Skip to main content
Beantwoord

Aanleg glasvezel bij verhuizing

• October 10, 2025
  • 40 reacties
  • 394 keer bekeken

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Voor een kennis op 3 oktober een verhuizing aangevraagd. In zijn nieuwe appartement is nog geen glasvezel aanwezig. Echter geeft KPN wel aan dat het er is. Inmiddels is het al 10 oktober en hebben we nog niks gehoord wanneer het aangelegd kan worden.

Verhuizing zou 29 oktober afgerond zijn maar we hebben nog niks gehoord hoe het nu verder gaat kwa aanleg van glasvezel. Geen bericht of wat dan ook. In het begin werd ook aangegeven dat er geen noodpakket mogelijk was, inmiddels is dat wel aangeboden en geleverd, alleen het opwaarderen gaat die kennis ben ik bang niet zelf lukken. Kennis weet hoe die online en spel kan spelen en tv kan kijken maar het technische laat die vaak aan mij over ben bang dat die iedere keer snel door die 100gb heen is.

Kan iemand vertellen wat doorgaans de stappen zijn voor een verhuizing terwijl er in het nieuwe huis nog geen glasvezel is? 

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Maikel_1990. Heel aardig dat je in de bres springt voor die kennis van je. Hij is vast heel blij dat er iemand is die voor hem op onderzoek uitgaat. 

In dit geval vind ik het moeilijk te zeggen wat er staat te gebeuren of wat je kan verwachten. Voor een globaal beeld kun je terecht op onze Kennisbank via de link die ​@Leen59 hierboven gaf. Als er nu een aansluitdatum van 29 oktober is gecommuniceerd, dan verwacht ik pas in de dagen ervoor wat actie en in de tussentijd zal er weinig te melden zijn. Het beste kun je in dit geval toch even bellen met onze helpdesk en zij kunnen je misschien wat meer vertellen. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Via de helpdesk kan ook het noodpakket opgewaardeerd worden. Het enige wat dan belangrijk is om door de klantverificatie te komen (dus gegevens zoals naam, postcode en huisnummer noemen) en dan is het opwaarderen zo geregeld. 

40 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • October 10, 2025

Misschien heb je hier iets aan.

DaveA
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9
  • KPN Monteur
  • October 11, 2025

Als er op het nieuwe adres nog geen glasvezel beschikbaar is, dan wordt er nog gebruik gemaakt van de koper verbinding. Staat er specifiek ergens dat er glasvezel beschikbaar is?

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 12, 2025

Als er op het nieuwe adres nog geen glasvezel beschikbaar is, dan wordt er nog gebruik gemaakt van de koper verbinding. Staat er specifiek ergens dat er glasvezel beschikbaar is?

In de oude woning is er glasvezel. De nieuwe woning is in de zelfde wijk. Heb ook aangegeven telefonisch dat het ook prima was als er een ADSL verbinding opgeleverd zou worden maar dat was blijkbaar niet mogelijk.

Er is dus een glasvezel pakket opgevoerd 200/200 pakket.

Inmiddels wel een noodpakket ontvangen. Maar blijkbaar nog geen post of mail van KPN voor de aansluiting van de woning op glasvezel.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 13, 2025

Hoi ​@Maikel_1990. Heel aardig dat je in de bres springt voor die kennis van je. Hij is vast heel blij dat er iemand is die voor hem op onderzoek uitgaat. 

In dit geval vind ik het moeilijk te zeggen wat er staat te gebeuren of wat je kan verwachten. Voor een globaal beeld kun je terecht op onze Kennisbank via de link die ​@Leen59 hierboven gaf. Als er nu een aansluitdatum van 29 oktober is gecommuniceerd, dan verwacht ik pas in de dagen ervoor wat actie en in de tussentijd zal er weinig te melden zijn. Het beste kun je in dit geval toch even bellen met onze helpdesk en zij kunnen je misschien wat meer vertellen. Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld door de klantenservice op een moment dat jou uitkomt.

Via de helpdesk kan ook het noodpakket opgewaardeerd worden. Het enige wat dan belangrijk is om door de klantverificatie te komen (dus gegevens zoals naam, postcode en huisnummer noemen) en dan is het opwaarderen zo geregeld. 

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 23, 2025

Inmiddels is het nog maar 6 dagen en hebben we nog niks vernomen. Het is wel doorgezet naar een onderaannemer. Als het net zo soepel verloopt met Circet als bij een kennis gaat dit nog wel eventjes duren. Daar zijn ze ook een aantal keer langs geweest en ook aantal keer een afspraak mee gemaakt en dat ze niet op kwamen dagen.

