Skip to main content

(16:13) De laatste tijd heb ik af en toe en niet iedere dag, korte dips in de internetverbinding via wifi (v10). Voor zover ik kan zien blijft het groene wifi lampje wel branden.

Maar de laptop (die ook aangeeft dat het zend signaal er is) geeft in de browser dan “geen internet verbinding” aan. 

En via de telefoon valt het icoontje “wifi bellen” weg. En doet internet het daarop ook niet, maar dus net als pc mét wifi indicatie (signaal zend sterkte).

Begint mijn v10, die ik al enkele jaren heb, aan het eind van zijn levensduur te komen?

 

Kan een LAN kabel op een poort waar aan de andere kant geen apparaat op zit invloed hebben? Zit er ook al langer dan deze storing die onvoorspelbaar, heel kort en heel incidenteel is.

Als er niet aan beide kanten een apparaat staat dat verbinding maakt. (Het send steeds naar elkaar een signaal “Ik ben er nog”, is het gewoon een stukje draad. (Een LAN kabel is trouwens een slechte aanduiding voor een UTP kabel. Een TCP/IP Ethernetkabel bijvoorbeeld was vroeger een wat dunnere coaxkabel). https://nl.wikipedia.org/wiki/TCP/IP

Maar ik zat te denken aan jouw probleem. Ik heb ooit gehad dat er op dit gebied iets was dat ik altijd voor onmogelijk hield. Op een apparaat dat ik al langer constant in gebruik had, was de voedingadapter achteruit gegaan. Na het aanschaffen van een nieuwe was het probleem opgelost. Kan je dat ding eens een keer doormeten of domweg een soortgelijke op die plek zetten?

Misschien weet @DennisA78 wel meer van de voedingen. 


@dommeke ,

Ik weet wel dat er bij de V10 2 verschillende voedingen werden geleverd.Mogelijk gaf die eerste problemen.Als @PeterG die nog heeft, zou dat het misschien kunnen zijn.Maar dan zou ethernet toch ook niet stabiel moeten zijn lijkt mij?

Oude voeding
Nieuwe adapter

Je ziet wel dat de 2e een filter heeft, misschien helpt dat om minder ruis te maken?


Had je een poosje terug ook al geen problemen met de netwerkkaart in je computer en wifi verbinding? Heb je Apparaatbeheer al gechecked?
Een wifi adapter van bijvoorbeeld tp-link (gebruik ik ook op mijn oude pc, bij Bol gekocht) kun je ook proberen. 


Het kan misschien zijn dat er in jouw situatie niets veranderd is, maar wel bij de buren. Je geeft aan dat je in een flat woont, dan heb je al snel veel buren om je heen uiteraard 🙂 Probeer sowieso om altijd met 5Ghz verbinding te maken. Dit signaal gaat wel minder ver dus dat is even uitproberen.

Ik zou toch eens vragen voor een V12 box met wifi6 ondersteuning. Wellicht geeft dat een betere en stabielere verbinding.

Daarnaast heeft KPN een wifi-manager om de kwaliteit van het signaal te controleren met daarbij oplossingen. Misschien dat daar iets uitkomt. Ook zijn er verschillende apps om wifi in je omgeving te analyseren.


@Marnix de Munck ,

De klantenservice kan niet een type modem kiezen, maar de kans is groot dat Peter een Box 12 krijgt als vervanging dan inderdaad.

Alleen ben ik bang dat zijn apparatuur dat niet ondersteund, dan heeft het toch niet zo veel zin?


@Marnix de Munck,

De klantenservice kan niet een type modem kiezen, maar de kans is groot dat Peter een Box 12 krijgt als vervanging dan inderdaad.

Alleen ben ik bang dat zijn apparatuur dat niet ondersteund, dan heeft het toch niet zo veel zin?

@PeterG is superuser, maar los van dat is hij heel actief in dit forum en zeer gewaardeerd. Ik denk dat hij hier maar hoeft te kikken en hij krijgt een box 12 toegestuurd door een moderator.

Maar hier gaat de mare dat de V10 de beste Experiabox is die KPN ooit heeft gehad. 

