Skip to main content

Ik heb een vraag over het juist aansluiten van de experia wifi op de experiabox V10.

Ik heb nu in mijn meterkast de experiabox V10 hangen. Hierop heb ik nu bedraad de experia wifi gekoppeld (die kleine zwarte). Vanuit de experiabox zijn meerdere aansluiten in mijn huis gemaakt. Op de bedrade aansluiting in de kamer naast de meterkast heb ik de 2e experia wifi gezet. Het werkt allemaal, maar ik vraag me af of dit optimaal is. Wat me nu niet duidelijk is, is of je 2 wifi experia's nodig hebt (in combinatie met de experiabox v10) en of beide wifi experia's nu wifi ‘uitstralen’ of dat er maar eentje wifi ‘uitstraalt’ (namelijk de 2e).

Kan ik ook:

  • in de kamer naast mijn meterkast de experia wifi bedraad aansluiten (dus niet meer in de meterkast zelf).  
  • en de 2e experia wifi op mijn 1e verdieping zetten om daar mijn wifi te verbeteren? (heb ik dan nog wel wifi op mijn begane grond als ik dit doe?)

Alvast bedankt voor het meedenken en de antwoorden.

Thijs

Hallo @ThijsJoep , ik lees dat je 2 Experia WiFi's hebt, de zwarte.

Omdat de Experia WiFi's de WiFi in de V10 uitschakelen heb je er 1 nodig op de begane grond om de uitgevallen WiFi van de V10 op te vangen. Op een andere verdieping kun je de 2e aansluiten.

Het aansluitschema staat duidelijk in de meegeleverde handleiding.

Succes.

 


Ik zou er JUIST voor kiezen zoals je het zelf beschrijft. Ga na dat je 2 punten hebt die wifi uitzenden (de experia wifi’s) en ga vervolgens voor jezelf na waar je dat het beste kan gebruiken. Lijkt mij dat je vaker in de kamer op wifi zit, dan in de meterkast.

 


Als je ook een tv ontvanger hebt zou ik daar 1 experia wifi zetten. Die sluit je aan met de kabel die nu in de ontvanger zit.  De ontvanger sluit je daarna aan met het bijgeleverde korte kabeltje op de experia wifi. Experia Wi-Fi 2 zet je dan op de 1ste verdieping uiteraard bekabeld.


In de aansluitbrochure van de KPN experia wifi staat dat je bij de V10 altijd 2 experia wifi's nodig hebt. Het zal wel zo zijn dat de eerste (experia wifi 1) de functionaliteit van de experia box over neemt en de 2e (experia wifi 2) voor een groter bereik van de wifi zorgt.

Als ik jullie reacties zo lees, dan kan ik de experia wifi 1 (die de functionaliteit van de experia box heeft overgenomen) uit de meterkast halen en in de kamer naast de meterkast zetten. Experia wifi 2 kan ik dan naar de 1e verdieping (of naar een andere plek waar in het wifi bereik wil vergroten) neerzetten. Is dit dan gewoon ‘plug & play’ of moet ik dit dan weer helemaal opnieuw installeren?

 


Dat gaat helemaal goed komen. Gewoon plug and play. Laat even weten hoe het afloopt.


Het is gelukt, verrassend simpel en inderdaad plug en Play. De oude witte versterken heb ik nu over en die heb ik nu niet-bedraad op zolder gezet. Dit versterkt de boel ook nog wat extra.

 

Dus bedankt voor de tips!


Leuk dat je dat nog even liet weten, @ThijsJoep! Fijn dat het zo makkelijk ging 🙂.