Denk niet dat de lijn 29 oktober opgeleverd kan worden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

In de meeste gevallen is één afspraak voldoende om alles goed aan te sluiten en te installeren. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en die verhalen doen dan ook het meeste de ronde. Ik hoop dat die kennis van jou niet bij de uitzonderingen hoort. 

Je kunt, om nog wat meer te weten te komen, eens bellen met KPN Netwerk. Wellicht kunnen zij je doorverbinden met de aannemer en hebben zij meer informatie voor jou. Je kunt dan beginnen met 088 006 37 44 te bellen. 

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

In de meeste gevallen is één afspraak voldoende om alles goed aan te sluiten en te installeren. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen en die verhalen doen dan ook het meeste de ronde. Ik hoop dat die kennis van jou niet bij de uitzonderingen hoort. 

Je kunt, om nog wat meer te weten te komen, eens bellen met KPN Netwerk. Wellicht kunnen zij je doorverbinden met de aannemer en hebben zij meer informatie voor jou. Je kunt dan beginnen met 088 006 37 44 te bellen. 

In dit geval dus niet blijkbaar vandaag een afspraak tussen 12:00 en 16:30. Ze waren er precies om 12:00 en hebben vervolgens een half uur in de auto gezeten en zijn vertrokken omdat het te hard regende. Ze zouden later vandaag terugkomen maar geen tijd gezegd.

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Zijn weer teruggekomen, en even bezig geweest. Ze zijn bezig geweest en kwamen tot de ontdekking dat ze het niet voor elkaar kregen omdat de kabels helemaal bovenin zaten en ze er met een hoogwerker naar binnen gebracht moesten worden. Dus ze zijn onvoorziene zaken weer vertrokken.

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 27, 2025

Is het mogelijk om de order/verhuizing tijdelijk op on hold te zetten en het pakket aan te passen en nieuwe apparatuur aan te vragen.

Huidige situatie is momenteel:

Oude router Experiabox V10a en Motorola Tv kastje (eentje heeft die blijkbaar weggegooid)🫣.

Noodpakket werkt niet met zijn pc (geen wifi adapter) en heb geprobeerd uit te leggen hoe die moest opwaarderen maar dat snapte die niet.

Heb om die redenen een Odido klik en klaar router als nood neergezet voor zo lang.

KPN TV app zeurde om het thuisnetwerk (welk netwerk?) dus een wireguard verbinding vanaf zijn tv naar mijn eigen router opgezet en met mijn gegevens ingelogd.

Oude adres worden de sleutels woensdag ingeleverd dus ook daar kan die er geen gebruik van maken.

Maar kennis betaalt wel €92 per maand momenteel voor een oud vast pakket met onbeperkt bellen, 2 decoders en vast internet terwijl niks van dat alles werkt.

• October 27, 2025

Die Motorola ontvanger is antiek. Dat die überhaupt nog werkt(e). Die had 5 jaar geleden al omgeruild moeten wezen 😄

En 92 euro betalen is ook belachelijk. Als je het abonnement omzet naar de nieuwste abonnementsvorm, dan ben je met 55 euro klaar voor 100 mbit en 1 tv ontvanger. Als ik stiekem een beetje tussen de regels door lees, dan vermoed ik dat da genoeg is: 100 mbit internet en 1 tv ontvanger. 

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 28, 2025

Dat was mijn mening ook al dat die Motorola ontvanger antiek is. Vandaar dat ik ook nadat alles aangesloten is wil vragen voor nieuwe apparatuur.

Vandaag overigens weer gebeld naar de aannemer, die stuurde me door naar een ander bedrijf die gisteren langs geweest zou zijn, daar waren echter geen gegevens bekend en stuurde me weer terug. Die weer gebeld en die stuurde me toch weer terug naar het andere bedrijf. Iemand anders ging het uitzoeken en zou terugbellen zodra ze meer wisten maar wanneer het nu aangesloten kan worden is niet duidelijk.

Zou fijn zijn als er iemand iets kan regelen, heb de gegevens van de kennis in mijn profiel gezet.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Blijkbaar hoor je toch bij de uitzonderingen (of eigenlijk jouw kennis). Dat is wel vervelend, want zeg het maar wanneer nu de glasvezelverbinding gereed is. Het klinkt wel alsof de juiste stappen worden gezet en de juiste bedrijven worden ingeschakeld. Ik snap dat jij graag wilt dat het zo snel mogelijk geregeld wordt en er bovenop zit, maar je dient de aannemer toch de kans te geven dit op te lossen. Goed dat je wel de gegevens hebt ingevuld in jouw profiel. Dan kunnen we altijd kijken of we iets kunnen doen mocht er toch geen schot in de zaak zitten. 

