Skip to main content

Op dit moment maakt mijn zoon gebruik van Ziggo Internet en TV via coax.

De Ziggo modem / router staat op de begane grond in de huiskamer en daarvandaan loopt een coaxkabel naar een coaxsplitter. Op deze splitter is een coaxkabel aangesloten welke op de Smart TV op de begane grond is aangesloten.

Eveneens loopt er een coaxkabel van de splitter via het plafond naar de 1e verdieping welke op de 2e TV in de slaapkamer is aangesloten. Naast de slaapkamer met TV is er ook nog een soort kantoortje waar Wifi in gebruik is voor o.a. een laptop.
Het enige Wifi punt in huis is de Ziggo modem / router op de begane grond.
Om het Wifi bereik op de 1e verdieping wat te verbeteren heb ik op de 1e verdieping in het kantoortje een TP-Link RE650 AC2600 in gebruik genomen welke het Wifi signaal van de Ziggo router in de huiskamer oppikt. Dit werkt naar wens alhoewel de Wifi capaciteit iets beter zou mogen zijn.

Over 4 weken stapt hij over naar KPN Internet (via koper 100/15 Mbits) + TV.

Het is dan de bedoeling dat de KPN router / modem in de huiskamer wordt geïnstalleerd omdat de meterkast aan de buitenkant naast de voordeur is gesitueerd.

Op de LAN aansluitingen van de KPN modem / router wordt dan de KPN TV box op de begane grond d.m.v. UTP kabel aangesloten, voor zo ver is het vrij simpel.

Nu de 1e verdieping….?

Wat zouden jullie willen adviseren wat de KPN monteur moet aanleggen om op de 1e verdieping de volgende aansluitingen te realiseren?

1 x Smart TV via UTP in de slaapkamer

Goede Wifi capaciteit in het kantoortje 

 

 

Misschien kunnen de coax kabels vervangen worden door utp? De monteur zal moeten bekijken of dat kan.

Als u later weer terug zou gaan naar Ziggo, dan kunt u die utp kabels bij Ziggo ook weer gebruiken. Want Ziggo heeft tegenwoordig ook tv ontvangers die werken op utp.


Ik ga in elk geval vanuit dat de coaxkabels vervangen worden door UTP kabels want op de KPN modem / router zit geen coax aansluiting.

Mijn vraag gaat hoofdzakelijk over hoe het beste en voordeligst op de 1e verdieping een UTP aansluiting en een goede WIFI gerealiseerd kan worden.


Hi @srna513006, alles begint bij het aansluitpunt van KPN. Als er een aansluiting in de woonkamer is, kan daar het modem worden geïnstalleerd. Na de installatie doe ik zelf altijd een wifi-meting. Soms blijkt een wifi-versterker niet nodig te zijn omdat het nieuwe modem een beter bereik heeft.

 

De coaxkabel die van de woonkamer naar de eerste verdieping loopt, kan in de meeste gevallen door een monteur worden vervangen door een UTP-kabel. Dit geldt ook voor de coaxkabel die naar de tv in de woonkamer loopt. Bekabelde verbindingen zijn namelijk het beste. Houd er rekening mee dat voor het trekken van kabels extra kosten in rekening worden gebracht.

 

Als de huidige versterker niet voldoende is, zou de KPN SuperWifi 2 een goede optie kunnen zijn. Deze kan je bekabeld op de eerste verdieping aansluiten. Hij beschikt over twee ethernetpoorten, zodat je de andere poort voor de tv kunt gebruiken en alles bekabeld kunt aansluiten. SuperWifi's zijn ook direct bij monteurs te koop en kunnen meteen worden geïnstalleerd. Hopelijk helpt dit je verder!


Reageer