriendelijke groet, Agatha

Beste antwoord door Agatha70

Bedankt voor de reactie! Ik heb inmiddels gebeld inderdaad en de mevrouw aan de lijn vond het heel vreemd. Hoort idd gratis te zijn, en er staat ook iets op de bon wat haar niet bekend voorkomt.

Geleverd/vervangen producten en materialen:  1 Media Converter voor FTU 1 > 75 euro (dit is hetgeen wat voor haar vreemd was) en verder 

Uitgevoerde werkzaamheden: Analyseren en herstellen dienst klantlocatie (glas) incl. wificheck > 0 euro

Dus ze gaat er intern navraag over doen, maar mij heeft ze nu alvast toegezegd dat we dit niet hoeven te betalen en dat de 75 euro wordt gecrediteerd. Fijn!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

26 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • January 6, 2025

Heel apart dat je dáár een factuur voor hebt. Die hoort gratis vervangen te worden als onderdeel van het kpn netwerk.

Heb je dit al telefonisch aangekaart? 

Bel 0800-0402 en zeg bijvoorbeeld “ik heb een onterechte factuur na vervangen van de NT”.

Een kpn moderator komt hier met enkele dagen.

• Auteur
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 6, 2025

Bedankt voor de reactie! Ik heb inmiddels gebeld inderdaad en de mevrouw aan de lijn vond het heel vreemd. Hoort idd gratis te zijn, en er staat ook iets op de bon wat haar niet bekend voorkomt.

Geleverd/vervangen producten en materialen:  1 Media Converter voor FTU 1 > 75 euro (dit is hetgeen wat voor haar vreemd was) en verder 

Uitgevoerde werkzaamheden: Analyseren en herstellen dienst klantlocatie (glas) incl. wificheck > 0 euro

Dus ze gaat er intern navraag over doen, maar mij heeft ze nu alvast toegezegd dat we dit niet hoeven te betalen en dat de 75 euro wordt gecrediteerd. Fijn!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • January 6, 2025

Beste ​@Agatha70 als het gewoon kapot gaat, wat kan gebeuren, is het voor rekening KPN.

Als het door je eigen gebrek kapot gaat, mag KPN je de vervangingswaarde in rekening brengen, maar dat geldt voor alles wat je van KPN in bruikleen hebt.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 6, 2025

Bedankt voor de reactie, dit is echt buiten ons om kapot gegaan. 's Avonds werkte alles nog en de volgende ochtend zaten we plots zonder verbinding. De monteur gaf ook zelf aan dat het een oud kastje betrof wat x-tijd meegaat en nu was het zijn tijd om het te begeven.

We gaan er dus vanuit dat het bedrag gecrediteerd wordt zoals nu ook telefonisch is aangegeven.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hoi ​@Agatha70. Wat goed dat je deze vraag hier hebt gesteld! Fijn dat je hebt gebeld en dat het nu duidelijk is! Goed dat de medewerker heeft uitgezocht dat je de €75 niet hoeft te betalen en dat het bedrag wordt teruggestort. 😊

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 9, 2025

“ 1 Media Converter voor FTU 1” is niet vreemd, dat is de naam van het glasvezelkastje. Standaard staan de kosten altijd aan voor de monteur voor alles wat hij vervangt en wij horen die kosten dan op 0 te zetten.

Wat wel vreemd is is dat de monteur aangaf dat deze kastjes een houdsbaarheid datum hebben. Dat is niet het geval, ze het gewoon te doen. Wel hebben we een bepaalde batch gehad met wat probleempjes, hoewel de meeste pro-actief vervangen zijn, zijn dit ze niet allemaal.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 9, 2025

Ah, oke... het is wel echt wat hij zei. Ouderdom noemde hij ook, op gegeven moment stoppen ze ermee. Toen ik zei dat onze buren wellicht ook nog zo'n oud kastje hebben gaf hij aan dat die dit probleem dus zeer waarschijnlijk ook een keer kunnen verwachten. 

Ik had idd ergens gelezen over een genexis serie met problemen,.wellicht hoorde deze daar dan ook nog bij.

Bedankt voor alle reaties!

