Skip to main content
Antwoord

Aanraken kabels bij ISRA punt geeft tijdelijk uitvallende verbinding

• March 17, 2025
  • 14 reacties
  • 113 keer bekeken

Mijn abonnement is een vdsl verbinding internet only.

Ik heb een Experiabox V10 (afbeelding1) die met een dsl kabel naar het kpn aansluitpunt gaat (rode connectoren). Vanuit dat punt zie ik 3 kabels die daarvandaan waarschijnlijk naar de straat gaan. (afbeelding2+3).

Soms valt het internet even weg op willekeurige tijden, gaan de lichtjes op het modem naar rood en enkele minuten later is er weer internet. 

Ik heb gemerkt dat als ik de 3 kabels achter het DSL aansluitpunt aanraak of beweeg dan gebeurt dit probleem binnen enkele seconden: Modem lichtjes veranderen allemaal naar rood en internet valt uit voor enkele minuten voordat er weer internet is. Dit gebeurt vaak nadat het 1 keer gebeurt en na een paar dagen gebeurt het nauwelijks meer. Daardoor vermoed ik dat er iets verkeerd is met het aansluitpunt of de kabels erachter.

Ik heb hier al contact over gehad afgelopen jaren, maar toen wist ik nog niet dat het door de kabels achter het aansluitpunt kwam. Had toen een nieuw modem toegestuurd gekregen, maar met dezelfde problemen.

Hoe zou ik dit zelf op kunnen lossen of kan KPN dit repareren? Kost dit geld? Mijn woning en straat hebben nog geen glavezel kabels en het is nog onbekend wanneer die gelegd gaan worden.

Beste antwoord door Ik_Combineer

Hey ​@Alaineman. Goed dat je het probleem met je verbinding hebt gededuceerd tot de kabels in je meterkast bij je aansluiting. En het zou goed kunnen dat alleen de aders in het ISRA punt tegen elkaar aan komen door de beweging. Heb je al een kijkje kunnen nemen? 

Als je dat niet ziet zitten en je ervaart nog steeds problemen met je verbinding (ook al raak je de kabels erboven niet aan), dan kun je ons ook bellen. Dan zou dit naar voren moeten komen en dan kunnen we een monteur op pad sturen. Die kan dit kosteloos herstellen, want het ISRA punt valt onder het domein van KPN. Pas alles daarna komt voor jouw rekening. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Ik wil hier wel even een dikke kanttekening plaatsen; ik zie hier namelijk helemaal geen ISRA. Mogelijk zit jouw ISRA ergens anders, en is dit via een binnen geleiding aangesloten. Oftewel een stukje extra kabel aan het ISRA naar hier. In dat geval is het dus uw eigen bekabeling wat niet goed is en betaald u wel voorrijkosten. 

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een monteur dit ooit zo heeft achtergelaten, en kan ook geen officiële invoerkabel zien. Ik acht de kans groot dat bovenstaande van toepassing is.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

• March 17, 2025

Ik denk dat alleen de kabel die naar onder loopt in de geribbelde buis naar de straat loopt. Alles wat er boven uit komt en die hele opgerolde bos kan weg vermoed ik. 

Dit kan je een KPN monteur laten doen. Of da geld kost weet ik niet.

• Auteur
  • Topper
  • March 17, 2025

Dankje, ik zie dat nu ook inderdaad. Is dan wel gek dat die 3 kabels het internet laten wegvallen.

• March 17, 2025

Ik zie de uiteinden van die kabels niet. Maar het zou me niets verbazen als gewoon de adertjes tegen elkaar komen als je ze aanraakt.

• Auteur
  • Topper
  • March 17, 2025

2 van de kabels gaan plastic buizen in die naar de 1e verdieping gaan. De derde hangt los in de meterkast. Zou ik de plastic kap van dat aansluitpunt even moeten openen om te zien wat daarin gebeurt, misschien dat daar inderdaad de adertjes contact maken? Ik gebruik verder die kabels die naar boven gaan niet.

• March 17, 2025

Ja als je handig bent kun je die stekker eruit trekken. Er zit midden in dat vierkante doosje dan een schroef. Als je die losdraaien kun je het doosje openen.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hey ​@Alaineman. Goed dat je het probleem met je verbinding hebt gededuceerd tot de kabels in je meterkast bij je aansluiting. En het zou goed kunnen dat alleen de aders in het ISRA punt tegen elkaar aan komen door de beweging. Heb je al een kijkje kunnen nemen? 

Als je dat niet ziet zitten en je ervaart nog steeds problemen met je verbinding (ook al raak je de kabels erboven niet aan), dan kun je ons ook bellen. Dan zou dit naar voren moeten komen en dan kunnen we een monteur op pad sturen. Die kan dit kosteloos herstellen, want het ISRA punt valt onder het domein van KPN. Pas alles daarna komt voor jouw rekening. Dat kan via een  terugbelafspraak op een moment dat het jou het beste uitkomt!

