Skip to main content

Wij gaan volgend jaar verhuizen naar een annder adres binnen onze gemeente. Wij behouden ons Hussel abb. Wat kost het ons als KPN de kabels (cat 6) doortrekken en afmonterenin ons nog te bouwen appartement?

Dat kan je beter niet door KPN laten doen. Maar gewoon door de installateurs die ook de elektra installeren. Dan zien tenminste de afdekraamjes van de utp aansluitpunten er ook hetzelfde uit als de licht knoppen en stopcontact. Als je dat een KPN medewerker laat doen, dan weet je niet wat je krijgt. Hoogstwaarschijnlijk net iets andere kleur en vorm. Dat word een rommeltje. 


Deze afdekraampjes zitten achte kast dus zie je ze niet.


Ik sluit mij aan bij @Nick83, dit kan je beter bij de aannemer neerleggen die de bouw van jullie appartement begeleidt.

En als je zelf één rechterhand hebt (twee is niet nodig) dan is een dergelijk klusje zeer eenvoudig zolang er maar een loze electriciteitsbuis voorhanden is.


@Hanshermitage ik raad je aan om vanaf de meterkast, of de plaats waar de internetaansluiting komt, een ledige buis te laten aanleggen naar de vier hoeken van de woonkamer, en ook één naar de keuken en naar alle andere vertrekken.
De buizen laten uitkomen in een inbouwdoos. 

Dan heb je bij het inrichten en later ook nog, alle mogelijkheden om zonder hak- en breekwerk kabels aan te (laten) brengen. 


Wij hebben geen cat 6 kabels plus bijbehorend gereedschap. Wij gebruiken cat 5e.

Muuraansluiting hebben we alleen in enkele vorm, geen raamwerken.

 

Ik weet niet of je recht hebt op een gratis verhuis monteur,  anders word het een servicemonteur van 60 euro voor de eerst 45min incl voorrijkosten. Daarna 15euro per kwartier erbij. 

Ook bij een gratis verhuismonteur is extra kabels trekken een betaalde opdracht. (Betaalde kwartiertjes)

Cat 5 kabels zijn 4 euro per 5 meter.

Muuraansluiting kost 12 euro.


@Hanshermitage je kunt ook nog overwegen om loze 5/8 buis in het plafond te plaatsen met centraaldoos naar aansluitpunt (router) "switch" 

En daar heb je plek voor een accesspoint 

Als ik had geweten dat wifi zo belangrijk was geworden als nu 

Had ik in mijn landhuis diverse aansluitingen geplaats in het plafond 

In 2004 was het nog niet zo belangrijk 

Je kunt het overwegen utp naar plekken in het plafond te (laten) leggen en daar accesspoint (s) plaatsen 

 

 


 In 2004 ...

Wij hebben ook rond die tijd gebouwd. De installeurs waren toen druk bezig met isdn. Dat was het helemaal. Een computernetwerk hadden ze volgens mij nog nooit van gehoord. Maar isdn, dat was internet. En daarvoor lagen ze 8 aderige utp kabel aan, cat 5 (zonder e). Ik heb nu nog steeds een stuk van die kabel in het netwerk zitten.


 In 2004 ...

Wij hebben ook rond die tijd gebouwd. De installeurs waren toen druk bezig met isdn. Dat was het helemaal. Een computernetwerk hadden ze volgens mij nog nooit van gehoord. Maar isdn, dat was internet. En daarvoor lagen ze 8 aderige utp kabel aan, cat 5 (zonder e). Ik heb nu nog steeds een stuk van die kabel in het netwerk zitten.

Hier hadden we de speedtouch 510 modem (2004)

Daarvoor internet via schotel huis wat plat gegooid is adsl was een verademing 

Toen is er en nu nog van goede cat5e bekabeling aangelegd van schneider electric 

(2014) dankzij gemeente Rijssen pilot glasvezel door drukriool 

Bijdrage gemeente kpn en ons als bewoner gelukkig glasvezel nu