Skip to main content

Hoi Forum,

Vorig jaar heb ik al een topic geopend “Kabel waarschijnlijk geraakt, 3 van de 4 aders”.

De R is weer in de maand en het probleem speelt weer op.

Situatie is:

  • bedrijf zit in een park omgeving en heeft daar een ADSL aansluiting met Internet buitengebied modem en 4G backup dongle.
  • afstand tot ADSL centrale is plm. 1,5 KM en beschikbare ADSL bandbreedte is max. 6-8 Mbps.
  • in herfst/winter bij natte omstandigheden ontstaat instabiliteit op ADSL, waardoor de bandbreedte terugloopt en de Experiabox herhaaldelijk reset. We denken zelf dat er ergens de kabel is geraakt en dat bij veel regen de verbinding degradeert.
  • De bedrijfsvoering heeft hier uiteraard veel last van. Als eerste sneuvelt de VOIP communicatie.
  • In het verleden zijn er al diverse KPN monteurs onsite geweest en die hebben vastgesteld dat van de 4 aderparen er 3 buiten de tolerantie vallen. Er zijn toen kabels omgestoken op de wijkverdeler en in de ADSL centrale, maar die hebben het probleem niet definitief verholpen. Het steekt nu de kop weer op na de recente regenbuien.
  • Glasvezel is op deze lokatie niet beschikbaar en gaat er ook niet komen, blijkt uit een KPN glasvezel onderzoek. Lokatie is Alphen a/d Rijn en dat is vrijwel geheel verglaasd, alleen niet op deze lokatie.
  • We hebben al diverse alternatieven onderzocht: volledige 4/5G draadloze oplossing (fair-user policy is showstopper), dedicated glasvezel laten graven (veel te duur), straalverbinding naar KPN toren (aanbieder trok zich terug), andere ADSL aanbieder (onhaalbaar). Kortom, we zitten helemaal vast.

Ik kan wel weer een storing gaan melden bij KPN, maar dat traject zijn we nu al een paar ingegaan, zonder bestendige oplossing. Overigens is dit geen sneer naar KPN, de Kleinzakelijke helpdesk en KPN support zijn van goede wil, echter de opties raken op.

Wie kan ons verder helpen?

Dag @Octal je zit dus nog steeds met hetzelfde probleem.  Heb je Ziggo al eens gebeld of zij wat voor je kunnen betekenen?


Hoi Joep, Ziggo levert op het park geen aansluitingen, ook andere providers trouwens niet. Er zitten wat sportclubs en een crematorium/begraafplaats op het park. Het is dus niet erg lucratief om daar infrastructuur uit te rollen.


Wellicht is Starlink een optie.  Voor normaal gebruik werkt het goed. Gamen is wel lastig maar verder lees ik er goede berichten over. Kosten € 65,00 per maand en een gebruikerskit eenmaal € 500,00. Dat is de satellietschotel,  router etc.


Wellicht is Starlink een optie.  Voor normaal gebruik werkt het goed. Gamen is wel lastig maar verder lees ik er goede berichten over. Kosten € 65,00 per maand en een gebruikerskit eenmaal € 500,00. Dat is de satellietschotel,  router etc.

Interessante oplossing. Zou VOIP werken via Starlink?

 


Wellicht is Starlink een optie.  Voor normaal gebruik werkt het goed. Gamen is wel lastig maar verder lees ik er goede berichten over. Kosten € 65,00 per maand en een gebruikerskit eenmaal € 500,00. Dat is de satellietschotel,  router etc.

Interessante oplossing. Zou VOIP werken via Starlink?

 

Google is your friend. Ja.


Wellicht is Starlink een optie.  Voor normaal gebruik werkt het goed. Gamen is wel lastig maar verder lees ik er goede berichten over. Kosten € 65,00 per maand en een gebruikerskit eenmaal € 500,00. Dat is de satellietschotel,  router etc.

Interessante oplossing. Zou VOIP werken via Starlink?

 

Google is your friend. Ja.

De VOIP provider (VOYP) raadt VOIP al niet aan over een 4G/5G mobiele link. VOIP werkt ook niet over de 4G mobiele Internet Buitengebied link (kan een protocol issue zijn). Ik vond alleen maar VOIP/Starlink referenties in de VS. Vandaar mijn vraag.


Hoi @Octal .  Dat klinkt als of er een hele lange koperlijn ligt. Dus ver van de wijkcentrale.  En die wordt gestoord door misschien grondwater? 