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • March 18, 2025

Ik wil hier wel even een dikke kanttekening plaatsen; ik zie hier namelijk helemaal geen ISRA. Mogelijk zit jouw ISRA ergens anders, en is dit via een binnen geleiding aangesloten. Oftewel een stukje extra kabel aan het ISRA naar hier. In dat geval is het dus uw eigen bekabeling wat niet goed is en betaald u wel voorrijkosten. 

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een monteur dit ooit zo heeft achtergelaten, en kan ook geen officiële invoerkabel zien. Ik acht de kans groot dat bovenstaande van toepassing is.

• March 18, 2025

Daarom schreef ik ook al:

Of da geld kost weet ik niet.

Hangt er ook een beetje vanaf met welk been de monteur 's ochtends uit bed gestapt is denk ik...

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 18, 2025

Daarom schreef ik ook al:

Of da geld kost weet ik niet.

Hangt er ook een beetje vanaf met welk been de monteur 's ochtends uit bed gestapt is denk ik...

In principe is het gewoon propositie vanuit kpn. Ik zie hier geen invoerkabel dus verwacht wel kosten, verder zie ik een bridgetap (vanuit de voeding meerdere kabels) en dat is eigenlijk altijd problematisch en een reden om kosten te schrijven. Ik zie op dat ene punt 5 kabels bij elkaar komen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

• Auteur
  • Topper
  • March 18, 2025

Ik had het doosje even opengemaakt en werd er zelf niet veel wijzer van, zo handig ben ik niet met electro. Zag wel dat de 3 probleem kabels naar boven gaan en dat de binnenkomende kabel onder het kastje naar beneden in een buis gaat.

Ik heb vandaag gebeld met KPN en er komt morgen een monteur, de kosten worden daarna gecrediteerd zoals afgesproken over de telefoon. Het is niet een zodanig probleem dat ik een monteur wil bellen en betalen om het op te lossen (ook omdat er glasvezel leggings plannen zijn in de regio).

Op KPN site staat:  “Een DSL-aansluiting gaat via een koperlijn. Dat is de telefoonlijn die via een aansluitpunt je huis binnenkomt. Zo'n aansluitpunt noemen we een ISRA-punt. Die kan er op veel manieren uitzien.”

Mijn titel is door iemand aangepast naar de huidige titel, dus ik neem aan dat dit dan een ander woord voor ISRA is?

Het DSL aansluitdoosje met de stekkers die daaruit naar boven gaan is waar iets niet goed gaat. Deze situatie was het al voordat ik hier 10 jaar geleden ben ingetrokken. Het probleem met de uitvallende verbinding is pas een jaartje geleden of iets dergelijks begonnen.

Morgen zal ik een update geven als de monteur langs is geweest.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • March 18, 2025

ISRA betekend letterlijk InfraStructuur/RAndappatuur - oftewel, het scheidingspunt tussen waar we praten over het netwerk van KPN en datgene wat allemaal in het huis zit. (Bekabeling, modems, etc) 

Fijn dat de klantenservice heeft beloofd eventuele kosten te crediteren. Dan kunt u inderdaad met een gerust hart de monteur laten komen zonder verassingen.

Mogelijk waren al die kabels vroeger voor de PSTN, toen was het nog mogelijk om vanuit de invoerkabel verschillende punten te voeden voor de telefonie. Maar dan praten we inderdaad al over erg lang geleden en dan heeft het nooit goed aangesloten gezeten bij u.

Hou ons op de hoogte, dat waarderen we altijd 

• Auteur
  • Topper
  • March 18, 2025

Dat zal het wel zijn. Dit huis is in 1900 gebouwd, erg oud dus haha.

• Auteur
  • Topper
  • March 19, 2025

Monteur is net geweest en heeft inderdaad gezien dat de hoofdaansluiting naast de voordeur in de hal (oud huis) binnenkomt en weer de grond in gaat naar de meterkast naar het dsl aansluitpunt. Het gaat volgens hem dan om binnengeleiding. Hij heeft de oude varkenshoofd aansluitingsdoos weggehaald, een nieuw ISRA doosje geplaatst en het modem vervangen. 

Hij bood aan (omdat er dan toch voorrijkosten zouden zijn) om meteen een ethernet kabel te trekken van de meterkast naar de kamer met de computer ipv de oude coax kabel/telefoon kabel. Het koste dan alleen extra materiaal. Dat was heel fijn, want dat had anders toch eens gedaan moeten worden. Mooi meegenomen en de kosten hoeven ook niet meer gecrediteerd te worden.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Dan was ik toch te snel met mijn conclusie dat er geen kosten achter weg zouden komen. Excuses daarvoor.

Mooi dat ​@Ik_Combineer dat op voorhand nog kon corrigeren en je juist kon informeren. Ok top dat de monteur je nog kon helpen met additionele zaken en zelfs je modem heeft vervangen. Dan ben je voorlopig weer even klaar gaan we vanuit 🙂