Skip to main content

Aansluiten KPN glasvezel loopt niet volgens planning

• February 8, 2025
  • 89 reacties
  • 1809 keer bekeken

Toon eerste bericht

89 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 11, 2025

...een vriendelijke dame moest er staan.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 12, 2025

Klote karma… ik zit een stuk tekst te tikken en krijg ‘oops, something went wrong’…

Nou, dat kan je wel stellen. Ik gisteren contact gehad met die vriendelijke dame van backoffice, die het voor me zou gaan regelen. Dus ik vraag een gunst voor mijn buurjongen, rolstoelgebonden en wat minder makkelijk communicatief soms, of ze het dan ook voor hem goed kon laten zetten. Dat zou ze doen…

Vanmorgen een vrolijk appje van de buurjongen: ‘buurman, ik kan het aanvragen, de aansluiting staat gereed in de KPN postcode check’. Dus ik heel blij ook mijn huisnummer checken… nee hoor, bij mij nog niks veranderd. En mijn buurjongen is een dag later aangesloten dan ik :P Het lijkt wel selectief karma van KPN… 

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Hij zegt aan mijn kant nu dat glasvezel beschikbaar is. Bij jou ook?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Yep, sinds vanmorgen en na heel wat belletjes :-) Er staat al een monteurs afspraak voor volgende week woensdag. Ik heb wel een opmerking gemaakt, want ik kreeg zowel een mail als sms dat de aansluiting gereed was en de facturatie per vandaag inging. Nou, die gaat in op het moment dat mijn modem een verbinding gemaakt heeft met het KPN netwerk, dus als het meezit volgende week woensdag.

Dus: fingers crossed 🔌

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Helaas ging mijn vorige poging tot bijdrage weer eens helemaal de mist in door een ‘er ging iets fout’ melding.

@Denise van KPN kan jij alvast wat nakijken voor me? Ik zie dat TV pakket inmiddels al in mijn diensten overzicht staat, dus ik wilde mijn gratis pluspakket toevoegen. Dat is gemeld bij het afsluiten van dit abonnement omdat wij doordat wij ook telefonie van KPN hebben combi-voordeel hebben. Echter als ik die nu alvast wil toevoegen, blijft de prijs van €9,99 staan.

In het pluspakket zitten veel zenders die voor mijn vrouw best belangrijk zijn en ze bij jullie concullega Zal IGewoon Gelijk Overstappen vaak bekijkt. Ze heeft (is nu 65) op 43-jarige leeftijd herseninfarcten gehad en kijkt graag ‘s middags tijdens haar uitrust momenten TV. En ik wilde er proberen voor te zorgen dat, als ik straks die ‘oude’ mediabox ga vervangen door de KPN TV+ box, ze zo snel mogelijk weer alle zenders kan kijken. Dus als wij volgende week woensdag de monteur in huis gehad hebben en alles werkt, dat ze dan kan kijken. Kan jij dit alvast nakijken?

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Fijn om te lezen dat er voor volgende week al een afspraak met de monteur gepland staat! Het komt steeds een beetje dichterbij.

En ik begreep van een collega dat jouw vraag door haar al beantwoord is. Kan ik je op dit moment verder nog ergens mee helpen?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 17, 2025

Ha ​@Denise van KPN je kan me helpen door heel hard te duimen dat het nu gewoon goed gaat :-) . En doe je collega nog de groetjes, zij heeft mijn ziedende toorn gisteren doorstaan en we hebben uiteindelijk een super gesprek gehad.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik ga zeker heel hard duimen!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 23, 2025