Dat zijn lastige verhalen en zoals je zelf al aangeeft lijkt er geen permanente oplossing. 

Zoek je echt een alternatief? Of wil je nog proberen om die verbinding weer na te laten kijken?


Hoi @Erwin_ , het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de bestaande configuratie. Echter de fysieke en commerciele realiteit is dat ADSL zeker in Alphen a/d Rijn een doodlopende weg is. ADSL vervangen door glasvezel zou prima zijn. Geheel draadloos heeft m.i. Een aantal haken en ogen. En Starlink is een avontuur. 
Dus ja, wat blijft er dan over?


All,

Heb vandaag (5/11) een aantal Speedtest metingen gedaan.

Ter vergelijking meting van vorig jaar (7-11-2022) bijgevoegd.

In alle gevallen gaat het om de Internet Buitengebied dienst.

 

De uploadsnelheid en de packetloss zijn de grote problemen. Geen verrassing dat de VOIP niet meer om aan te horen is.

@Erwin_  Vallen deze performance cijfers nog binnen de kwaliteit normen van de ADSL dienst, KPN? Heeft het zin een incident melding te starten?

Mvg, Martin


Hoi @Erwin_ , het liefst blijf ik zo dicht mogelijk bij de bestaande configuratie. Echter de fysieke en commerciele realiteit is dat ADSL zeker in Alphen a/d Rijn een doodlopende weg is. ADSL vervangen door glasvezel zou prima zijn. Geheel draadloos heeft m.i. Een aantal haken en ogen. En Starlink is een avontuur. 
Dus ja, wat blijft er dan over?

ik zie dat starlink al is genoemd kan je niet aan KPN netwerk een offerte aanvragen voor het vervangen van de koper naar glasvezel naar de dichtsbijzijnde PoP


KPN heeft een glasvezel onderzoek uitgevoerd en daar kwam uit dat vervanging van koper door glasvezel niet haalbaar was. Ik neem aan dat dat betekent dat het niet commercieel haalbaar is.

Ergens aan de rand van het park is een voetbalclub die wel glasvezel heeft. Zit ongeveer een kilometer van ons verwijderd. Rest van het park mij niet bekend.


KPN heeft een glasvezel onderzoek uitgevoerd en daar kwam uit dat vervanging van koper door glasvezel niet haalbaar was. Ik neem aan dat dat betekent dat het niet commercieel haalbaar is.

Ergens aan de rand van het park is een voetbalclub die wel glasvezel heeft. Zit ongeveer een kilometer van ons verwijderd. Rest van het park mij niet bekend.

hmm misschien eens informeren bij die voetbalclub welke glasvezelpartij hun hebben en of er geen vezel gesplitst kan worden


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? ik ga er vanuit dat je de v10 hebt. Doe dat dan een keer. ga naar status en dan naar geavanceerd. Van die tab graag een screenshot plaatsen.


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? ik ga er vanuit dat je de v10 hebt. Doe dat dan een keer. ga naar status en dan naar geavanceerd. Van die tab graag een screenshot plaatsen.

Hoi Joep, ben niet elke dag op lokatie. Zal dat later van deze week bekijken.


Hoi all,

Gisteren weer een Speedtest gedaan, met resultaat:

Datum test: 12 nov. 2023 12:01
DOWNLOAD: 4,94 Mbps
UPLOAD: 16,3 Mbps
Ping: 28.0 ms
VERBINDINGSTYPE: Wifi
Server: Amstelveen
Externe IP: 
Interne IP: 192.168.2.40

Een stuk beter dan vorige week (zie boven). Echter nog steeds minder dan vorig jaar en packetloss rond 2%.

Boeiend dat de upload hoger is dan de download. Dat snap ik niet helemaal, of is het 4G modem bijgesprongen?

Met het versturen van de Experia 10 screenshots is iets misgegaan. Later deze week beter.

Mvg, Martin

 


Weet je hoe je in moet loggen in het modem? ik ga er vanuit dat je de v10 hebt. Doe dat dan een keer. ga naar status en dan naar geavanceerd. Van die tab graag een screenshot plaatsen.

Hoi Joep,Vandaag weer een meting gedaan. Er is nog ruim 2% packet-loss. Dat zorgt voor hortende VOIP gesprekken. De bewakingscamera’s geven ook veel hertransmissie.

