Skip to main content

Ben al jaren klant bij KPN en wil nu mijn Homematic IP (voor domotica toepassingen) als accespoint achter de bestaande Experia box v9 gebruiken.

Heb op dit forum gezocht maar helaas de oplossing nog niet gevonden, wellicht kan iemand mij op een simpele manier uitleggen wat ik moet doen om hem aan de gang te krijgen.

Ik heb conform de instructies het accespoint op een vrije LAN poort aangesloten, ook het knopje op het apparaat met het blauwe lampje erin dat moet gaan branden en aangeeft dat er een goede verbinding met het internet is gemaakt brand. Tot zover alles prima, maar bij de laatste stap gaat het mis, er moet verbinding worden gemaakt met een cloudserver en deze moet worden bevestigd door op het knopje te drukken, zover kom ik niet omdat de melding ’kan geen verbinding met cloudserver maken, probeer het op een later tijdstip nogmaals' al in beeld staat. Mogelijk heeft het iets te maken met de instellingen van de router, hierop kan ik inloggen, maar weet absoluut niet waar ik het moet zoeken.

Hallo @Jumpy , is dit'm:

HomeMatic 104029 Gateway

???


Hoi Jan, helemaal vergeten … nee het is de 140887A0A    HMIP-HAP


Hoi @Jumpy . Welkom op het forum.

Hier heb ik zelf geen kaas van gegeten. Heeft het die firma ook een eigen forum? Uiteraard hoop ik dat iemand hier je nog wat tips kan geven.


Hoi Erwin, 

 

Voor zover ik kan zien is er geen forum beschikbaar, wel een site met FAQ maar niet meer. Wat ik me wel afvraag, en dat weet jij wellicht wel … is het mogelijk dat een apparaat wel verbinding heeft met het internet, maar geen verbindingen kan maken met een cloudserver omdat er in de experiabox bepaalde instellingen/poorten niet juist/ geblokkeerd staan waardoor er geen verbinding met de server gemaakt kan worden? 


Bij wat oudere apparaten is het soms nodig om handmatig poorten te openen. De meeste moderne apparatuur is dat niet meer bij nodig.

Op  de v9 kun je nog proberen om UPnP aan te zetten. Hiermee geef je vrije hand aan het modem om poorten open te zetten als applicaties daar om vragen.

Je zult begrijpen dat dit standaard uit staat en het jouw eigen verantwoordelijkheid is, als je dit aan zet.

Je kunt inloggen op de experiabox via 192.168.2.254


Bij wat oudere apparaten is het soms nodig om handmatig poorten te openen. De meeste moderne apparatuur is dat niet meer bij nodig.

Op  de v9 kun je nog proberen om UPnP aan te zetten. Hiermee geef je vrije hand aan het modem om poorten open te zetten als applicaties daar om vragen.

Je zult begrijpen dat dit standaard uit staat en het jouw eigen verantwoordelijkheid is, als je dit aan zet.

Je kunt inloggen op de experiabox via 192.168.2.254

 

Dat ga ik uitproberen Erwin, dit kreeg ik van customer support (Duitsland) van Homematic, wellicht maakt dit veel duidelijk. (voor mij nog niet helemaal want waar kan ik deze instellingen op de router vinden, maar toch weer een stapje verder).. Hoop ik!

 

Make sure that the following ports are free to use for the Access Point:

 

Communication HAP and Cloud: 9292 and 43439

Communication Smartphone-App and Cloud: 6969, 8888 and 48335

 

Also please try to connect the access point to port 1 of the router.

The port 1 on routers are most likely to be the port with the highest priority.


Ah. Daar kan ik tzt wel bij helpen. Want ze vragen jou om bepaalde poorten open te zetten.

Het zou goed kunnen dat, als je UPnP aanzet, dit ook al werkt. Zo niet, laat het weten. 


Ah. Daar kan ik tzt wel bij helpen. Want ze vragen jou om bepaalde poorten open te zetten.

Het zou goed kunnen dat, als je UPnP aanzet, dit ook al werkt. Zo niet, laat het weten. 

UPnP aanzetten werkt helaas niet.


Jammer. Dan moeten er waarschijnlijk toch poorten individueel open gezet worden.

Ik heb een ander topic gevonden waarin specifiek wordt uitgelegd hoe dat bij een v9 gaat: https://forum.kpn.com/internet-9/poorten-openen-in-experiabox-v9-434436

Uiteraard moet jij de poorten gebruiken die bij jouw specifieke software horen. 

Laat je weten of het hiermee lukt?


Nou Erwin ik ben er eens even voor gaan zitten, maar het wil niet echt vlotten! Ik heb een paar screenshots bij dit bericht gezet. Wellicht kun jij zien waar ik (mogelijk) de fout inga.

De eerste kon ik vanzelfsprekend aanmaken, maar wat ik met de tweede regel moet doen is mij een raadsel.

Communication HAP and Cloud: 9292 and 43439

Communication Smartphone-App and Cloud: 6969, 8888 and 48335

 

 


Ah. Dit moet iets anders, @Jumpy . Je hebt nu een heleboel poorten open gezet, lijkt het. Een zogenaamde range.

