Skip to main content

Ik quote als eerste een stukje van het zakelijke forum. Gezien dat gaat stoppen EN ik geen zakelijke klant ben, leek het meer slimmer om het hier eens neer te gooien.

Sinds ongeveer 5 weken hebben wij vanaf twee afzonderlijke zakelijke KPN Glasvezel verbindingen onverklaarbare SSL errors. Vanaf deze twee adressen doen we 24/7 bepaalde checks om te bepalen of een extern gehoste service beschikbaar is of niet. Elke minuut vindt deze check vanaf deze twee locaties plaats. De externe service is geplaatst achter Cloudflare en Cloudflare voorziet de services van SSL certificaten., een van deze services is Gitlab.

Als wij dezelfde checks uitvoeren vanaf een mobiele hotspot dan hebben wij deze errors niet. De errors ontstaan alleen vanaf de twee KPN glasvezelverbindingen. Testen vanuit andere netwerken (via VPN) zijn ook succesvol en zonder fouten, het issue is dan niet te reproduceren.

De error vanuit de applicatie: ERR_SSL_BAD_RECORD_MAC_ALERT

Frequentie: Ongeveer 1 van de 1000 checks gaat fout, de rest van de checks gaat goed.

https://zakelijkforum.kpn.com/internet-bellen-9/err-ssl-bad-record-mac-alert-vanuit-twee-verschillende-glasvezel-verbindingen-13789

 

Ik heb zelf ook geen houvast aan hoe vaak het gebeurd. Het gebeurd gewoon af en toe bij een web call. Dat kan dan vanuit de browser zijn (hoe ik het zelf meestal merk), of vanuit geautomatiseerde tools die dit in hun logs gooien.

Direct verversen/call opnieuw doen werkt wel, het is dus een request die geblokkeerd wordt. Gebeurd vanaf meerdere machines met diverse tooling. Alles is inmiddels wel eens herstart geweest, dit is misschien al een half jaar aan de gang. Af en toe een hikje stoort me gelukkig nog niet en thuiswerken/remote werkt ook gewoon. Maar ik vind het gewoon een apart verschijnsel waar ik maar geen vinger achter kan krijgen. De bijgevoegde post vanuit het zakelijke forum, en het dus niet een uniek verschijnsel is, heeft me alsnog doen besluiten er een post aan te wagen.

Wel een verschil dat ik geen “eigen” modem gebruik maar de Box 12. Maar wie weet heeft iemand een idee of is het toch niet zo uniek.

Alles bekabeld.

De apparaten waarop deze error voorkomt, zijn die via een bekabelde verbinding aangesloten op de KPN Box? Of via WiFi? 


De apparaten waarop deze error voorkomt, zijn die via een bekabelde verbinding aangesloten op de KPN Box? Of via WiFi? 

Nog even toegevoegd aan de post. Belangrijke vraag. 👍🏼


Interessant, nog iemand met dit issue!

 

Bij ons (3 afzonderlijke KPN fiber lijnen, in verschillende plaatsen) nog steeds dagelijks SSL errors, en het aantal errors neemt alleen maar toe. Op mijn laatste comment is geen reactie meer gekomen en ik weet eerlijk gezegd niet meer wat ik verder kan doen.

Onderstaande post heb ik een aantal maanden geplaatst:

https://zakelijkforum.kpn.com/internet-bellen-9/err-ssl-bad-record-mac-alert-vanuit-twee-verschillende-glasvezel-verbindingen-13789

Verschillende kabels, routers en ap’s geprobeerd. Niets mag baten. Ook rechtstreeks via de router (bekabeld) resulteert in ongeveer 10 a 50 SSL errors per dag.


Goedemiddag!, ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat deze melding betekent of waar deze vandaan komt. Hebben jullie hierover ook al eens met ons gebeld met 0800-0402 om de lijn uit te lezen? (0800 0403 voor de meelezers met een zakelijk abonnement).

Als je deze melding krijgt bij een applicatie van je werkgever, kun je dit dan ook eens overleggen met de werkgever? Wellicht hebben die een oplossing of kunnen ze ons in de juiste richting helpen.


Reageer