En weer is het niet gelukt… ik moet eerlijk zeggen dat de monteur zijn uiterste best gedaan heeft om een netwerkkabel van de meterkast naar de woonkamer te brengen. Het eerste plan was om de route van de oude KPN/PTT kabel te volgen, die los te halen en daarmee een netwerkkabel door te trekken naar de woonkamer, daar zat immers al een mooie wcd. Hij wist de kabel te herleiden naar de meterkast, maar er was geen beweging in te krijgen. Dus is hij uiteindelijk de kruipruimte ingegaan, maar zag over de hele diepte van de woning een draagbalk zitten tussen woonkamer en gang. Uiteindelijk heeft hij de kabel net aan de gangkant boven de grond laten komen, en van daaruit een bestaand gat kunnen gebruiken om de kabel in de woonkamer te krijgen. Daarvoor hulde, echt. Die man verdient ook een bloemetje…

Maar helaas bleef het tweede lampje op de op de glasaansluiting geplaatste ONT knipperen en weigerde om constant te gaan branden. Terwijl ik bij de oplevering gezien heb dat dat toen wel werkte. De beste man kwam vervolgens in een spagaat tussen twee afdelingen, want een netwerkdame kreeg helemaal geen data terug van de lijn, en dus kon ze geen ticket aanmaken. Bij een andere afdeling is ook weer heel wat getest, maar daar zitten de medewerkers volgens mij op tropische werkeilanden, zoveel gekwetter hoorde je op de ehhh… voorgrond. Afijn, er is uiteindelijk een ticket ingeschoten om het op dslam niveau te controleren, het gaat dus kennelijk niet zozeer fout in het computer-proces maar bij de fysieke lijn in de centrale, op hardware niveau dus. Daar loopt dus nu een ticket, en ik ben blij dat ik mijn Ziggo netwerk nog niet ontmanteld had. Dan had ik wel ook een stukje dierentuin thuis gehad, want dan was er minimaal een aapje op mijn schouder komen zitten. En had mijn meisje geen TV meer kunnen kijken. We wachten dus maar wéér af, helaas heeft de dame bij KPN die ik vorige week sprak een vooruitziende blik gehad.

Wil iemand mij even een schouderklopje geven voor mijn meteloze geduld en het nog steeds *niet* uit mijn vel springen? Als het ooit gaat werken, wil ik van KPN een pot oranje verf zodat ik de netwerkkabel in de woonkamer mooi oranje kan verven. En dan elke morgen als ik de woonkamer binnenkom een saluut maken en luidkeels zingen: “Wij houououououououououden van Oraaaaaahanjeeehhhh….”

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 23, 2025

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Jeetje, we waren zo dichtbij. Ik had het zo voor je gehoopt, ​@BigDaddyNL! Eigenlijk is nu alles er klaar voor, behalve de centrale, lijkt het. Laten we hopen dat het door het inschieten van het ticket snel opgelost is. Echt chapeau dat je je hoofd zo koel houdt!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 24, 2025

En helaas is het KPN vandaag blijkbaar nog niet gelukt om het probleem op te lossen. Wat wel gelukt is? Mijn KPN een beetje op zeep helpen :P Als ik vanuit mail mijn 2FA aan wil zetten land ik gewoon op de mijnKPN site waar hij mijn telefonie abbo niet kan laten zien. Onder andere… Maar wie weet komt dat allemaal wel omdat ik noodgedwongen nog aan Ziggo hang :P 

Ik ga straks maar eens lekker slapen en proberen dat vermaledijde knipperende groene lampje van mijn netvlies te krijgen :-) Het is dan weel weer een lampje in KPN-Kleur :-) Fijne avond iedereen

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

Ook vandaag niet gelukt. Vanmorgen zelf nog naar KPN Netwerk gebeld,daar kreeg ik te horen dat er wel een ticket was maar dat niet ‘ergens ronddwaalde en niet op de juiste plek kwam. Deze dame is voor mij na gaan bellen, en kreeg te horen dat het ticket niet doorkwam omdat de aannemer de lijn nog niet afgemeld heeft. En dus kreeg ik een mailtje met dit verzoek:

Via mijn collega van de servicedienst heb ik begrepen dat uw glasvezellijn nog niet actief is. Deze is nog niet afgemeld bij de aannemer. Om de afmelding te kunnen verwerken, hebben wij een foto nodig van het FTU-punt in uw woning. Met deze foto kunnen wij aantonen dat de aansluiting al aanwezig is, waarna de aannemer de afmelding kan uitvoeren. Zou u ons zo spoedig mogelijk een duidelijke foto van het FTU-punt kunnen sturen? Alvast hartelijk dank

Ik heb maar netjes aan het verzoek voldaan, maar krijg het gevoel dat we nu weer in cirkeltjes aan het ronddraaien zijn. En nee, het sturen van die foto heeft het proces nog niet dermate versneld dat mijn lijn nu wel werkt, helaas. En nou heb ik komende week vrij, maar die wilde ik gaan gebruiken om te gaan genieten van mijn Glas aansluiting, maar ik vrees dat ik weer veelvuldig aan de telefoon zal zitten.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 28, 2025

Ik word inmiddels van het FTU-kastje via de ONT naar de muur gestuurd…. Ik heb vandaag vier keer gebeld, via het menu van KPN Netwerk terechtgekomen bij de WiFi afdeling (huh?) en KPN algemeen. Vandaar weer teruggezet naar Netwerk waarbij iemand me niet verstond… vervolgens Netwerk die doodleuk zei ‘nou, uw lijn is afgemeld, U moet een ticket inschieten bij KPN’. Dus hij zet me eer terug, waar ik na 10 minuten wachtmuziek een kiestoon en vervolgens verbroken lijn krijg. Uiteindelijk een dame aan de lijn die van alles ging navragen, en na weer 10 minuten wachten terugkwam met ‘er moet een nieuw ONT kastje worden opgestuurd, want dat is waarschijnlijk stuk…

Waarna ik heeeeeel diep adem gehaald heb en vertelde dat afgelopen woensdag al aangegeven werd dat de poort helemaal niet uitgelezen kon worden en er iemand naar de fysieke hardware in de DSLAM moest gaan kijken. En juist daarmee is volgens mij nog niks gebeurd. Maar ‘nog een ticket aanmaken’ kon net echt en nog een keer Netwerk aanspreken ‘had ook geen zin’. Ik sta hier op ontploffen eigenlijk, terwijl ik me erg rustig moet houden omdat ik voor mijn rikketik vrijdag weer bij de cardioloog moet zijn. Maar heel eerlijk gezegd zit ik dit met trillende handen in te tikken en is mijn weekje vakantie in ieder geval gestart met een dikke bak frustratie. 

Ik moest maar even afwachen… maar dat, ​@Denise van KPN , gaat me steeds minder makkelijk af...

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Pffff, het ziet je echt niet mee, ​@BigDaddyNL. Ik begrijp dat er nu een nieuwe ONT onderweg is en dat we daar nu op moeten wachten. Ik hoop dat dit het oplost en anders maar weer bellen.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2025

Nou ​@Denise van KPN dus toch nog geen ONT, gisteren ‘kon er intern verder gebeld worden’.. vandaag nog steeds een knipperend lampje. Na een volle week…. dit belooft niet veel goeds :P

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Het houdt niet op, niet vanzelf. Nee, maar serieus, ik snap je frustratie echt helemaal. Ik heb even gekeken en zie dat mijn collega een ticket heeft aangemaakt en dat we nu wachten op terugkoppeling. Laat je het weten als je iets hebt gehoord?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 31, 2025

Zal ik zeker doen. en ja deze collega heeft ook zijn best gedaan en we hebben zelfs het modem aangesloten in het kader van als-je-het-niet-probeert-weet-je-het-ook-niet (en dat is heel wat, dat ik dat gewoon nog in alle rust geprobeerd heb. Hij heeft het allemaal in het ticket vermeld en wederom tot spoed gemaand. Afijn, heb ik alvast wat KPN-groen in de woonkamer :-)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 1, 2025

Tot nu toe geen nieuws, behalve dan dat de cardioloog op basis van mijn verhaal een holter onderzoek gaat doen. Mag ik een kastje dragen, niet van KPN en deze werkt wel meteen :-) denk ik. Ik verwacht maar gewoon vandaag geen wonderen meer, dan kan het alleen maar meevallen. Ik hoef tenminste niet elke keer meer naar de meterkast te lopen om te kijken, ik merk op het modem wel of de verbinding werkt :-)

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 1, 2025

@joey92 wil jij eens meelezzen in dit topic.

