Skip to main content

(16:13) De laatste tijd heb ik af en toe en niet iedere dag, korte dips in de internetverbinding via wifi (v10). Voor zover ik kan zien blijft het groene wifi lampje wel branden.

Maar de laptop (die ook aangeeft dat het zend signaal er is) geeft in de browser dan “geen internet verbinding” aan. 

En via de telefoon valt het icoontje “wifi bellen” weg. En doet internet het daarop ook niet, maar dus net als pc mét wifi indicatie (signaal zend sterkte).

Begint mijn v10, die ik al enkele jaren heb, aan het eind van zijn levensduur te komen?

Heb je hem al uit en aangezet? 😅

Fec/crc niet gek? Maak je gebruik van een wifi oplossing?


Dank voor je reactie, @Ik_Hussel 😀

Modem uit- en aangezet? Dan ben ik 'bang’ dat het helemaal niet meer terugkomt.

Fec/crc ??? (waar vind ik dat?)

Euh, wifi oplossing? Ik heb alleen de wifi van de v10. Daarmee heb ik in de hele flat bereik. En ja, een flat. Dus best 'veel’ andere wifi's ook.

Bekabeld blijft het wel werken. Radio Veronica bleef ik horen via de Arris vip2952 en de versterker.


Reageren op een superuser als PeterG blijft altijd lastig omdat jullie al zoveel weten…

Ik had er ook vrij veel last van met een v10 en de wifi: het signaal was prima maar geen internetverbinding. Sinds ik de kanaalkeuze op “auto” van zowel 2.5 als 5 ghz heb staan is het aanmerkelijk verbeterd. Daarvoor bepaalde ikzelf de kanalen mbv een wifi analyzer. Het ging dan een tijdje goed maar blijkbaar wisselen buren ook zo af van kanaal en was het weer prut.

Maar nogmaals, ik ben bang dat ik je niets nieuws vertel.


Maar nogmaals, ik ben bang dat ik je niets nieuws vertel.

@Edu2020 . Oh, jawel hoor😉🤗. Ben helemaal niet deskundig danwel thuis in de werking van modems.

Bijvoorbeeld: hoe en waar zet je het wifi kanaal op automatisch. Ik zie alleen wifi aan/uit. En onder instellingen een woud van instellingen. Met allemaal afkortingen die me niks zeggen als pnp ofzo….


@PeterG, als ik bovenin op de zwarte balk het tabje “wifi” aantik en vervolgens “wifi globale configuratie” kies, krijg ik 2 keuzes voor 2.4 en 5 ghz.

Daarbinnen kan ik de kanalen kiezen en die zet ik voor beide op “auto”.


Dank, @Edu2020 . Staan beide al op auto.

2.4 Ghz: auto 1, 6 or 11
5.0 Ghz: auto


@PeterG , meer tips heb ik helaas niet. Misschien iemand anders? 


Dank. Input wordt zeer gewaardeerd, @Edu2020 . 


Hoi Peter,

V10 defect kan natuurlijk, blijft Chinees spul met misschien niet de beste componenten.Maar het is wel gewoon het stabielste modem van KPN momenteel.

Toevallig een nieuw apparaat toegevoegd sinds deze problemen(zowel bekabeld als wifi)?

Ik zou het modem toch herstarten, heb nog nooit meegemaakt dat het daarna niet meer terugkwam.Hooguit met een slechte adapter zou dat kunnen gebeuren(die er mee ophoud na stroomloos maken).


Nee. Maar het is wel na switch naar glasvezel. Eerste x toen ik week of 7 à 8 via glasvezel was verbonden. Maar lijkt me sterk dat dat ermee te maken heeft. Bekabeld blijft internet dan wel gaan. Onderbreking is steeds hooguit een minuut volgens mij. 


Ik zou toch eens een reset(pinnetje 10 seconden in resetgaatje) overwegen om te proberen.

Dit probleem trouwens zowel op 2.4GHZ als 5GHZ?


Dit probleem trouwens zowel op 2.4GHZ als 5GHZ?

Geen idee. Maar ik denk het wel. Volgens mij kan de oudere laptop alleen via 2,4.

En zal de phone via 5 Ghz. werken?


 

En zal de phone via 5 Ghz. werken?

Ligt eraan welk type.Kan je meestal wel bij wifi->jouw netwerk->eigenschappen.Daar staat dan ergens 2.4 of 5ghz.


Staat bandsteering wel aan? Staat onder wifi instellingen.


Ik kan dat ( ook) niet vinden in mijn A40, @martijn197108 

@Ik_Hussel 

Dat zal toch wel. Heb de v10 op de kpn specs. Nooit wat veranderd; geheel plug & play. 

Heb de laptop al uit. Zal morgen weer inloggen op de experia box. 


