Skip to main content

Deze week hebben wij KPN aangevraagd (als nieuwe klant) en een dag later al netjes de Experia Box V10A ontvangen. Gister de box aan laten sluiten door een kennis, vandaag 17/4 is de aansluitdatum en zouden wij internet moeten hebben, echter blijft de Experia Box rood branden of oranje als ik hem reset.

Nu vraag ik mij af of er wel de juiste kabels zijn aangesloten op het doosje (aangeleverd door KPN). Dit aansluiten is door een kennis van ons gedaan en dus niet door een KPN monteur.

 

Ik heb al contact gehad via KPN chat, maar die konden mij helaas niet verder helpen dan het door te zetten naar de 2e lijn. Echter ben ik bang dat dat nog wel even gaat duren voordat er een monteur langs kan komen. Vraag is dus of iemand mij kan zeggen welke kabeltjes in de foto gebruikt dienen te worden. 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

 

Sowieso moet er maar 1 rode en 1 blauwe aangesloten zijn. Niet 2.

Daarnaast: waar komt deze blauwe kabel vandaan? Waarom heeft u niet gewoon een netjes afgewerkt isra punt?


Deze blauwe kabel komt in de meterkast uit de vloer. 2 jaar geleden het huis gekocht en zo hebben wij het aangetroffen.

Is er kans dat het gaat werken als ik 1 rood en 1 blauw kabeltje verwijder?


Niet verwijderen. Maar los koppelen. Maar welke blauwe bij welke rode hoort, dat weet ik niet. Hier hoort gewoon een monteur langs te komen die dat netjes aansluit in een isra punt. Waar vervolgens voortaan iedereen vanaf blijft.


De andere kant vd kabel is niet bij te komen ?

Als het klein beetje logisch is gedaan dan zal het een kleur - beide draadjes zijn, de gebruikte aders moeten wel in hetzelfde in elkaar gedraaide paar zitten, anders heeft dat geen zin.

Was er niet een paar al aangestript en de rest niet ?

( elektronen hebben geen boodschap aan de kleur van de isolatie )


Verwijderen was inderdaad het verkeerde woord, loskoppelen was wat ik bedoelde.

Maar het is zijn wel de goede kleuren kabeltjes? Ik heb ook ergens het volgende gelezen: “De transparante moet samen met een van de witte of zwarte het aderpaar vormen waar het DSL-signaal over binnenkomt”


@KeesYagi Welke andere kant bedoel je? In de kruipruimte zie ik de blauwe kabel uit de vloer van de meterkast komen en liggen.

De 2 rode zitten gedraaid met elkaar en de 2 blauwe met elkaar (dus dezelfde kleur). Zover ik in de grote blauwe kabel kan kijken is rood niet met blauw gedraaid. 

Het strippen is niet meer na te gaan, alle 4 (rood en blauw) waren gestript en in de doos gedaan, zoals op de foto is te zien.

 


Ik vermoed dat dit niet de kabel uit de straat is ( of wel ? ) dus er zou nog ergens een las tussen kunnen zitten.

Maar, als ik dit zo zie zou ik steeds de 2 draden van een kleur stuk voor stuk proberen.

Vraag voor een ander : hoe lang moet je wachten tot de experiabox iets laat zien of er verbinding is ?


Hoi @LucasW . Welkom op het forum.

Ik zie dat mijn collega een ticket heeft aangemaakt. Het kan drie werkdagen duren voordat deze in behandeling wordt genomen. Uiteraard hoop ik dat ze er sneller aan toe komen maar het zou dus uiterlijk dinsdag kunnen worden. Ik benoem het even zodat er geen valse verwachtingen van onze kant gewekt worden. Heb jij nu nog wel andere diensten? (zo niet, heb je een mobiel nummer bij KPN?)

Het zou goed kunnen dat de oplossing in de combinatie van draadjes zit. Maar dat kan ik vanaf hier onmogelijk beoordelen.  Rood en blauw is vaak de winnende combinatie maar we leveren ook net zo makkelijk op een ander aderpaar.

Ik wil niet op de zaken vooruitlopen maar ik verwacht dat er uit dat ticket een monteur rolt. Omdat dit is/ra sowieso netjes afgewerkt moet worden.

@KeesYagi : Heel grillig, hangt mede van de drukte op de aanmeld server af hoe lang het duurt voor een modem ‘opkomt’ . Soms schiet het internet lampje na één minuut op groen. Soms na vijf. 


Aha, maar gaat het ledje daarop vooruit lopend nog eerst een ander knipper signaal geven ?

Of is er via de webinterface iets te zien ?

En anders even wat meer geduld, ik ben benieuwd.

Zou dit een kpn (ptt) kabel kunnen zijn ?


Dit is inderdaad de KPN kabel, een Stap'58 kabel om precies te zijn. Deze werd gebruikt voor de radio en kerktelefoon, nu voor een DSL signaal.