En als ik het goed lees, is het de bedoeling om 5 individuele poorten te openen.

Verwijder die maar snel.

Maak 5 van die regels aan en vul bij iedere forwarding telkens het bewust poortnummer in.

Dus bijvoorbeeld:

HAP en Cloud 1: start port 9292 - end port 9292 start mapping port 9292 end mapping port 9292

oplsaan en door naar de volgende

HAP en Cloud 2: start port 43439 etc. etc.

 

wat tcp en udp betreft zul je dat zelf moeten opzoeken in de documentatie. Ergens zou beschreven moeten zijn of de poorten tcp, udp of beide zijn.

Succes!

 


Ah. Dit moet iets anders, @Jumpy . Je hebt nu een heleboel poorten open gezet, lijkt het. Een zogenaamde range.

En als ik het goed lees, is het de bedoeling om 5 individuele poorten te openen.

Verwijder die maar snel.

Maak 5 van die regels aan en vul bij iedere forwarding telkens het bewust poortnummer in.

Dus bijvoorbeeld:

HAP en Cloud 1: start port 9292 - end port 9292 start mapping port 9292 end mapping port 9292

oplsaan en door naar de volgende

HAP en Cloud 2: start port 43439 etc. etc.

 

wat tcp en udp betreft zul je dat zelf moeten opzoeken in de documentatie. Ergens zou beschreven moeten zijn of de poorten tcp, udp of beide zijn.

Succes!

 

Dank je voor de info, ik ga ermee aan de slag ...


Ah. Dit moet iets anders, @Jumpy . Je hebt nu een heleboel poorten open gezet, lijkt het. Een zogenaamde range.

En als ik het goed lees, is het de bedoeling om 5 individuele poorten te openen.

Verwijder die maar snel.

Maak 5 van die regels aan en vul bij iedere forwarding telkens het bewust poortnummer in.

Dus bijvoorbeeld:

HAP en Cloud 1: start port 9292 - end port 9292 start mapping port 9292 end mapping port 9292

oplsaan en door naar de volgende

HAP en Cloud 2: start port 43439 etc. etc.

 

wat tcp en udp betreft zul je dat zelf moeten opzoeken in de documentatie. Ergens zou beschreven moeten zijn of de poorten tcp, udp of beide zijn.

Succes!

 

Hi Erwin, ben weer aan het spartelen geweest maar het wil maar niet lukken ..

Zie het onderstaande screenshot, ik heb overigens ook een poging gedaan de onderste drie ook met zowel aleen tcp en udp te laten werken, zonder succes. 

Heb je nog (meer) oplossingen?

 

Gr. Rob

 

 

 


Qua poorten ziet het er nu prima uit. Je hebt deze verzameling geopende poorten dus Homeatic genoemd. Heb je vervolgens ook via de LAN instellingen een ip adres toegewezen aan deze configuratie?

En zo ja, hoe ben je achter het ip adres van het bewuste apparaat gekomen?


Nee, dat heb ik idd niet gedaan, dus heb ook geen IP adres van het apparaat. Kun je mij helpen dit in te stellen?


In een screenshot dat je eerder plaatste lijkt het alsof het wel is gedaan. Jouw apparaat lijkt ip adres 192.168.2.12 te hebben. Maar dan ga ik puur op je screenshot af en kan ik dus onmogelijk vanaf hier beoordelen.

Daarom leg ik voor de zekerheid uit hoe je het ip adres van dat apparaat kunt achterhalen:

open een cmd screen ( windowsvlag + r en typ daar cmd)

vervolgens typ je : arp -a

In potentie verschijnt er nu een lange lijst. Je scrolt naar het begin van de lijst. Achterhaal eerst het zogenaamde mac adres van dat apparaat (zou er ergens fysiek op moeten staan) en vergelijk die met de lijst. Als je het mac adres gevonden pak je het ip adres wat er naast staat. 

Deze vul je in bij: application → port forwarding → lan host ipv adres : hier vult je het ip adres in dat je hebt gevonden -> app name : hier zoek je naar de naam die jij aan je eigen portforwardings hebt gegeven. → daarna toevoegen en klaar.

Ik hoop dat het lukt

 

 


Beste Erwin,

De router en het accespoint zijn met elkaar verbonden, dank voor je geweldige hulp, zonder had dit mij zeker niet gelukt! Het probleem zat hem idd in het ip adres, toen ik het mac adres niet in de lijst zag heb ik zowel de router als het accespoint teruggezet naar de fabrieksinstellingen en ben ik beide opnieuw gaan opbouwen mbv jouw lijst. Vrijwel direct daarna werkte het en kon ik de diverse artikelen inleren in het systeem.

Als ik weer iets heb met routers en accespoints weet ik waar ik moet zijn :wink:

Nogmaals bedankt!

Wat mij betreft kan dit topic gesloten worden.


Haha. Fijn. Officieel ondersteun ik dit niet maar ik hou wel van een uitdaging ;-)

Top dat het jou gelukt is.

Fijn weekend.