@PeterG ,

Jouw telefoon ondersteund AC, dus als je in de buurt van het modem zit zal 'ie daar ook wel mee verbinden.Log anders eens in op je V10, daar kan je ook ergens zien waar je mee verbonden bent.Valt de wifi op je telefoon ook weg?


Dit probleem trouwens zowel op 2.4GHZ als 5GHZ?

Geen idee. Maar ik denk het wel. Volgens mij kan de oudere laptop alleen via 2,4.

En zal de phone via 5 Ghz. werken?

Toevallig had ik gisteren weer eens gekeken in de KPN Thuis App op mijn telefoon. 

Daar zag ik dat sommige apparaten bij mij in huis op 2,4 GHZ staan en anderen op 5GHZ. 

@PeterG  Mogelijk bij jou ook? 


Valt de wifi op je telefoon ook weg?

Ja, de internet verbinding op de telefoon valt dan ook weg. Wifi niet, het signaal symbool blijft. Maar zowel op de telefoon als de laptop is er dan geen internet.

Op telefoon valt ook '’bellen via wifi'’ weg.

CC @martijn197108 .


@DennisA78 . Bandsteering blijkt uit te staan. (niet zelf gedaan)


Hoi @PeterG ,

Staat het modem na de switch naar glasvezel nog op dezelfde plek? Probeer eens wifi op je telefoon en ga vlakbij het modem staan. Maak het modem ook vrij zonder elektronische apparaten of obstakels in de buurt, en zet het modem hoog van de vloer. Doe ook eens een speedtest op een bekabeld apparaat.

Gebruik je verder andere netwerkapparaten zoals een switch?


@ Marnix de Munck, dank voor je komst op deze vraag.🙂

Modem staat al jaren op dezelfde plek: op de vloer achter alle apparatuur. In samenwerking met de kpn monteur, 8½ jaar geleden, daar neer gezet. Sinds jaar of 4 (?) is het een v10. Enige wat overdag aan staat daar is de audio versterker (op zo'n 60 cm v/h modem in rechte lijn).

In mijn appartementje van 10 x 10 geen switches of andere netwerk apparaten nodig. Er is vrijwel geen netwerk. Alles zit direct op het modem. Bedraad (dat blijft werken) danwel via wifi (dat blijft tijdens de korte uitval, wat niet elke dag is, wel in de lucht maar zonder internet).

Ik denk dat er intern in de router wat mis gaat met de internet verbinding naar het wifi gedeelte.

Televisie en tv ontvanger bedraad. 2 x een Android-TV box, 1 x chromecast v3, 1 x laptop en 1 x mobiel via wifi. Staat niet allemaal tegelijk aan.
Alleen telefoon natuurlijk 24/7 met wifi verbonden als ik thuis ben.


@PeterG ik ben verre van een Wifi expert. 

Maar wat je beschrijft klinkt vreemd:
Wifi is de verbinding van jou V10 naar de apparaten.

Glazvezel de verbinding naar jouw V10 (of is de aansluiting nog ADSL maar dat is minder belangrijk)

De verbinding naar de V10 van Internet blijft aan. De verbinding van Internet over Wifi gaat uit. Daar zit geen logica in, er wordt geen Internet doorgestuurd maar alleen maar packages over 802.11 https://nl.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Wat kan dan de storing zijn:

  1. Er is iets in de buurt bijgekomen dat om die tijd het signaal verstoord;
  2. Je telefoon staat zonder dat je het in de gaten hebt niet op jou Wifi

    Dat laatste is wat ik het eerst zou controleren. 

Modem staat al jaren op dezelfde plek: op de vloer achter alle apparatuur. 

 

Dat zou bij mij een "red flag" oproepen. 

Het kan best achter achter een (houten)kastje staan, maar het meest ideale is 1 meter vrije ruimte om het modem zodat hij zijn wifikracht kan opbouwen.

Achter div apparatuur waar metaal, spanning e.d. in zit, is verre van ideaal.


Hmm, gaat al jaren goed. Heb in vrij zicht van af het modem, achter in de kamer, door één raam recht naar voren nog bereik aan de overkant van de straat. Zo'n 30 meter van af het modem.

Vandaag nog geen dipje gehad in de internetverbinding via wifi 🤞. Laatste vooralsnog vlak voor ik dit topic startte.

Kan een LAN kabel op een poort waar aan de andere kant geen apparaat op zit invloed hebben? Zit er ook al langer dan deze storing die onvoorspelbaar, heel kort en heel incidenteel is.

Ik heb 't modem wel ietsje verder van de A/V apparatuur gezet nu. DennisA78.


Kan een LAN kabel op een poort waar aan de andere kant geen apparaat op zit invloed hebben? Zit er ook al langer dan deze storing die onvoorspelbaar, heel kort en heel incidenteel is.

 

Eigenlijk niet, maar als er toch geen apparaat op zit kan je hem ook wel ter test loskoppelen.