Skip to main content
Sinds vorige maand heb ik in mijn nieuwe woning een aansluiting van KPN, werkt prima naar tevredenheid, maar tijdens het installeren gaf de monteur aan dat er iets vreemds is met de kast waarop ik zit aangesloten.



Hij had het er over dat het erg vreemd is dat ik (en mijn buren) zitten aangesloten op een wijkkast die vele malen verder weg is dan nodig, terwijl er in de kast veel dichter bij nog ruim voldoende aansluitingen waren. Uiteindelijk kwam het er volgens hem op neer dat de potentiële snelheid een stuk lager ligt omdat ik verder van de aansluiting zit.



Nu heb ik de fourstack site sinds het begin in de gaten gehouden en hier hebben 2 verschillende data gestaan voor een upgrade, waarvan ik vanuit ging dat het hier ging om het omzetten naar deze buitenring. Deze upgrade is op dit moment echter weer verdwenen. Nu weet ik dat dit slechts een indicatie is, maar ik vroeg me af of het mogelijk is om handmatig aan te vragen om hierop te worden overgezet met daarbij hogere potentiële snelheden (aangezien ik dit wellicht in de toekomst nodig ga hebben).
Dat zou betekenen dat de kabels opgegraven moeten worden, losgekoppeld moeten worden van de ene kast, naar de andere kast gegraven moet worden (die dichterbij is, maar misschien heel ergens anders staat) en daar aangekoppeld moeten worden. Reken er maar niet op dat da snel zal gebeuren. En als er al over een eventuele upgrade gesproken word, dan bedoelt men wel wat anders dan kabels omleggen.
Hoi @emielmaasland, welkom!



Ik snap de verwarring van de monteur. Als ik de buurt bekijk verschilt het behoorlijk per straat wat de maximumsnelheid is. Bij jou is er op dit moment nog geen hogere snelheid mogelijk.



Er staan veel straatkasten in de buurt waarvan een aantal zijn geüpgraded tot een centrale en waarvan een aantal alleen kabelverdelers zijn. Jouw aansluiting loopt nu nog via een kabelverdeler naar de centrale. Tot we die kabelverdeler upgraden naar een centrale is je huidige snelheid de maximumsnelheid. Het is niet mogelijk om jouw aansluiting op een andere straatkast aan te sluiten, om de reden die Nick aangeeft. Dat is onbetaalbaar als we dat voor individuele klanten gaan doen.



Het feit dat er een upgrade in Fourstack stond is goed nieuws. De planning zal wat naar achteren zijn geschoven (gebeurt vaker) maar dat betekent wel dat we voornemens zijn een upgrade uit te voeren. Fourstack kan helaas niet verder dan 2 maanden in de toekomst kijken, wij ook niet. Het beste advies dat ik je daarom kan geven is om Fourstack periodiek in de gaten te houden. Hopelijk duurt het niet al te lang meer 🙂

Reageer