Jammer dat het noodpakket niet een goede tijdelijke oplossing is, maar dat heb je perfect opgelost denk ik met een Klik&Klaar modem. Heb je nog wel gedacht aan een Wifi USB adapter? Dat was misschien ook nog een oplossing geweest. 

Nu je andere vraag wat betreft het on hold zetten van de verhuizing. Dat is niet aan te raden, want dan wordt ook het hele proces om het nieuwe adres glasvezelklaar te maken gestaakt. Dan moet dat met een nieuwe verhuizing weer opgestart worden en dan duurt het weer langer voordat jouw kennis internet heeft. Het is beter te wachten totdat de verhuizing gereed is en dan het pakket omzetten naar KPN TV+ bijvoorbeeld. Dan wordt niet de Experia Box omgeruild, want de V10a is nog een model wat volop in de omloop is. De Motorola tv-ontvanger wordt dan wel omgeruild voor een KPN TV+ box (DIW7022) en de kosten van het pakket kunnen dan ook wat worden verlaagd. Je kunt dit straks zelf doen via deze link of kan met je kennis aan je zijde even contact opnemen met de helpdesk. 

Bedoel je trouwens dat de KPN TV+ smart tv app vroeg om het KPN netwerk? Dat kan kloppen, want die werkt alleen op je eigen verbinding (of via een VPN-verbinding). Je kunt wel op een ander netwerk de KPN TV+ app op een telefoon/tablet casten naar een (ingebouwde) Chromecast. 

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 29, 2025

Vandaag toch maar weer in de telefoon omdat er maandag werdt gezegd dat de hoogwerker minimaal 2 weken van te voren aangevraagd moest worden. Vandaag weer veel aan de telefoon gezeten en na beetje aandringen toch de juiste persoon te pakken gekregen die de benodigde informatie zag.

Kon gelijk de afspraak inplannen voor woensdag 12 november tussen 8 en 12 (lekker vroeg). Hopelijk dat het nu wel goed gaat.

Dankjewel voor het uitleggen wat er gebeurt met op on hold zetten dat is dan zeker geen verstandige keuze. De KPN TV+ Smart TV app werkte inderdaad niet met het Odido netwerk of met het noodpakket. Gelukkig wel via Wireguard naar mijn router. Het beeld gaf soms wat ruis, waarom geen idee maar vond die kennis best hinderlijk. Vandaag thuis maar eventjes mijn decoder van de slaapkamer geplukt en wireguard daarop geïnstalleerd en bij hem neergezet. Kan die alvast wennen aan de Kpn tv+ box en beeld ruist tot nu toe niet. Moet zeggen tv kan ook alleen draadloos (geen ethernet), misschien dat het daaraan ligt. KPN TV+ box wel bekabeld aan de Odido router verbonden. (Denk dat die met het noodpakket ook rap door die 100gb is met tv, Netflix en gamen (op een cloud pc)

Noodpakket en Motorola decoder kunnen eigenlijk al ingepakt worden. Is het mogelijk om uit coulance (nu of straks) een credit nota van een maand te geven bijvoorbeeld? Kennis is 13 november overgegaan en zit nu eigenlijk in deze situatie tot 12 november.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 29, 2025

Beste ​@Maikel_1990 een aanspraak op enige vergoeding kan pas gemaakt worden als het probleem opgelost is, eerder niet.

Begin- en einddatum storing moeten bekend zijn (bij KPN) om voor enige vergoeding volgens de voorwaarden in aanmerking te komen, zie onderstaande link:

https://www.kpn.com/service/administratie/facturen/creditering

Succes

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top dat je zo pro-actief bezig bent voor iemand anders en dat er nu een afspraak staat voor 12 november. Ik moet zeggen dat je hem echt goed helpt en hem van oplossingen voorziet waar hij iets aan heeft. Wij kunnen dan wel een noodpakket verstrekken, maar dat is soms niet wat de mensen op dat moment nodig hebben. Als je iets verder denkt (en de technische kennis hebt), dan merk je dat er veel mogelijk is :) 

Wat betreft een coulance moeten we achteraf even kijken wat er mogelijk is. JanD legt al goed uit dat dat pas bekeken kan worden nadat alles werkt. Ik weet niet zeker of de link die hij geeft gaat werken, want het is verder geen geregistreerde storing die je kennis nu heeft. Je kunt waarschijnlijk dan het beste even bellen of een klacht indienen

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Glasvezel is inmiddels aangelegd. Had het naderhand wel te doen met de monteurs. Glasvezel modem kwam niet online, hebben van alles nog geprobeerd, andere glasvezel modem gepakt, kabels nog gecontroleerd of ze niet gekruist lagen. Kabel gaf wel licht/signaal dus volgens de monteurs zou het goed moeten zitten maar dat de verhuizing in de backend nog open stond. Inmiddels ook KPN zelf gebeld en die gaven aan dat de verhuizing nog op doorgezet moest worden en dat het ergens vandaag gebeurt.

