Skip to main content

Hallo,
Het duurt nog even want het appartement moet nog gebouwd gaan worden maar toch ben ik benieuwd. We hebben nu een KPN-abonnement TV, bellen (vaste telefoon) en internet en willen dat zo houden. Bij de plannen zie ik bij communicatievoorzieningen dat er voor telefoon en CAI vanaf de meterkast naar de woonkamer een loze leiding wordt gelegd met controledraad. 
Ik moet nog uitzoeken of er in de meterkast een wandcontactdoos komt (want als het kan zou ik het modem namelijk het liefst daar hebben).
Het trekken van een draad (voor een CAI-aansluiting van circa 25 meter) vanaf meterkast naar de woonkamer moet bij de aannemer € 190 gaan kosten. Over de bedrading voor een vaste telefoon wordt nog niets vermeld.  
Vragen:
Zal de boven genoemde loze leiding één leiding voor zowel telefoon als CAI worden? 
Trekt des gevraagd de KPN, wanneer de voorzieningen later moeten worden aangesloten, die draden ook?

CAI word niet gebruikt bij KPN. Je moet UTP hebben. CAI is voor Ziggo.

De kabel van KPN komt hoogstwaarschijnlijk gewoon in de meterkast binnen. Daar heb je waarschijnlijk zelf helemaal geen keus in.

Dus leg vanuit de meterkast een buis naar de woonkamer. En naar boven, naar elke verdieping, indien van toepassing. Zodat je daar WiFi toegangspunten bekabeld aan kunt sluiten. Misschien wil je tv in de slaapkamer? Ook daar een buis naar toe leggen.

Die 190 euro zal wel buis + kabel zijn. Als de aannemer daar een CAI in doet, dan kan een KPN medewerker die vervangen door UTP. Handiger is het als de aannemer er gelijk UTP in doet.

Maar als er geen buis ligt, dan kan een KPN monteur die niet leggen. Dus zorg dat die buis er ligt!!!


Bedankt, in de meerwerk lijst staat dat er een loze leiding wordt gelegd ten behoeve van de CAI-aansluiting. Kan volgens mij net zo goed een loze leiding voor de UTP aansluiting zijn en is de tekst alleen maar bedoeld om aan te geven dat er voor bijv. de TV aansluiting een loze leiding wordt gelegd. Die     
€ 190 is voor het trekken van de draad (de leiding ligt er dus al).     


Nieuw te bouwen, in een omgeving met al wat oudere huizen of een nieuwe wijk ?

Er zal bij nieuwbouw geen koper “telefoonlijn” meer worden aangelegd, misschien een glasvezel, van KPN of van iemand anders, dat is de vraag.


Het is een nieuwe wijk maar er staat in de buurt al heel wat (bewoonde) nieuwbouw .


Dan de postcode van een al bestaand huis gebruiken om te zien wat er mogelijk is.

https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/


Heb ik al geprobeerd. Het is niet precies dezelfde postcode maar een straat verder hadden ze wel glasvezel. 


Dat geeft hoop, want je weet het maar nooit, welke glasvezel van welke aanbieder je “toevallig” krijgt.


Laat je goed informeren over wanneer de aansluiting opgeleverd word voordat je een abonnement afsluit...


Bedankt voor de reacties.
Ik moet de aannemer binnenkort doorgeven welke leidingen en aansluitingen ik nodig heb voor KPN internet, bellen en TV. Het is een appartement waarbij de meterkast een meter of 10 buiten het appartement ligt. Ik ben van plan om de Experiabox V10 in de bergruimte van het appartement te laten plaatsen. De TV komt natuurlijk in de woonkamer. Ik ga ervan uit dat ik minstens één leiding voor de internetkabel nodig heb vanuit de meterkast naar het modem (minstens want misschien is ook nog wel een telefoonkabel nodig). Vanaf het modem (in de bergruimte) naar de TV zal ook een leiding voor een internetkabel, die aangesloten moet worden op het modem, nodig zijn. Ik ben van plan om het basisstation van de telefoon naast het modem te plaatsen en de huiskamer telefoon hiermee draadloos aan te melden (ik heb dan geen aparte aansluiting/draad voor de telefoon nodig richting huiskamer). Ik ben van plan om het gebruik van internet in het appartement met wifi te doen (hoewel ik weet dat kabel de voorkeur verdient). Zal het op deze manier (met één leiding van de meterkast naar de bergruimte en één leiding van de bergruimte naar de woonkamer moeten lukken)?


Vooralsnog hoef je alleen te zorgen dat er een ethernetkabel cq een loze buis van de ene naar de andere plaats gemaakt wordt, dan kun je naderhand nog van alles verplaatsen.

De kabel tussen glasvezel en experiabox is ook ethernet nl. En de wifi zit in de experiabox dus die wil je zws ergens centraal in het huis hebben staan.

En let op dat er een stopcontact in de meterkast komt.


Bedankt, duidelijk ik ben weer gerust gesteld. 


Fijn, was alles maar zo eenvoudig  :-)