Skip to main content

Beste,

we zijn bezig een woonark aan te sluiten op oa een telefoon/adsl aansluiting.

nu wordt de aansluiting gerealiseerd op de wal en moet zelf de aansluiting van de ark(laten) verzorgen.

nu wil alle kabels en leidingen combineren om maar 1 keer In de grond te hoeven graven.
 

nu vroeg ik me af, wat voor soort kabel moet ik daarvoor gebruiken? Bijv 4aderig signaalkabel of utp grondkabel, twisted kabel?

wat komt er in de walkast, moet ik daar een stopcontact maken?

het gaat om ca 110m van walkant naar ark.


sorry wel veel vragen, maar probeer het in 2 keer goed te doen :)

ben benieuwd!

gr  Eric 

admin: titel aangepast ivm vindbaarheid

Probeer te titel te wijzigen, lukt me niet...


110 meter? Lees ik dat goed?

Gaat het om glasvezel of DSL?


Helaas dsl


Die 110 meter, klop dat? Ligt die schuit 110 meter van de wal?


Hoe dan ook altijd mantelbuizen gebruiken, zeker voor dunne kabels en dan kun je er altijd nog wat bij trekken.

Doe er dus ook een trekdraad in, geen nylon koord want die zaagt de andere kabels door, dik visdraad, “atlas” draad meen ik dat het ook genoemd wordt.

En dan voor internet een ethernet kabel, dan kun je proberen of je DSL lijn (via die kabel) dan goed werkt, anders het modem op de wal houden, in de walkast.

 de walkast, moet ik daar een stopcontact maken?

Altijd doen, als het modem daar komt dan denken aan enige vorm van klimaatbeheersing, bij vocht/kou inpakken/isoleren, in de zomer juist niet . .  :-/


Ja de ark ligt verder aan een dijk, ca 110 m van de kast. Op zich heel mooi, maar voor dit soort dingen is het minder handig :)

ik ga de leidingen en kabels idd door beschermingswal buis leggen samen met water, gas en nieuwe elektra kabel. Elektra in separate buis tegen evt storingen.

maar welke kabel? Buiten kabel utp kabels. Maar nogmaals wil gelijk het goed doen.


Als die kabel in een mantelbuis (PE slang) zit dan kan er weinig mee gebeuren, tenminste, er kan altijd water in komen, al is het maar door condens.

Wie vult aan ?


Ja... het is eigenlijk flut. De afstand is veel te groot voor het mooie. Mag je überhaupt wel graven in die dijk? Ik woon ook langs een klein dijkje, binnenwater, geen rivier. Maar alles moet aangevraagd worden bij het waterschap en die houd alles tegen.

Hoe snel zal de verbinding zijn? Wat zegt deze site over uw adres?

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl

 


Grondkabel kan wel tegen een beetje water lijkt me.

of legt kpn ook tot de ark aan, of alleen tot walkast?


Als er een walkast komt dan zou ik het verder in eigen beheer houden wegens de kosten.

Je zou natuurlijk een mantelbuis aan kunnen leggen waar dan de kpn kabel in kan, dat zou theoretisch in de kosten schelen, maar in de praktijk kan dat wel eens anders zijn.

En die 110m kabel moet er toch komen.


. . .Mag je überhaupt wel graven in die dijk? Ik woon ook langs een klein dijkje, binnenwater, geen rivier. Maar alles moet aangevraagd worden bij het waterschap en die houd alles tegen.

Ik ken zo’n geval in mijn kennissen kring, mooi spulletje gekocht midden in de randstad, ook aan een dijk met lange DSL lijn er in.

Dan vraag ik me af, de kabels en leidingen die er wel liggen zijn ook ooit aangelegd, is dat nu dan wezenlijk anders ?

En er zijn gestuurde boringen beschikbaar “tegenwoordig”.

 


Als er een walkast komt dan zou ik het verder in eigen beheer houden wegens de kosten.

Je zou natuurlijk een mantelbuis aan kunnen leggen waar dan de kpn kabel in kan, dat zou theoretisch in de kosten schelen, maar in de praktijk kan dat wel eens anders zijn.

En die 110m kabel moet er toch komen.

Jaja... kosten... die 110 meter zelf graven met de hand, dan ben je goedkoop uit. Maar doe je dat? Nee natuurlijk niet. Als er daadwerkelijk gegraven moet worden, dan laat je ook iemand met een kraan komen. Kost ook geld, dus dan kan je net zo goed KPN de kabel wat verder laten leggen. 


. . .Mag je überhaupt wel graven in die dijk? Ik woon ook langs een klein dijkje, binnenwater, geen rivier. Maar alles moet aangevraagd worden bij het waterschap en die houd alles tegen.

Ik ken zo’n geval in mijn kennissen kring, mooi spulletje gekocht midden in de randstad, ook een dijk met lange DSL lijn er in.

Dan vraag ik me af, de kabels en leidingen die er wel liggen zijn ook ooit aangelegd, is dat nu dan wezenlijk anders ?

En er zijn gestuurde boringen beschikbaar “tegenwoordig”.

En die gestuurde boringen mogen ook niet. Alles word tegen gehouden. Het is werkelijk een ramp. Waterschap is veel te bang dat de dijk verzwakt en dat hun dan later weer kosten moeten maken om de dijk te verstevigen.


Jaja... kosten... die 110 meter zelf graven met de hand, dan ben je goedkoop uit. Maar doe je dat? Nee natuurlijk niet. Als er daadwerkelijk gegraven moet worden, dan laat je ook iemand met een kraan komen. Kost ook geld, dus dan kan je net zo goed KPN de kabel wat verder laten leggen. 

Een graafmachientje + man m/v valt mee weet ik uit ervaring, kun je niet tegen aan graven, daar bij moeten er ook andere kabels gelegd worden, dus alles in een keer, bij een particulier kan dat, een straat gaat dan meerdere keren open :-<


Reageer