Verder nog de schermprintjes waar je om vroeg. Kun je daar iets mee?

 

 

Verder nog de schermprintjes vanuit de Experiabox V10. Kun je daar iets mee?

 


Nou volgens mij ziet de line er goed uit. In 310 uur nauwelijks fouten. Volgens het modem komt er 17 up binnen met een goed uitgericht buitenantenne zou je er nog wel 40 bij moeten kunnen halen. Wat is er aangesloten op het modem?


Nou volgens mij ziet de line er goed uit. In 310 uur nauwelijks fouten. Volgens het modem komt er 17 up binnen met een goed uitgericht buitenantenne zou je er nog wel 40 bij moeten kunnen halen. Wat is er aangesloten op het modem?

Hoi Joep,

4G modem is bekabeld aangesloten en hangt 8 m hoog voor een raam, op de dichtstbijzijnde KPN mast gericht, plm. 2 km verwijderd. In het verleden hebben we inderdaad snelheden tot 40 Mbps gezien. Een buiten richtantenne kan ik nog proberen.

Hoe de 4G verbinding is gaan werken is mij niet duidelijk. Elders op dit forum blijkt dat er in oktober 2023 problemen met 4G Buitengebied zijn geweest. Wellicht hebben we daar ook last van gehad.

Inmiddels blijkt dat je bij Freedom een pre-order kan starten voor glasvezel. Op het KPN netwerk! Er is helaas nog geen planning, dus blijft onzeker.


Wat glasvezel betreft zal het wel een paar jaar duren voor het er ligt.  Dit is de bijbehorende buitenantenne.  Bij mij leverde die een flinke winst op qua snelheid. 


@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

 Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 


@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

 Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 


Heb even heel het verhaal gelezen en zo ver ik lees zijn er twee goede optie's voor @Octal welke realistisch zijn:

1) Voorheen zijn 3 van de 4 kabels kapot gemeld, dit betekend dat er nog een goede ader was en dan is het beleid dat we die kabel niet maken maar we gaan leveren over de bestaande werkende kabel. Uiteraard is het stiekem wel een beetje vanzelfsprekend dat wanneer er drie kapot zijn gegaan de vierde ook op een punt gaat. Topicstarter zou een nieuwe monteur kunnen bestellen, als de 4e nu ook niet meer goed meet kunnen we de gehele kabel maken.

 

2) Ik lees ergens dat er contact wordt opgezocht met de kleinzakelijke helpdesk. Bij KZ zijn er inderdaad weinig optie's maar bij KPN ÉÉN MKB hebben we daadwerkelijke 4G backup welke altijd draait als het dsl signaal weg valt. Nadeel van KPN ÉÉN is dan weer het niet hebben van SIB dus dan zal er gedaan moeten worden met enkel de snelheid van adsl. 


worden adsl kabels vervangen dan ?


 

2) Ik lees ergens dat er contact wordt opgezocht met de kleinzakelijke helpdesk. Bij KZ zijn er inderdaad weinig optie's maar bij KPN ÉÉN MKB hebben we daadwerkelijke 4G backup welke altijd draait als het dsl signaal weg valt. Nadeel van KPN ÉÉN is dan weer het niet hebben van SIB dus dan zal er gedaan moeten worden met enkel de snelheid van adsl. 

Klant was vroeger KPN EEN abonnee. Na de verhuizing naar Alphen in 2019 was Snel Internet Buitengebied alleen beschikbaar bij Kleinzakelijk. Klant is toen noodgedwongen omgezet naar KZ. KZ  was niet overigens ook niet onze voorkeur.

We hebben overigens nav de storingen van vorig jaar 2022 van KPN een 4G backup dongle in de Experiabox gekregen (geloof dat dit het Noodpakket heet). Deze komt pas in actie als de hele ADSL verbinding wegvalt. Is al een paar keer gebeurd. Als de ADSL verbinding degradeert (“klappert”), maar nog wel een beetje werkt, komt die dongle niet in werking.

 


@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

 Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 

Een volledige 4G koppeling zou wat ons betreft een optie zijn. Als we dan maar geen gedoe krijgen met Fair Use Policy. De klant heeft zn hele bedrijfsvoering op internet: streaming audio, streaming TV, VOIP telefonie, bewakingscamera’s, social media, etc. Ik schat dat dit gauw 20 GB per dag is.

Heeft KPN daar een abonnement voor, zonder FUP beperking?