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Later op de dag nog maals gebeld, allerlei dingen geprobeerd. Glasvezel modem is nog niet online. Zou me niks verbazen als de verkeerde serienummer geactiveerd is.

Monteur heeft in eerste instantie op het oude adres geactiveerd, gebeld naar een nummer en wat acties gedaan en vervolgens een nieuwe glasvezel modem uit de bus gepakt. Zou me niks verbazen als het verkeerde serienummer of de glasvezel modem op het verkeerde adres geactiveerd staat.

Geen idee of dat ergens te achterhalen is, mogelijk om via de Service tool het juiste serienummer door te geven misschien?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Glasvezel modem is nog niet online. Zou me niks verbazen als de verkeerde serienummer geactiveerd is.

Welke lampjes branden wel of niet bij het glasvezelkastje?

mogelijk om via de Service tool het juiste serienummer door te geven misschien?

Dat kan helaas niet, servicetool werkt alleen vanaf jouw eigen vaste internet, en dus het werkt niet als jouw internet niet werkt en je probeer vanaf andere aansluiting met de servicetool.

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Glasvezel modem is nog niet online. Zou me niks verbazen als de verkeerde serienummer geactiveerd is.

Welke lampjes branden wel of niet bij het glasvezelkastje?

Power brand, connectivity knippert, alarm is uit

Lijkt dus wel alsof er enigszins signaal is.

mogelijk om via de Service tool het juiste serienummer door te geven misschien?

Dat kan helaas niet, servicetool werkt alleen vanaf jouw eigen vaste internet, en dus het werkt niet als jouw internet niet werkt en je probeer vanaf andere aansluiting met de servicetool.

Ah dat is wel balen. Dus het werkt niet als ik vanaf mijn eigen kpn netwerk inlog op zijn account. Kan dat wel nagekeken worden of het serienummer klopt?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Power brand, connectivity knippert, alarm is uit

Connectivity moet constant branden, knippert betekent verbonden maar authenticatie is mislukt.

Dus het werkt niet als ik vanaf mijn eigen kpn netwerk inlog op zijn account. Kan dat wel nagekeken worden of het serienummer klopt?

Nee, je kan proberen klantenservice te bellen en uit te leggen en hopen dat je iemand te pakken krijgt, de verstand heeft (de kans is heel erg klein) en laat jou verbinden met de juiste afdeling. De medewerker in de backoffice kan zien welke serienummer de ONT meegeeft en eventueel corrigeren.

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Zover was ik al dat inderdaad de authenticatie mislukt.
Heb vandaag wel aangegeven bij de klantenservice dat er gegoocheld is met activatie en glasvezelmodem's en dat misschien daar de fout in zit. Dus dat staat wel in een notitie, hopelijk dat ze er iets mee doen.

Kennis belde mij vandaag ook rond 20:00 op dat die gebeld was door iemand van KPN en die had wat vragen aan hem. Maar hij had er geen antwoord op omdat ik dus voor hem het internet regel omdat die er zelf te weinig verstand van heeft.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

@Maikel_1990 Kijk in jouw privé bericht

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

@TDN thanks zal ik daar morgen eens even naar kijken.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 13, 2025

Hm wel licht, maar nog geen werkende verbinding. Is er in de afgelopen uren nog iets veranderd? 

Kun je anders eens het serienummer van de NT onder persoonlijke opmerkingen zetten? Dan ga ik nog even kijken wat mijn mogelijkheden zijn. 

Maikel_1990
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • November 14, 2025

@Arjan van KPN ONT blijft nog steeds knipperen op connection. Maar zou al wel geactiveerd moeten zijn. Blijkbaar zit het ergens anders (althans order loopt om een of andere reden niet door). Kennis was blijkbaar vandaag gebeld en was het advies gegeven om een monteur in te laten plannen. Dit is inmiddels gebeurd morgen tussen 8 en 12. 
Zelf moet die gedurende die tijd eventjes ergens anders heen dus heb maar weer een ochtendje vrij geregeld van werk. Hopen dat de monteur morgen de boel aan de gang krijgt.

Heb inmiddels wel het serienummer even toegevoegd aan persoonlijke opmerkingen.