Skip to main content
Vraag

Abonnement op G data overbodig bij huidige bescherming Microsoft en KPN?

• March 29, 2026
  • 10 reacties
  • 71 keer bekeken

Is een abonnement op G Data eigenlijk overbodig bij de huidige bescherming door KPN en Microsoft?

10 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 29, 2026

Tja, wat is overbodig? Misschien wel, misschien niet. Wat bedoel je precies? 🤔

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2026

Ik bedoel dat ik jaarlijks abonnementskosten betaal voor G Data terwijl er al ESET en F-secure van KPN meedraait en Microsoft Defender steeds meldt dat alles 'veilig'’ werkt. Is het zo langzamerhand wat dubbel op?

Stephan.z
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • March 29, 2026

Wat heeft G Data wat de andere twee niet hebben?

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@interhenk 

Dus in feite heb je drie antivirus programma's draaien: G Data, F Secure en Microsoft Defender. Dan zul je toch 2 antivirus programma's moeten verwijderen. Dat maakt jouw computer ook weer sneller. Kijk eens naar de Windows prestatieindex voor en nadat je één of twee antivirusprogramma's hebt verwijderd.

Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • March 29, 2026

De vraagstelling is mij ook niet duidelijk. 

rvk01
Slimmerik
  • March 29, 2026

De vraagstelling is mij ook niet duidelijk. 

De vraagstelling is mij wel duidelijk. Het antwoord ligt wat complexer. 

Alle pakketten hebben overlappende dekking maar ook weer eigen features en detectie. Dus het hangt een beetje af van hoe goed je beschermd wilt zijn en hoe traag je accepteert dat je computer daardoor wordt. Iemand die super paranoïde is wil ze misschien alledrie (en neemt de bijkomende problemen voor lief), iemand anders wil misschien geen van die drie.

1 pakket met 100% dekking van alle andere bestaande paketten en features, dat bestaat in ieder geval gewoon niet. 

Hoeveel overlapping ESET, F-Secure, G-Data en Windows Defender hebben weet ik niet. Dat zal ook een beetje per feature afhangen (basis virusscan, detectie techniek, firewall, phishing detectie, vpn, apparaat bescherming etc.). Dus dan moet je gaan kijken hoeveel waarde je aan ieder hecht. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

Voor mij is de vraagstelling ook duidelijk. ​@interhenk vreest waarschijnlijk dat dit een “overkill” is. En het is mij ook duidelijk dat het tegelijkertijd “draaien” van meerdere “beschermingsprogramma's” Windows trager maakt. Misschien maken ze wel “ruzie” met elkaar.

​Maar ESET “nestelt” zich toch in het modem/router ?

Als één van deze extra programma's een firewall heeft “aanstaan” dan kan men de Windows firewall uitschakelen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • March 29, 2026

Dank voor jullie diverse reacties. Het wordt mij steeds duidelijker dat méér beschermingsprogramma's niet perse leiden tot meer veiligheid. Ik kan beter kiezen en dan is en blijft de ultieme bescherming van  >“100%” niet gehaald maar de werkbaarheid verbetert. Stop de overkill.

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • March 29, 2026

@interhenk 

Dan moet je eens proberen in detail kijken en vergelijken wat de diverse programma's te bieden hebben. Ook neem ik aan dat er op internet informatie/artikelen te vinden is waar deze AV programma's met elkaar worden vergeleken. GOOGLE het.

Ik weet ook uit één test dat op een systeem dat meerdere “infecties” had, de anti virusprogramma's niet ELKE infectie wist op te sporen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 29, 2026

Beste ​@interhenk Bij Windows 10/11 draait standaard Windows Defender mee.

Bij KPN Thuis draait KPN Veilig van F-Secure mee indien geactiveerd met 5 gratis licenties.

Indien KPN Veilig is geactiveerd wordt het standaard antivirus deel van MS Defender uitgeschakeld.

Eset Thuis draait alleen mee als je daar een betaald abo voor hebt genomen bij KPN.

Gratis malwarefilter van KPN draait alleen mee als je het geactiveerd hebt.

Een betaald abo op G-data lijkt me dan inderdaad overkill terwijl de diverse antivirusprogramma's elkaar ook in de weg kunnen gaan zitten., daarom schakelt KPN Veilig van F-secure ook het antivirusdeel van MS Defender uit.