Deze kabel staat in een “manipulatiekast” in verbinding met de draden naar een kabelverder. Van deze aderparen wordt altijd de transparant/wit gebruikt. Mocht de transparant/wit niet meer in orde zijn, dan kan een monteur 1 van de overige 5 aders gebruiken, dit wordt dan omgezet in de manipulatiekast.

Dus kort gezegd: transparant/wit is de go-to. Totdat de monteur komt kan deze combinatie gebruikt worden. Mocht dit niet werken, dan kan het zijn dat het signaal over een ander aderpaar binnen komt doordat dit in het verleden is omgezet. Dit kan dan het volgende zijn:

  • transparant/zwart
  • rood/rood
  • blauw/blauw
  • geel/geel
  • groen/groen

De monteur kan vanuit de manipulatiekast bepalen over welk aderpaar (standaard altijd transparant/wit of transparant/zwart) het signaal zal lopen, en dit wordt dan in orde gemaakt zodra de monteur er is.

Het Stap'58 netwerk is een ingewikkeld netwerk. :cold_sweat:


Dank allen voor jullie reactie!

Gister met een multitool gemeten of er signaal op de kabeltjes staat, maar helaas. Op geen enkele combinatie.

Ik vermoed dat we in de manipulatiekast niet zijn aangesloten of dat de blauwe (onder de grond) kabel is beschadigd. Als het goed is word ik a.s. donderdag ochtend door een monteur gebeld.

 


Dank allen voor jullie reactie!

Gister met een multitool gemeten of er signaal op de kabeltjes staat, maar helaas. Op geen enkele combinatie.

Ik vermoed dat we in de manipulatiekast niet zijn aangesloten of dat de blauwe (onder de grond) kabel is beschadigd. Als het goed is word ik a.s. donderdag ochtend door een monteur gebeld.

 

Het DSL signaal is ook niet te meten met een multimeter, hier heb je een speciale xDSL-tester voor nodig die, simpel gezegd, de bitjes die over de kabel moeten gaan kan meten.. transparant / wit is de meest gebruikte.

Een monteur op afstand zal vermoedelijk hierna een monteur sturen die op locatie komt en in de manipulatiekast alles in orde maakt.


Heb ik ook weer wat geleerd, @jordy.vanderbolt . Dat van die radio/kerktelefoon was mij nog niet bekend :-)

@LucasW : Je kunt het nog proberen met de combinatie die Jordy suggereert.  De monteur sowieso laten staan, zodat ie het netjes kan afmonteren, uiteraard. 


Ja, ik ga de wit/transparant variant zeker proberen!! Maakt dan nog uit of wit op rood of blauw gaat? En transparant dan op de ander.

De monteur laat ik zeker staan, helaas komen ze vanwege COVID-19 niet direct langs, maar word ik eerst gebeld. Ik wil dolgraag dat de kabel netjes en conform regels KPN gemonteerd wordt.


Ja, ik ga de wit/transparant variant zeker proberen!! Maakt dan nog uit of wit op rood of blauw gaat? En transparant dan op de ander.

De monteur laat ik zeker staan, helaas komen ze vanwege COVID-19 niet direct langs, maar word ik eerst gebeld. Ik wil dolgraag dat de kabel netjes en conform regels KPN gemonteerd wordt.

De transparante ader aansluiten op de rode en de witte op de blauwe, alhoewel het voor het DSL signaal niet uitmaakt, aangezien hij op beide manieren kan werken. Maar voor de formaliteit en de voorschriften op deze manier. 


Ja, ik ga de wit/transparant variant zeker proberen!! Maakt dan nog uit of wit op rood of blauw gaat? En transparant dan op de ander.

De monteur laat ik zeker staan, helaas komen ze vanwege COVID-19 niet direct langs, maar word ik eerst gebeld. Ik wil dolgraag dat de kabel netjes en conform regels KPN gemonteerd wordt.

De transparante ader aansluiten op de rode en de witte op de blauwe, alhoewel het voor het DSL signaal niet uitmaakt, aangezien hij op beide manieren kan werken. Maar voor de formaliteit en de voorschriften op deze manier. 

 

Helaas, aansluiten op deze manier heeft het niet opgelost. Ik denk toch echt dat we niet zijn aangesloten of dat wellicht de kabel is beschadigd :-(

Wordt toch donderdag afwachten dan maar…

In ieder geval veel dank voor het meedenken.


Ok, de monteur is vanmorgen langsgeweest en heeft de boel gefixt.

Zwart en transparant is hier de winnende combinatie. En wellicht is de monteur wel eerst langs de manipulatiekast in de wijk gereden.

Maakt allemaal niet meer uit, er is een mooi KPN isra punt gemonteerd en het internet doet het!

Case closed! Dank allemaal voor het meedenken en jullie reacties.


Top! Dank voor de update en ik ben blij dat het gefixt is. Mocht je ooit andere vragen hebben, weet je ons te vinden.