Skip to main content
Beantwoord

Aanleg glasvezel alleen mogelijk in 1 helft van de flat, hoe nu verder?

• January 29, 2026
  • 36 reacties
  • 362 keer bekeken

Mijn moeder woont in een flat, de aanleg van glasvezel was slechts in 1 helft van de flat mogelijk, niet in het deel waar zij woont.

Nu heeft ze al 2 keer een brief gehad waarin staat, dat ze binnenkort geen gebruik kan maken van huidige internet aansluiting.

Wanneer je gaat bellen wordt je van het kastje naar de muur gestuurd.

Wat heeft dit voor gevolgen, en hoe gaan we dit oplossen?

Beste antwoord door Fer2011

@Alex van KPN 

Hoi alex, er is een medewerker geweest, die er niet helemaal uitkwam, de buurvrouw bood uitkomst, die zei, kijk even hoe ze het hier gedaan hebben.

Toen zag hij het, inmiddels is zij gebeld door (?) En er is een afspraak ingepland.

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

36 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Fer2011 vreemd dat in een ander deel van de flat geen glasvezel aangelegd wordt of kan worden.

Nu lijkt het er op dat de koperaansluiting die voor de flat geldt, volledig afgesloten gaat worden, ook in het deel van je moeder. Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn, dan komt ze zonder werkende diensten via KPN te zitten.

Ik vraag ​@Ik_Combineer om nadere uitleg, wacht zijn reactie s.v.p. even af.

• January 29, 2026

Kun je een foto plaatsen van die brief?

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Ze gaat een foto van de brief naar mij appen.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Fer2011 haal s.v.p. z.s.m. die brief weg i.v,m, privacy en plaats hem opnieuw ZONDER NMAW-gegevens.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

In die brief lees ik een een ander verhaal, er is wel glasvezel maar is nog niet aangesloten, dus gewoon even bellen naar KPN en vragen om migratie van koper naar glasvezel. ​@Fer2011 

Ik heb zojuist even de glasvezelcheck gedaan en is gewoon beschikbaar op dat adres, dus even bellen voor migratie zoals ik eerder schreef.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

De glasvezel mannen hebben hun werkzaamheden gestaakt omdat ze de werkzaamheden niet konden uitvoeren.

Ik krijg die brief trouwens niet verwijderd

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Jan, dat kan wel zo zijn, maar volgens de monteurs was het niet mogelijk in dat deel van de flat. Zij zijn toch de mensen die het uiteindelijk moeten uitvoeren.

Om dezelfde reden zijn andere mensen in Pijnacker overgestapt naar SKP, 

Kan jij me vertellen hoe ik die brief weghaal, zonder de hele topic te verwijderen?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

De glasvezel mannen hebben hun werkzaamheden gestaakt omdat ze de werkzaamheden niet konden uitvoeren.

Ik krijg die brief trouwens niet verwijderd

De brief is ondertussen verwijderd door KPN

Zie ook mijn voorlaatste reactie. ​@Fer2011 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Ik vraag ​@Ik_Combineer om nadere uitleg, wacht zijn reactie s.v.p. even af.

UPDATE:  ​@Ik_Combineer 

er is gewoon glasvezel aanwezig, alleen heeft de betreffende klant het nog niet aan laten sluiten.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Ik zie dat de brief verwijderd is, en ga het weer opnieuw voor haar aan vragen.

Ben benieuwd of ze het nu opeens wel kunnen.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Dat is dus niet waar, er is deels glasvezel beschikbaar,

Overige bewoners die het WEL willen hebben het niet, maar ik val in herhalingen.

Ga het opnieuw aanvragen, en als ze dan weer weggaan zonder iets gedaan te hebben hoor ik graag een goede uitleg van KPN

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Fer2011 zoals je in mijn eerdere reactie hebt kunnen lezen, is bij mijn check vastgesteld dat glasvezel op dat adres leverbaar is.

De bewuste brief is op mijn verzoek door KPN verwijderd omdat de NAW-gegevens van je moeder openbaar stonden en als je een reactie schrijft staat er superduidelijk voorgedrukt dat je geen privégegevens in een openbaar forum moet delen.

De bewuste brief wordt door KPN verstuurd naar klantenadressen waar wèl glasvezel beschikbaar is, maar de klanten er geen werk van hebben gemaakt zich te laten migreren naar glasvezel.

Op een gegeven moment, meestal na een paar jaar na installatie glasvezel, wordt de koperlijn uitgeschakeld.

Dus ik zou er snel werk van maken, omdat in de brief over ‘binnenkort’ gesproken wordt.,

Succes.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2026

Mijn advies is om gewoon niks te doen, of KPN bellen en een overstap naar glasvezel aan te vragen maar zeggen dat de installatie niet lukt.

Niet beginnen over glasvezel wat er wel of niet is, daar kan iemand van de klantenservice niks mee. Uiteindelijk zal er een monteur van KPN komen om de situatie te beoordelen. Vindt hij glasvezel? Super, dan sluit hij of zij kosteloos uw moeder aan op glasvezel.