Misschien kan @JanD hier even zijn licht over laten schijnen. Die had volgens mij vroeger een V10 en nu toch ook een Box 12. 


Misschien profiteer je niet direct van wifi6 zonder de juiste clients, maar wel van het nieuwe modem die natuurlijk op veel meer punten verbeterd is. Ik zou dit persoonlijk liever proberen dan met mesh wifipunten aan de slag gaan terwijl je geen verdiepingen hebt in een flat. 


Tweede voeding, met filter, @martijn197108 

@Anneke-Anna

Dat verklaart niet waarom het nu op de telefoon dat even precies hetzelfde is: wel wifi; geen internet. Staat los van de ethernetkaart op de pc dit keer lijkt mij.

@Marnix de Munck , @dommeke .

Op dit moment werkt het nog steeds. Toen ik dit topic startte was het de 3de keer. En vooralsnog laatste. Er zal er vast nog wel een volgen. Het is voor de time being stabiel genoeg.
 

Vooralsnog is het redelijk stabiel. Via kabel altijd internet. Via wifi kan het dus heel even weg zijn, de wifi draaggolf zelf niet….

Ik denk zelf dat het in de v10 zit. Geen facturen van buitenaf. Modem is ietsje verplaatst een cm of 10 (meer lieten de LAN kabels niet toe).

De onderbreking is, ALS ie er is, niet langer dan 2 minuten. En dan weer dagen niet.

Heel veel dank voor alle input en adviezen. Ik hou maar ff de vinger aan de pols.


Een slechte adapter van een oude quattrovox kan op andermans lijn storen verderop in de wijk. Dus een adapter kan heel wat schade aanrichten. Maar dan zou je eerder complete uitval verwachten, en dat is niet het geval begrijp ik, enkel wifi. 

 

Heb je kanalen al eens bekeken? Is er niet iemand in de buurt die op hetzelfde kanaal overlapt?

Je wil of vrij van, of netjes recht boven elkaar gestapeld. Niet half half.


Heb je kanalen al eens bekeken? Is er niet iemand in de buurt die op hetzelfde kanaal overlapt?

@DennisA78 , de wifi 2,4 staat op 1, 6, 11. (daar werkt de laptop alleen mee)

de wifi 5 op, euh, auto. (daar werkt de smartphone zo goed als zeker op)
 

Op beide wifi's is op zo'n moment de internetverbinding weg. De wifi's zijn wel in de lucht. Het komt ca. momenteel gem. 1 x per 10 / 12 dagen voor denk ik.


Heb je kanalen al eens bekeken? Is er niet iemand in de buurt die op hetzelfde kanaal overlapt?

@DennisA78 , de wifi 2,4 staat op 1, 6, 11. (daar werkt de laptop alleen mee)

de wifi 5 op, euh, auto. (daar werkt de smartphone zo goed als zeker op)
 

Op beide wifi's is op zo'n moment de internetverbinding weg. De wifi's zijn wel in de lucht. Het komt ca. momenteel gem. 1 x per 10 / 12 dagen voor denk ik.

 

Ja maar op welke kanalen staan ze werkelijk, niet de instelling.

Een wifi analyser laat dat zien.


Ja maar op welke kanalen staan ze werkelijk, niet de instelling.

Een wifi analyser laat dat zien.

Oh, ah, ja. Dat heb ik niet.

CC @DennisA78 .


Ja maar op welke kanalen staan ze werkelijk, niet de instelling.

Een wifi analyser laat dat zien.

Oh, ah, ja. Dat heb ik niet.

CC @DennisA78 .

 

 

Wifi analyzer

 


Aha, dank, @DennisA78 .

Op een phone downloaden neem ik aan? Of kan laptop (w10, laptop ca. 8 jaar oud) ook?


@PeterG ,

Inderdaad op de telefoon.Je kan dat via de appstore installeren.

Op de laptop kan je het zien via wifi→ jouw netwerk→ naar beneden scrollen.Daar staat kanaal met een nummer er achter.


Op de laptop kan je het zien via wifi→ jouw netwerk→ naar beneden scrollen.Daar staat kanaal met een nummer er achter.

