Skip to main content

Tussen kabelmodem en Linksys switch heb ik een WiFiversterker zitten. Moet ik de WiFiversterker vervangen door een router ?

Euhm... nee... 

Wat wilt u? Wat is het probleem? 


Kabelmodem? Dan is dit dus geen KPN!


Betreft KPN Box 12 (DSL-modem) met 4 poorten en Arcaduan WiFiversterker (via KPN aangeschaft in 2017, wit kastje) staan in de meterkast.  In de woonkamer staat een Linksys 24 poorts switch. Hierop staan oa. internetradio, pc’s en decoder aangesloten. Mijn vraag luidt: moet ik de wifiversterker vervangen door een router ? Of kan de opstelling KPN Box12 → Wifiversterker → Linksys switch zo blijven staan ? Het werkt allemaal wel, maar van diverse kanten wordt gezegd (zelfs op youtube) dat er tussen het modem en switch een router aangesloten moet worden ivm beveiliging en toekenning IP-adressen aan de verschillende apparaten. Heeft de wifi-versterker dezelfde rol (of ook een ingebouwde router) als een losse router ?  Als ik het zwarte dsl-modem rechtstreeks op de Linksys switch aansluit, werkt de Linksys niet. Sorry voor de verwarring, geen kabelmodem, maar een dsl-modem


U heeft geen kabelmodem. Kabelmodem = Ziggo. De KPN Box is een modem, maar is ook router. Met andere woorden: die router waarvan op YouTube gesproken word, die is er gewoon, dat is de KPN Box. 


De witte vierkante versterker…

... is geen router. En hij deelt geen ip adressen uit. Dat doet de KPN Box. Deze witte vierkante versterker zou je er tussen uit kunnen halen. Aangezien de KPN Box ook WiFi uitzend is het niet zo zinvol om deze er naast te zetten.


Ik ken persoonlijk die WiFi versterkers niet maar ik begrijp dat er naast de aansluiting voor het modem nog een poort op zit en er dus klaarblijkelijk een switch in zit. Dan kan het “doorlussen” naar de Linksys geen kwaad. Zit tussen het modem en de switch nog een switch maar die staat in bridge mode dus daar merk je niets van. Die wordt dan zeg maar passief; beveiligen en adressen toekennen doet de Experiabox.

Maar waarom eigenlijk dit zo? Het lijkt me voor je WiFi toch beter als de WiFi versterker in de woonkamer komt? Dus aan de Linksys gekoppeld? WiFi in de meterkast is zonde.

En u zegt: “Als ik het zwarte dsl-modem rechtstreeks op de Linksys switch aansluit, werkt de Linksys niet. ”

Dat begrijp ik niet. Het DSL modem is de router en het modem, moet dus gekoppeld worden aan de telefoonlijn en poorten uitbreiden doe je met een switch, de Linksys dus. Als de Linksys ook kan routeren en DHCP functies heeft dan dat uitschakelen. Echt als switch gebruiken.


Dag Nick, klopt helemaal. Ik wist niet dat de KPN Box12 ook een router bevat. Dank voor de heldere uitleg. Ik hoef dus niets te veranderen. Veel dank en fijne avond.


Dag Ernst-Jan. Ik heb alles bekabeld, aangezien de internetverbinding niet erg snel is (was al doorgemeten) De WiFi-optie gebruik ik dus niet (had ik ook in de instellingen van de Wifi-versterker uitgezet). Ik hoef dus geen aparte router aan te schaffen. Dank voor je reactie. Fijne avond verder. 


Nog even voor Nick, ter info: als ik de witte versterker ontkoppel en de linksys dus directop het dsl-modem aansluit, dan krijgen de apparaten die op de Linksys zijn aangesloten, geen internet. 


Het gaat om een gewone (non managed) 24 poorts Linksys switch, gewoon plug-en-play aansluiten.  Voorheen met een Expediabox8 (een wit KPN modem) werkte het wel zonder wifi-versterker. 