Het enige wat nu nog vreemd is zijn de rafelige letters die we ineens hebben in de tv-menu's. Dit is echt na het nieuwe kastje, daarvoor was dit niet en we hebben geen andere tv gehaald dit weekend. Het is ook alleen bij de tv in de woonkamer, boven is het scherp als vanouds. Het valt ook op vanaf de bank, alsof je het net niet scherp ziet.

Tv beeld zelf en ondertiteling zijn wel oke. Maar de zender-logo's zijn ook rafelig of 'blokkerig'.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat vreemd dat je nu ineens rafelige letters en de tv-menu hebt. Dit klinkt alsof het te maken kan hebben met de resolutie-instellingen van de tv-ontvanger of je tv zelf. Het is goed om even te controleren of de instellingen optimaal staan. Hieronder lees je hoe je dit kan doen op de ontvanger zelf en controleer daarnaast ook eens de de resolutie van de tv-ontvanger. Soms kan de kwaliteit van de HDMI-kabel of de poort een verschil maken. Probeer eens een andere kabel of poort.

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 10, 2025

Geweldig, hier zat de oplossing bij!

Nadat ik de Automatische beste resolutie had uitgezet(!) kon ik deze handmatig instellen op de beste resolutie (1080..) Want deze stond blijkbaar ineens op de laagst mogelijke resolutie (480...). 

Hoe dit zomaar kan weet ik niet, maar we hebben nu weer keurig strakke letters. Probleem opgelost dus, bedankt voor het meedenken hier en goed weekend alvast!

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2025

Goedemorgen, helaas hadden we daarstraks bij het opstarten van de tv weer rafelige letters. 

De Automatische beste kwaliteit stond nog steeds uit maar de resolutie was dus weer van de handmatig ingestelde hoogste resolutie terug gesprongen naar de laagste resolutie. 

Dit hebben we nooit eerder gehad en dit wil je ook niet iedere keer weer opnieuw in moeten stellen.

Hoe kan dit en wat zou hier de oplossing voor kunnen zijn?

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2025

De resolutie springt nu zelfs na een aantal uur al terug over naar de laagste stand.. tv staat al de tijd aan maar heeft een tijdje op standby gestaan (screensaver in beeld). Echt heel vreemd... moet ik hier een nieuw toppic voor openen?

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2025

Hier in dit topic komt hetzelfde probleem ook ter sprake zie ik..  

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 11, 2025

En ook hier, opgelost met een nieuwe box… 

Ik kan morgen eens testen of onze 2e tvbox boven dit probleem ook heeft wanneer ik hem op onze tv beneden aansluit (bij die tv speelt dit probleem nml -nog-  niet)... 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

En ook hier, opgelost met een nieuwe box… 

Ik kan morgen eens testen of onze 2e tvbox boven dit probleem ook heeft wanneer ik hem op onze tv beneden aansluit (bij die tv speelt dit probleem nml -nog-  niet)... 

Dat lijkt mij een goed idee. Wanneer dit het probleem niet verhelpt kan je inderdaad het beste een nieuw topic aanmaken hiervoor. Je kan hiervoor natuurlijk ook contact opnemen met onze klantenservice, dan wordt je gelijk verder geholpen. 

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 15, 2025

Het wisselen van het kastje haalde niets uit, boven nog steeds scherpe letters maar beneden bleef de resolutie steeds verspringen (en dus bij elke nieuwe opstart rafelige letters).

Uiteindelijk bleek een zachte reset van de tv zelf (aan/uit knop op kpn afstandsbediening ingedrukt houden tot...) de oplossing. Hierna blijft alles scherp en dus op de juiste resolutie!

Even afkloppen..  :)

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 15, 2025

ohhh helaas... terug bij af... ging een paar keer goed en nu is het toch weer mis..Wat kan dit toch zijn?

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat jammer dat het probleem nog steeds niet is verholpen en weer terug bij af bent. Ik heb niet een direct oplossing voor dit probleem. Je kan het beste opnieuw contact opnemen met de klantenservice, zodat ze je weer verder kunnen helpen hierin. Wellicht dat er een monteur bij je langs moet komen of dat dit probleem intern wordt doorgezet naar de technische afdeling. Laat je weten hoe dit afloopt?