Is er geen glasvezel aanwezig zoals u beweert? (En ik geloof u daar in) dan kan de monteur uw adres op slot zetten. Dan blijft het koper gewoon werken en hoeft u zich geen zorgen te maken om afgesloten te worden.

En doe je niks? Dan gaat KPN op een punt een glasvezel kastje opsturen naar je moeder, en als deze niet wordt aangesloten gaat KPN u of uw moeder bellen om een monteur te sturen. Dan gaat het eerste stuk nogmaals in werking waarbij een monteur langs komt.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Glaspoort inmiddels gesproken, zij gaan het uitzoeken wat de oorzaak is, en kijken of ze het alsnog kunnen aansluiten.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Als je KPN belt om ( weer ) glasvezel aan te vragen, verwijzen ze je door naar Glaspoort, omdat die daar de werkzaamheden ( deels )heeft verricht.

Bij KPN krijg je niemand persoonlijk te spreken om het persoonlijk toe te lichten, bij Glaspoort uiteindelijk wel, dus ben benieuwd.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 29, 2026

Beste ​@Fer2011 laat s.v.p. de (goede) afloop even weten.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Laatste bericht, ik ben gebeld door KPN, er wordt een afspraak ingepland, maar mochten ze door een andere woning moeten ( wat het geval is ) en deze persoon weigert mee te werken, dan is het advies van KPN om een andere provider te zoeken.

De koperaansluiting wordt in April afgesloten

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 29, 2026

Laatste bericht, ik ben gebeld door KPN, er wordt een afspraak ingepland, maar mochten ze door een andere woning moeten ( wat het geval is ) en deze persoon weigert mee te werken, dan is het advies van KPN om een andere provider te zoeken.

als glasvezel niet lukt wordt koper niet uitgeschakeld 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2026

In principe is dit dus onjuist als een KPN monteur bepaald dat het niet mogelijk is. U heeft nu weer iets met glaspoort geregeld lees ik maar die hebben enkel iets te zeggen over de aanleg van glas en niet het afsluiten van koper. Dit kan een KPN monteur op uw adres laten blokkeren als het goed is. Misschien heeft ​@Ward_ hier nog wat over te zeggen, hij werkt voor het KPN Netwerk gedeelte.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 29, 2026

Ik wil als laatste dit nieuwsartikel delen:

https://www.ad.nl/binnenland/glasvezelkabel-ligt-vijftig-stappen-van-zijn-huis-toch-wacht-sanne-al-acht-jaar-op-aansluiting~a16fe7ee4/

Het is premium waardoor de meeste het niet zullen kunnen lezen. Maar dit stukje komt er in voor:

Dit is natuurlijk ook voor jullie van toepassing. Als er geen alternatief is zal KPN het koper niet afsluiten. Maar dan moet bij KPN wel bekend zijn dat er geen alternatief is. En het lijkt er op dat dat nu niet het geval is.

• Auteur
  • Helper
  • January 29, 2026

Voor alle duidelijkheid, KPN heeft me doorverwezen naar Glaspoort, waar ik WEL iemand te spreken kreeg, die zou het uitzoeken, en me terugbellen.

Ik ben later teruggebeld door KPN, en wordt contact opgenomen om een afspraak in te plannen.

De KPN medewerker heeft aangegeven dat in April de koperaansluiting afgesloten word.

Navraag leerde dat de onderburen niet het probleem zijn, die willen ook glasvezel, maar er blijkt iets te ontbreken in de kelder.

Aangezien ik geen enkele kennis heb van deze werkzaamheden kan ik daar verder weinig over zeggen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 2, 2026

Hi ​@Fer2011, goed dat je deze vraag hier stelt en dat de community je van informatie heeft voorzien. 

Ik_Combineer heeft dit rauw en duidelijk uitgelegd, ik kan ook bevestigen dat je niet zomaar wordt afgesloten voordat glasvezel wordt aangesloten. 

Ik ben echter wel benieuwd naar de vervolgstappen in dit geval. 

Hou je ons op de hoogte? 

• Auteur
  • Helper
  • February 2, 2026

@Alex van KPN Alex, ik weet inmiddels dat een aantal bewoners van KPN zijn overgestapt naar SKP, omdat het aanleggen van de glasvezel niet mogelijk was.

Leuk om de reacties te lezen van mensen die zeggen dat het wel mogelijk is, het klopt alleen niet.

Je wordt niet afgesloten voordat het glasvezel is aangelegd, maar ze kunnen het niet aanleggen !!!

Ik hou je op de hoogte van het vervolg

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 2, 2026

Je wordt niet afgesloten voordat het glasvezel is aangelegd, maar ze kunnen het niet aanleggen !!!

Dan kan je gewoon op koper blijven zoals je nu ook al zit.