Skip to main content

Ik ben benieuwd wanneer er glasvezel wordt aangelegd in mijn straat. Eerste deel van de straat heeft al 7 jaar glasvezel. Begrijp niet dat dat wordt doorgetrokken. Postcode 2024 GD Haarlem.

Wat geeft deze link aan op jou adres   kun je daar een printscreen van maken en hier plaatsen

 

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl


Dag Jimmy,

Koper en geen geplande upgrades...

111 MB, maar realiteit is dat dit heel vaak niet wordt gehaald.

Weet in ieder geval weer wat meer.

Dank daarvoor.


Als ik het goed lees dan zou de wijk waarin jij woont al op glas aangesloten zijn.

Bron.

Ik ben dus ook wel benieuwd wat KPN hierover te zeggen heeft.


Hallo @HansZahn ,

Benieuwd of glasvezel binnenkort beschikbaar is in jouw plaats en op jouw adres? Vul hieronder je postcode en huisnummer in.

https://www.kpn.com/internet/glasvezel/plaatsen.htm


Ja, dat heb ik gedaan.

Standaard (koper) internet...


Dit is printscreen die Jimmy (hierboven vroeg te maken)

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy


Glasvezel zit op dit moment niet in de koker op jou adres echter je kunt wel een dsl/koper verbinding krijgen van rond de 111 Mbit/s wat heb je op dit moment.

Kun je eens inloggen op je modem daar staat de snelheid in die je nu hebt en ook de attainable gegeven.

Zie link om in te loggen 

https://experiabox.nl/inloggen/

En welk type modem heb je


Glasvezel zit op dit moment niet in de koker op jou adres echter je kunt wel een dsl/koper verbinding krijgen van rond de 111 Mbit/s wat heb je op dit moment.

Twee dingen:

1) Er is bonding mogelijk waardoor de maximaal haalbare snelheid geen 111Mbps is maar 218Mbps.

2) Waarom zegt KPN NetwerkNL dan dat er glasvezel uitgerold is in de wijk waar @HansZahn woont?


@wjb bonding is mogelijk echter dat kan niet eerder dan dat de corona verdreven is , vandaar dat ik dat niet genoemd heb en het geen Tft abonnement is 


Rond 2015 heeft de gemeente Haarlem een deal gemaakt met KPN. In de hele stad was het streven om 100 Mb/s te kunnen leveren. Hiertoe werd het bestaande kopernet opgewaardeerd. Alleen een gedeelte van Haarlem- Noord kreeg glasvezel omdat daar het kopernetwerk te slecht was volgens KPN, waardoor Reggefiber aan zet kwam.

Uiteindelijk is er slechts in 2 wijken glasvezel gekomen, waaronder de planetenwijk. Helaas woont de topicstarter net in een gedeelte van zijn straat ten noorden van de grens tot waar glasvezel is aangelegd.

Volgens de kaart van KPN Netwerk gaat er wel glas komen boven de Jan Gijzenkade in Haarlem- Noord. Dit sluit helaas geografisch niet aan bij de bestaande glasvezelwijken.

Eigenlijk zou je verwachten dat er uitgebreid gaat worden vanuit bestaand gebied. Waarschijnlijk door de nieuwe manier van aanleggen vanaf 2021 (Gpon met optische splitters in straatkasten en een grote centrale PoP in plaats van de kleinere area PoP's), is er geen verband meer met de oude gebieden en diens city PoP.

Daarbij werd vanuit de city PoP steeds een wijk verder gegaan met een area PoP. Uiteindelijk ontstond er dan een aaneen gesloten gebied waarbij er vanuit de city PoP een aantal area PoP's in een ring waren opgenomen.

In Haarlem- Noord is dat helaas dus niet meer geworden dan 1 city/ area PoP en 1 area PoP. Ik heb begrepen dat Reggefiber wel verder wilde met verglazen, maar KPN dus voor koper-upgrade koos. Alleen nieuwbouw bij de Schoterbrug heeft nog glas gekregen met een mini PoP.

Dat werd de trend vanaf die tijd totdat een jaar of wat geleden KPN Netwerk het licht heeft gezien en weer volop inzet op het aanleggen van glasvezel.