Skip to main content

Dinsdag wordt de oranje spriet voor mijn deur verlengd en komt er een heus glasvezelpunt in mijn meterkast. Wie zorgt er later voor de aansluiting van de router/ modem op dit punt en de bekabeling daarnaar toe. Nu heb ik een binnenkomend koper aansluitpunt in de meterkast en is mijn router / modem een verdieping hoger geïnstalleerd. Ik leef voornamelijk op 1 hoog en daar staat ook de aangesloten tv. Een modem/router beneden installeren heeft mijn inziens geen zin, ik heb nu ook alleen maar wifi op de verdieping waar de router/ modem is geïnstalleerd. 

Hallo @CeesR-B , nu loopt er dus een DSL-kabel van je IS/RA-punt naar je modem op de 1e verdieping.

Bij glasvezel vervalt die kabel en kun je van het nieuwe glaspunt in de meterkast een LAN-kabel (aan laten) leggen naar je modem op de 1e verdieping en die LAN-kabel sluit je dan aan op het rode aansluitpunt op je modem, daar je modem dan een router wordt en de modemfunctie is overgenomen door de glaskast in de meterkast.

Die bekabeling dien je zelf voor te zorgen

Zo dien je ook te zorgen voor een stopcontact in de meterkast, want het glaspunt heeft stroom nodig.

Als de glasaansluiting in je meterkast zit kun je aan KPN vragen je om te zetten naar glas en een monteur gaat er dan voor zorgen dat er een glasmodem (NT of Gpon) op je glasaansluiting gemaakt wordt.

 


Ik begrijp dat ik een uitdaging heb omdat ze het punt voor de Glasvezel ergens anders plaatsen dan die van de koper-aansluiting en dat ik zelf een oplossing moet zoeken om toch mijn tv aangesloten te houden en beeld te hebben. Laat staan WiFi…

Gaat het abonnement ook automatisch over? Als dat niet is blijf ik liever op koper draaien. Dat doet het, ook al houdt het niet over. Ik geloof niet dat het zo makkelijk goed komt om op de juiste plek de aansluiting te krijgen,

 

KPN zelf is slecht te bereiken, en de info die ik na een half uur in de wach5 hangen kreeg, daar schoot ik niet mee op. Die medewerker wist he5 ook niet en adviseerde de monteurs te weigeren.

 

Â