Skip to main content

Heb al diverse jaren een “KPN” glasvezel internet verbinding.
Glasvezel is hier aangelegd (dacht in 2016) door indertijd Reggefiber.
Later volledig overgenomen door KPN - betreft dus een “KPN” glasvezel infrastructuur.

Heb een 1 Gb glasvezel infrastructuur met  FTU-TY01  NT/ONT  glasvezel kastje.
(Voorbeeld van internet geplukt, is niet mijn eigen aansluiting).

De verbinding zelf betreft een inmiddels al paar jaar oud 100 / 100 Mbps KPN abonnement.
Snelheid is altijd erg stabiel.
Met die  100 Mbps down / 100 Mbps up, kom ik praktisch gezien op deze snelheid uit:

Gebruik een eigen (Synology) router en had voorheen geen problemen met IPv6.
Probeer dat zoveel mogelijk transparant in te zetten. (IPv4 versus IPv6)
Maar door een of andere onverklaarbare functionaliteit loop ik vast bij OpenVPN verbindingen.
Er wordt een peer to peer verbinding opgebouwd, maar de uiteindelijke verdere connectie “hangt”.
Er komen ook geen extra foutregels als logregels bij.  (Na een minuut herhaling van hetzelfde).

Zou volgens diverse IPv6 websites gewoon een IPv6 verbinding moeten hebben.

Maar het gaat verkeerd bij de volgende test-website:   https://ipv6-test.com

Ongeacht het terughangen van de eigen  KPN  Experia Box V10  of  V10A  (die ik ook nog heb).
Van de stroom afhalen van NT glasvezelkastje.  Herstarten van de routers.
Wisseling van het NT-kastje zelf (heb hier nog een reserve glasvezel NT-kastje).
Wisseling van ethernetkabel tussen NT-kastje en router om fouten van de kabel uit te sluiten.
Kom ik telkens aan wisselende resultaten m.b.t.  IPv6 naar IPv4 omzettingen - IPv4 naar IPv6  e.d.

Waar ik eerder met die test altijd een “18/20” score kreeg:
(ICMP wordt dan niet meegenomen).

Vanuit een eerder onderwerp met vergelijkbaar probleem:

Denk ik niet dat het hier “zomaar” wordt opgelost, maar te maken heeft met “netwerk aanpassingen” die hebben plaatsgevonden, en mogelijk die "123formbuilder” over het hoofd is gezien?

Achter de schermen heeft men het netwerk geüpgraded naar een 8 (10)  Gigabit netwerkstructuur.

KPN biedt het zelf hier echter nog niet aan.

Maar Odido kennelijk al wel (met wellicht vervanging van de ONT):
(Gecheckt op verschillende adressen in de straat).

Belangrijkste  NU  is in ieder geval de correctie van die "123formbuilder”.
Waar in  dat andere onderwerp  over wordt gesproken.

Hoop dat KPN support dat hopelijk kan regelen via KPN netwerkbeheer.
En niet dat ik daar zelf nog eens een keer bij KPN netwerkbeheer achteraan moet gaan.
(Tenslotte werken de diensten van KPN als internet provider met die fout nu niet naar behoren).

(In het contact van KPN support met KPN netwerkbeheer kan de URL van dit bericht naar hen worden doorgestuurd  -  Klantgegevens staan in mijn forum profiel bij afgeschermde velden).
-

Hoi ​@Babylonia, interessant topic!

Ik ben er een stukje in gedoken. Van de website die je noemt zien we wel vaker dat de resultaten wisselend en uiteenlopend zijn, ook als er intussen niks veranderd is in de verbinding en/of thuisnetwerk. Dat zegt dus niet per sé dat IPv6 niet werkt of niet ondersteund wordt, dus dat is geen goede manier om iets aan te meten. Daarom kan ik daar weinig van zeggen.

Vandaar mijn vraag aan jou. Los van deze resultaten. Hoe werkt je verbinding? Loop je specifiek ergens tegen aan? Want als dat zo is, dan horen we het graag. Dan kijken we vanaf daar wat er speelt en wat we eventueel moeten doen om het te verbeteren of op te lossen.

Dat zegt dus niet per sé dat IPv6 niet werkt of niet ondersteund wordt, dus dat is geen goede manier om iets aan te meten.

Deze 2 websites geven 100% zekerheid of men IPv6 adres heeft

https://ipv6.google.com/

http://www.v6.facebook.com/

De kans dat alle 2 bigtechs down zijn, is heel klein

Die site geeft inderdaad regelmatig afwijkende resultaten maar in het meerendeel van de gevallen zou het resultaat toch eigenlijk wel goed moeten zijn.

Efr worden door KPN ook (nog) geen netwerkaanpassingen gedaan. Dat Odido in de PoP haar eigen XGS-PON netwerk gebruikt wil niet zeggen dat er ook aan KPN zijde netwerkaanpassingen gedaan worden, dat staat volledig los van elkaar.

@Babylonia, Wat bedoel je met de correctie van "123formbuilder"?

Dank voor reacties.
Kom er morgen (of later) met een uitgebreide reactie op terug. Heb even wat andere prioriteiten.

Reageer