9-7 is de fiber in huis gebracht en ftu in meterkast geplaatst. Met een NT unit van de monteur getest met twee constand brandende groene lampjes.

23-7 is de KPN monteur geweest die een nieuw-uit-doos-NT heeft geplaatst en een CAT6 kabel vanuit te meterkast naar mijn woonkamer gebracht. Verder kwam hij niet want het tweede groene lampje bleef knipperen. Een ticket laten aanmaken was in eerste instantie problematisch ‘omdat de poort niet uit te lezen was’. Uiteindelijk is dat toch gelukt. Er werd gesproken over een mogelijk DSLAM probleem.

30-7 is het ticket nogal intern aan het ronddwalen geweest maar het zou nu weer opgepakt worden. 

31-7 nogmaals KPN gebeld en een collega gesproken die heeft meegekeken en meegedacht, we hebben zelfs voor de zekerheid het modem aangesloten (nadat we zelfs het NT kastje losgehaald hadden, bekeken en weer geplaatst). Helaas nog steeds niks. Hij heeft een tweede ticket aangemaakt (geloof ik) en tot spoed gemaand. Een nieuwe monteur kon hij niet inplannen omdat er al een ticket openstaat. Ik las in jouw verhalen dat een knipperend tweede lampje betekent dat de NT wel de fiber zit en wil aanmelden. En dat er soms in onderhoudswindow een DSLAM reset/reboot plaatsvindt. 

1-8: met een nog steeds knipperend lampje begin ik het wel ‘vervelend’ te vinden. Kan jij hierin iets betekenen of aangeven wat ik nog kan doen? En als mijn verzoek inappropiaat is hoor ik het ook graag). Wij ziggo-en nog maar even door :P

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • August 1, 2025

@BigDaddyNL 

ik heb even met je mee gekeken. 

eigenlijk zouden alle seinen op groen moeten staan voor jou adres. alleen ook ik kan de DSLAM poort niet uitlezen. maar verder kan ik ook zien dat er ook geen enkele klant actief is op deze DSLAM poort waar jij op aangesloten bent. dus dit zou inderdaad wijzen op een probleem met deze DSLAM of een probleem met jullie wijkkast.

ik zie wel dat er ook nog een ticket open staat voor jou. hier zou eigenlijk vandaag een update op gekomen zijn, maar die is er niet zie ik. dus wellicht dat er maandag nog wat nieuws te melden is.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 1, 2025

Dankjewel in ieder geval voor het meekijken, dan lijkt het toch wel inderdaad een DSLAM of wijkkast probleem. Waarschijnlijk ben ik de eerste klant die op deze DSLAM wordt aangesloten? Ik zag wel mijn modem straks nog een reboot doen dus bepaalde signalen lijken wel binnen te komen (of ik word langzamerhand gek natuurlijk). Maar sowieso bedankt!

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • August 4, 2025

Nou.. we zijn een maandag verder, maar dat is dan ook alles :P En dat terwijl vanaf de dag van installatie door de KPN monteur al de terugkoppeling was dat het de DSLAM moest zijn. En dat staat als het goed is ook in he KPN ticket… vandaag hebben ze mij niet gebeld in ieder geval.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Ik zie het. Op 1 augustus zou er verder gekeken worden. Maar er zijn sinds 1-8 geen updates geweest. Dit kan door de zomerperiode komen. Voor de zekerheid heb ik toch om een statusupdate gevraagd.