Aha! ( @martijn197108  👍)

De laptop zit momenteel op kanaal 1 van de 2,4 Ghz. (hij ondersteunt 5 Ghz niet)
Wifi 4 ( 802.11n )
Er staat ook een IPv6 adres, dus dat gebuikt ie ook
58/58 Mb/s


Kanaal 1 is in ieder geval niet overlappend, je zou 6 of 11 nog kunnen proberen.

Maar 5GHZ heeft sowieso een ander kanaal, dus dat zou dan niet het probleem hoeven te zijn...Behalve als je telefoon toevallig ook op 2.4GHZ zit.Dat moet je volgens mij in de V10 kunnen zien.

Heb er wel een ter beschikking om uit te zoeken waar dat staat, mocht je er niet uitkomen.

 


Hoi @PeterG, ben je er nog een beetje uit gekomen?
Met de app die @DennisA78 noemde kun je ook zien of er ander wifinetwerken misschien met de jouwe storen

 


Ben nog steeds in afwachting tot het weer eens gebeurt. Laatste was net voor dit topic...


En net was het weer er eventjes uit voor hooguit 5 minuten, maar waarschijnlijk wel korter. Wel wifi, geen internet via de wifi.
Vast internet blijft wel: de tv ontvanger Arris vip2952 bleef gewoon spelen.

Ong. tot 16:15 nog via de smartphone gebruikt. Ik merkte het om 16:18 op de laptop. Om 16:20 was het weer terug. Moest op de laptop opnieuw verbinden. Aparte storing. Wel opvallend ongeveer dezelfde tijd als de vorige toen ik dit topic startte.

Via de phone ook opnieuw aanmelden, maar dat is omdat ik naar 4G was geswitchd.


Hoi @PeterG ,

Net alsof iemand op dat tijdstip een storend apparaat aanzet..Ik zou toch een ander kanaal proberen op 2.4ghz.

Kijk dan via de wifianalyzer welk kanaal het minst vol is en kies het liefst (1), 6 of 11


De laptop zit (altijd) op kanaal 1 (2.4 Ghz) lijkt me als ik het infoscherm bekijk. Echter is het op de telefoon dan ook even weg. Het lijkt mij toch dat die wel via 5 Ghz aangesloten is.

De computer lijkt de wifi wel even helemaal kwijt te raken; de phone blijft wifi aangeven, maar sites laden niet.

Ik ga eens even zoeken hoe ik het naar kanaal 6, of 12, kan krijgen.


Misschien zit je telefoon toch op een of andere manier op 2.4GHZ.Ik hoop dat het verplaatsen van het kanaal helpt.

Kanaal kan je zo wijzigen:

Experia Box V10
  1. Log je voor de eerste keer in laat dan het wachtwoord leeg.
  2. Klik op de knop [wifi] in de bovenste menubalk.
  3. Scroll in de lijst naar de optie [wifi Global Configuration]
  4. Selecteer bij "Channel' het gewenste kanaal (2.4Ghz en 5 Ghz)

 

Laat maar weten of het helpt!🙂


Ik heb bovenstaande nog niet durven doen. Switcht de laptop dan ook gewoon van bv nu kanaal 1 (laptop heeft dié steeds; modem staat op 1, 6, 11) naar bv kanaal 6 ?

Wel gek hoor. Modem staat voor 2.4 op Auto 1,6,11. En toch is het, op de laptop, áltijd kanaal 1 (2.4).

Ik heb alleen een oude ISDN kabel om de laptop te bekabelen. Om het eventueel weer terug te zetten. (werkt met ISDN kabel gek genoeg)


De laptop moet het als het goed is vanzelf overnemen, heb nog niet meegemaakt dat het na het kanaal veranderen (m.u.v als je kanaal 13 kiest) niet meer wil werken.Zou het dus maar gewoon proberen😉

Zo'n oude ISDN kabel is prima voor korte duur, maar zou als je vaker via de netwerkkabel internet toch een CAT5E nemen.Evt. kan @Thomas die gratis opsturen.

Mijn modem schakelt ook niet vanzelf over van kanaal terwijl die op Auto staat.Alleen als ik Smartwifi aanzet, maar dat kan alleen bij nieuwere Ziggo modems, niet bij jouw V10.