Skip to main content

Aansluiten van SW2 op V10 met KPN Software

• May 2, 2025
  • 11 reacties
  • 57 keer bekeken

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4

@Arjan van KPN. Ik heb een experiabox v10 op kpn software V10.C.25.01.05. Deze hangt in de meterkast op de begane grond. Wifi op 1e verdieping is erbarmelijk en daarom heb ik gister SuperWifi2 Huur erbij besteld. Bij het bestellen gaf de site advies om per verdieping 1 wifipunt te hebben. En het modem zou daarbij ook tellen als wifipunt. Nu heb ik de SW2 ontvangen en daar staat in de handleiding dat deze echter de wifi van  v10 modem overneemt en ook altijd bekabeld aangesloten moet worden. Dat spreekt elkaar tegen. Kun je a.u.b. uitsluitsel geven voor ik de SW2 ga aansluiten. 

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

11 reacties

Erwin van KPN
Moderator

@MatGerBen  lees hier over wat jouw v10 met kpn software wel en niet kan: 

de handleiding die je nu leest lijkt me dus verouderd.

lees ook nog even het artikel over het aansluiten van de superwifi2:

Dit is voor jou ook relevant:

Erwin van KPN
Moderator

Als al die info een beetje overdonderend is. Het korte antwoord:

Als jouw V10 KPN de nieuwste software heeft en de SW2's ook, dan kunnen ze samen een mesh network vormen. Gebruik de kabel die je van ons hebt gekregen, dan weet je dat het klopt. Die kan daarna losgekoppeld worden. 

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Als al die info een beetje overdonderend is. Het korte antwoord:

Als jouw V10 KPN de nieuwste software heeft en de SW2's ook, dan kunnen ze samen een mesh network vormen. Gebruik de kabel die je van ons hebt gekregen, dan weet je dat het klopt. Die kan daarna losgekoppeld worden. 

Dank voor de korte versie.  Dus gewoon SW2 (nieuw uit de doos) even bekabeld aan de experiabox V10 aansluiten. Tijdje met rust laten. En dan kan ik em loskoppelen en op de 1e verdieping neerzetten en alleen op stroom. Dus geen UTP. De instellingen voor extra wifi 2,4 ghz netwerk voor mijn smarthome apparaten neemt SW2 ook over?

Erwin van KPN
Moderator

Dat klopt. En als je ze eerst bekabeld aansluit hou dan rekening met ongeveer een half uurtje per ‘schijf’ .  Mochten er nog updates zijn haalt ie die dan binnen.  Daarna kun je ze loskoppelen en op een andere plek zetten.  Hou er wel rekening mee dat het geen wonder doosjes zijn. Als er een zware betonnen vloer tussen zit zal dat impact hebben op het signaal. De v10 en de SW's communiceren namelijk met elkaar via 5Ghz en die bandbreedte houdt niet van obstakels. 

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Dat klopt. En als je ze eerst bekabeld aansluit hou dan rekening met ongeveer een half uurtje per ‘schijf’ .  Mochten er nog updates zijn haalt ie die dan binnen.  Daarna kun je ze loskoppelen en op een andere plek zetten.  Hou er wel rekening mee dat het geen wonder doosjes zijn. Als er een zware betonnen vloer tussen zit zal dat impact hebben op het signaal. De v10 en de SW's communiceren namelijk met elkaar via 5Ghz en die bandbreedte houdt niet van obstakels. 

Is het dan beter om de utp vanuit v10 naar de tv ontvanger op 1e verdieping te gebruiken om de SW2 bekabeld aan te sluiten en dan op de UTP aansluiting van de SW2 de tv ontvanger aan te sluiten?

Erwin van KPN
Moderator

Dat kan. Maar als je een kort utp kabeltje hebt, kun je ook even gebruiken.  Mits je nog aansluiting op je box 12 hebt natuurlijk. 

Ik ga dit topic even afsplitsen trouwens. Want we zitten in een product update topic. :-)

Erwin van KPN
Moderator

Zo.  Anders wordt het zo onoverzichtelijk in het andere topic :-)

MatGerBen
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Auteur
  • Slimmerik
  • May 2, 2025

Dat kan. Maar als je een kort utp kabeltje hebt, kun je ook even gebruiken.  Mits je nog aansluiting op je box 12 hebt natuurlijk. 

Ik ga dit topic even afsplitsen trouwens. Want we zitten in een product update topic. :-)

Ik bedoel eigenlijk om geen obstructie van de verdiepingsvloer te hebben. Dus de SW2 vast aansluiten op de V10. Maar ik zou dan dus de UTP kabel moeten gebruiken die nu vanuit de V10 naar de tv ontvanger gaat. En dan een kort kabeltje van de SW2 naar de tv ontvanger 

• May 2, 2025

Maar ik zou dan dus de UTP kabel moeten gebruiken die nu vanuit de V10 naar de tv ontvanger gaat. En dan een kort kabeltje van de SW2 naar de tv ontvanger 

Ja dat kan prima.

Erwin van KPN
Moderator

Ik bedoel eigenlijk om geen obstructie van de verdiepingsvloer te hebben. Dus de SW2 vast aansluiten op de V10. Maar ik zou dan dus de UTP kabel moeten gebruiken die nu vanuit de V10 naar de tv ontvanger gaat. En dan een kort kabeltje van de SW2 naar de tv ontvanger 

ooh. het kwartje valt. En zoals ​@Marlon92 al zei, dat kan prima. Heeft zelfs onze voorkeur :-)  

• May 2, 2025

Precies om deze reden heeft de zwarte SuperWiFi 2 gele LAN poorten. De Experia WiFi heeft dat ook.