Skip to main content

ADSL verbinding instabiel

• October 30, 2023
  • 35 reacties
  • 617 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

35 reacties

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • November 30, 2023

@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 

Een volledige 4G koppeling zou wat ons betreft een optie zijn. Als we dan maar geen gedoe krijgen met Fair Use Policy. De klant heeft zn hele bedrijfsvoering op internet: streaming audio, streaming TV, VOIP telefonie, bewakingscamera’s, social media, etc. Ik schat dat dit gauw 20 GB per dag is.

Heeft KPN daar een abonnement voor, zonder FUP beperking?

Ik doelde op de 4g backup. Voor al uw zakelijke vragen kunt u toch echt beter maar https://zakelijkforum.kpn.com/

Erwin van KPN
Moderator

@Ik_Combineer :  stel dat de koperlijn om de zoveel tijd klappert (grondwater o.i.d. ) en je hebt er SIB naast.  Valt die hele SIB verbinding dan ook telkens weg? Zo ja, is dat op de een of andere manier te omzeilen?

Zodat als TS's  verbinding raar gaat doen dat alles dan overgenomen wordt door die 4g verbinding? 

Ja SIB kan enkel werken wanneer er 0,1mb binnen komt, dat is ook de bedoeling. Enkel zakelijk hebben we daadwerkelijke 4g oplossingen. 

Een volledige 4G koppeling zou wat ons betreft een optie zijn. Als we dan maar geen gedoe krijgen met Fair Use Policy. De klant heeft zn hele bedrijfsvoering op internet: streaming audio, streaming TV, VOIP telefonie, bewakingscamera’s, social media, etc. Ik schat dat dit gauw 20 GB per dag is.

Heeft KPN daar een abonnement voor, zonder FUP beperking?

Daar hebben we het nog even over gehad, @Octal . En ik moet je bekennen dat ik alleen de smaakjes van de particuliere markt ken.  Dus die zijn we toen bij langs geweest. 

Wat zakelijk te bieden heeft durf ik zo niet uit mn hoofd te zeggen.  Is het nog gelukt om die switch er (tijdelijk) tussenuit te halen? 

• Auteur
  • Helper
  • December 1, 2023

Hoi Erwin_,

Die switch (tussen 4G modem en Experiabox) heb ik er bij nader inzien vorig jaar (2022) al tussenuit gehaald. Dat kan het dus niet zijn.

Ik zal het 4G modem nog een reset geven as zondag. Verwacht daar weinig van, want is al een paar keer gereset.

Als dit ook doodloopt, zou ik graag een monteur willen boeken.

mvg, Martin

• Auteur
  • Helper
  • December 4, 2023

All,

Gisteren (3/12) het 4G modem gereset, met volgende resultaat.

1. Modem leek nieuwe firmware te laden.
  2. Speedtest voorafgaand en na reset:
    1. Up- en download snelheid grofweg gelijk: 18 Mbps down, 15 Mbps up
    2. Na reset geen packetloss. Dat is goed nieuws.

Voor reset

Na reset

Erwin van KPN
Moderator

Op zich gunstig. Maar hoe stabiel blijft het? En misschien is er meer uit te persen door de locatie van het 4g modem aan te passen.  (of een buiten antenne).

Maar laten we eerst kijken of dit stabiel blijft. 

• Auteur
  • Helper
  • February 6, 2024

Hoi,

Hierbij een lijstje met metingen over de afgelopen maanden.

Behoorlijke verschillen in download snelheden. Geen direct verband met weer/vocht.

Bij download snelheden onder 10 Mbps loopt de VOIP schade op: hakkelende spraak, verlies connectie. Dus ontevreden klanten.

Valt op dat upload snelheid redelijk constant is en vaak hoger is dan download. Verder zie ik weinig correlatie.

• Auteur
  • Helper
  • February 6, 2024

Een optie die we hebben is een ethernet straalverbinding met de voetbalclub die wel glas heeft. Echter die zitten ruim 1 km verderop, met struiken en bomen ertussen. 

Bij Freedom hebben ze een voorintekening voor een glasverbinding. Notabene op het KPN netwerk. Echter geen leverplanning bekend, de vraag is hoe serieus dit is.

Blijft over een externe 4G antenne Internet Buitengebied. Het 4G modem hangt nu op 8 meter hoog, achter gecoat glas. Het gebouw is 12 m hoog en kijkt net over de meeste begroeing uit.

Heeft iemand ervaring met de rondom gevoelige MiMo antennes? We zitten op gelijke afstand (1,2 km) van 2 GSM masten, met beide ongeveer dezelfde sectorhoek. 

Wie nog een andere bruikbare suggestie heeft, verdient een fles wijn.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 6, 2024

is starlink echt geen optie

• Auteur
  • Helper
  • February 6, 2024

Starlink is inderdaad een goeie suggestie. Is echter vanwege de hoge latency niet zo geschikt voor VOIP verkeer. De VOIP provider heeft er geen goede ervaringen mee en raadt het af.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • February 6, 2024

Starlink is inderdaad een goeie suggestie. Is echter vanwege de hoge latency niet zo geschikt voor VOIP verkeer. De VOIP provider heeft er geen goede ervaringen mee en raadt het af.

op zich denk ik dat een straalverbinding ook best veel latency met zich meebrengt

denk dat er niet veel opties meer zijn ben ik bang