 


Ik ken de Wifi versterker niet, het enige dat me opvalt is dat hij een gele aansluiting heeft en vier andere. Ik begrijp ook dat de Wifi versterker als versterker kan werken zonder kabelverbinding. Technisch is dat nogal een opgave. Dat kleuronderscheid in ethernetpoorten suggereert een beetje dat de vier aansluitingen aan de "versterkte-wifi” kant zitten. Werken de op de Linksys aangesloten apparaten weer na een herstart van het apparaat bij directe verbinding van de Linksys? Zo ja, dan zou je de linksys het beste rechtstreeks bedraad kunnen houden en de Wifi versterker op een plek neerzetten waar hij zin heeft en niet naast de experiabox die toch al goede Wifi heeft.


U heeft geen kabelmodem. Kabelmodem = Ziggo. De KPN Box is een modem, maar is ook router. Met andere woorden: die router waarvan op YouTube gesproken word, die is er gewoon, dat is de KPN Box. 

De witte vierkante versterker…

... is geen router. En hij deelt geen ip adressen uit. Dat doet de KPN Box. Deze witte vierkante versterker zou je er tussen uit kunnen halen. Aangezien de KPN Box ook WiFi uitzend is het niet zo zinvol om deze er naast te zetten.

 


Het gaat om een gewone (non managed) 24 poorts Linksys switch, gewoon plug-en-play aansluiten.  Voorheen met een Expediabox8 (een wit KPN modem) werkte het wel zonder wifi-versterker. 

 

Ok. Wat doen de lampjes bij de poort achterop de KPN Box waar de kabel naar de switch in zit?

Wat voor kabel is het? Cat 5e? Of cat 6? Of iets anders?

Deze switch ondersteund mogelijk geen igmp snooping. Dit kan problemen opleveren als u hier tv ontvangers op aan sluit.


Dag Nick, op de lampjes had ik niet gelet. Nu met de wifi-versterker is er wel activiteit, de lampjes knipperen tijdens datatransmissie. Er zit een standaard KPN-kabel tussen wifi-versterker en de linksys.De apparatuur die daarop aangesloten is, krijgt internet en ook het onderling delen van bestanden functioneert met deze opstelling. Ook het herstarten van de Linksys werkte niet. Dus de wifi-versterker moet er gewoon tussen blijven staan.


Nog even een update: ik heb zowel een Linksys- als een TP-link switch opnieuw aangesloten op de KPN-12-box. Zonder resultaat. Het blauwe ledje van de Linksys bleef continu knipperen. Ik zat ook nog te denken aan het aansluiten van een crossover kabel tussen de KPN-box en de Linksys switch. Maar ik heb helaas geen crossover kabels in huis. Ik laat de situatie zoals het nu is. Alles werkt in ieder geval. Dank voor jullie bijdragen.


Crossover kabels? Waarvoor? Dat is helemaal niet nodig.

 

Zoals eerder genoemd ondersteund die Linksys switch geen IGMP Snooping waardoor het hele netwerk achter die switch plat gaat als je er een tv ontvanger op aansluit. Beter om te kijken of je die switch niet kan terugbrengen en dan een switch kopen die wel IGMP Snooping ondersteunt. Of een extra kabel trekken vanuit je Box12 en die direct op de tv ontvanger.


Goedemorgen NHendriks

Dank voor jouw reactie. De Linksys switch is mijn eigendom, hij verdeelt alleen het internet en bestanden met de aangesloten apparaten. Voor Ziggo kabeltv-ontvangst gebruik ik een Humax-decoder (ook aangesloten op de Linksys), waarmee ik ook de opgenomen programma's via DNLA kan doorstreamen naar mijn computer. Een aantal jaren geleden had ik ook tv-abonnement van KPN, maar het beeld liep telkens vast en ik kon niets doorstreamen naar de computer. Ik heb nu dus alleen internet en telefoon van KPN en een tv-abonnement van Ziggo. Het werkt allemaal prima. Ik laat het hier gewoon bij.