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 20, 2025

Als het goed is komt er via de post een nieuwe netwerkkabel om uit te proberen (aangeboden door kpn via de chat). Een ander idee is er nog niet dus we gaan het proberen. Ik zal hier dan nog laten weten of het iets doet. 

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Goed om te horen dat je een nieuwe kabel gaat proberen. Hopelijk helpt dit om het probleem op te lossen. Succes met testen, en we horen graag hoe het is gegaan!

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 23, 2025

Goedemiddag, inmiddels heb ik de nieuwe netwerkkabel ontvangen maar helaas maakt dit geen verschil.

Ook de hdmi kabels gewisseld tussen de box boven en beneden en ook dat maakt geen verschil.

Wat wel opvalt, als ik de hdmi kabel van beneden (probleem-tv) er boven inplug dan hoor ik op bepaalde momenten een zacht ‘tok-tok’ geluidje. Dit is bv op het moment dat je van zender wisselt, dan staat het beeld altijd heel eventjes stil voordat het gaat afspelen. Op dat heel korte stille momentje hoor ik dit geluid. Maar verder geen problemen met de resolutie dus (of het geluid). Dit ‘tok-tok’ geluid hoor ik dus niet bij de tv beneden… daar blijft alleen de resolutie steeds weer terugspringen.

Zou dat ‘tok-tok’ geluid bij omwisselen misschien wel kunnen aanduiden dat er iets met die kabel is?

Alleen voor de resolutie maakt het omwisselen dus niets uit.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

@Agatha70 Het 'tok-tok' geluid bij het zappen kan wijzen op een storing in de HDMI-kabel, wat mogelijk samenhangt met de resolutieproblemen op de tv beneden. Probeer een andere HDMI-kabel (bij voorkeur HDMI 2.0 of hoger) en sluit deze eventueel aan op een andere HDMI-ingang. Hopelijk helpt dit het probleem op te lossen!

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 24, 2025

Bedankt voor de info! Inmiddels ontdekt dat we idd meerdere hdmi poorten hebben. Daar onze tv aan de muur hangt zijn deze onzichtbaar en niet te bereiken... daardoor had ik dit niet door en hebben we de switcher... Zodra ik hulp in huis heb om de tv van de muur te tillen kunnen we dit nog proberen.

Een andere hdmi kabel hadden we al geprobeerd (die van de tv boven dus) maar misschien is daar bij toeval ook iets mis mee? Al geeft die kabel geen probleem bij de andere tv...

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Daar onze tv aan de muur hangt zijn deze onzichtbaar en niet te bereiken... daardoor had ik dit niet door en hebben we de switcher...

Wat bedoel je precies met ‘de switcher’, een HDMI switch. Wellicht wordt het probleem daardoor veroorzaakt. Mijn advies is om de KPN ontvanger tijdelijk rechtstreek aan te sluiten op de tv. Als je dan toch een nieuwe HDMI kabel nodig hebt kan je kiezen voor een “HDMI kabel - 90° haaks naar beneden”, en kan de switcher er tussen uit

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 24, 2025

De switcher en ook de chromecast zijn er al tussenuit geweest, dat haalde niets uit helaas en eerder gaf dit alles ook geen probleem..

maar we proberen het nogmaals zonder switcher mocht de andere poort ook niet direct de oplossing zijn

dank voor de 'haakse' tip, we gaan nog wat uitproberen

• Auteur
  • Slimmerik
  • January 26, 2025

Goedemiddag, even weer een update... het probleem is opgelost! Voor zekerheid hebben we het nog een dagje extra aangekeken. Maar het gaat gelukkig nog steeds goed :)

Het moet dan toch aan de hdmi poort van de tv hebben gelegen. De box zit nu in hdmi 2 met daarbij ook een nieuwe hdmi kabel voor zekerheid en alles werkt zo prima, ook mét de switcher. Maar die hebben we er nu toch verder tussenuit gehaald. De chromecast zit nu in hdmi 3.

De resolutie wordt weer normaal onthouden en alle menu's zijn weer blijvend scherp. Bedankt voor al het meedenken hier, blij mee!