Skip to main content

Hi! Ik heb in september 2022 een glasvezel abonnement afgesloten bij KPN. De kabel moest nog in mijn woning worden aangesloten, en omdat dit destijds ook in september zou gebeuren had ik alleen de optie om een glasvezel abonnement af te sluiten, koper was niet mogelijk. Door enorm veel gedoe vanuit KPN Netwerk ben ik ondertussen nog steeds niet aangesloten en gebruik ik nu al langer dan 2 jaar een direct online noodpakket van KPN, wat op zijn zachtst gezegd enorm onpraktisch is.

Ik zal jullie het volledige logboek aan gehaspel van KPN Netwerk in die 2 jaar tijd besparen; uiteindelijk was het voornaamste probleem dat al mijn onderburen op hetzelfde moment thuis moeten zijn voor het doortrekken van de kabel, en het telkens maar niet lukte om hier een afspraak voor in te plannen. Op vraag van de aannemer ben ik maar zelf mijn buren gaan benaderen, en nu blijkt dat mijn onderbuurman onder geen enkele omstandigheid over wilt stappen op glasvezel; met name vanwege de hogere abonnementsprijzen t.o.v. koper. Daarnaast weigert hij ook, vanwege slechte ervaringen in het verleden, om uberhaupt monteurs binnen te laten. Omdat de kabel door zijn woning/meterkast naar boven moet om bij mij te komen, blokkeert hij daarmee dus de aansluiting van mijn woning. De aannemer vertelt mij dat zij hier verder niks aan kunnen of zullen doen. Of de kabel eventueel buiten de woningen om naar mij toe zou kunnen worden gelegd moest ik zelf maar met KPN Netwerk regelen. Na zoveel gedoe met KPN Netwerk heb ik hier logischerwijs absoluut geen vertrouwen meer in.

Mijn vraag: stel dat ik het glasvezel abonnement wat ik twee jaar geleden heb besteld nu op zou zeggen en dus bij KPN weg zou gaan, of eventueel zelfs zou gaan verhuizen, worden er dan alsnog kosten voor het gebruik van het noodpakket in rekening gebracht? Dan zou ik nu dus ontzettend met mijn rug tegen de muur staan... Wat zijn mijn verdere opties?

Alvast bedankt!

Groet,
JT01

Pff..

Ten eerste hoeft die buurman geen abonnement op die glasvezelkabel te nemen, enkel doorgang verlenen.

Ten 2e is een abonnement op glasvezel niet duurder dan op koper.

Dus dat klopt allemaal al niet.

Wel frustrerend dan 1 persoon de rest zo kan dwarsliggen. Buitenlangs zou dan inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar ja, dan moet dat wel geregeld worden.

Betaal je nu maandelijkse abonnementskosten?

Ten eerste hoeft die buurman geen abonnement op die glasvezelkabel te nemen, enkel doorgang verlenen.

Dat heb ik hem ook duidelijk gemaakt; hij hoeft niet eens een aansluitpunt als hij dat niet wilt, maar alleen even de kabel door zijn meterkast naar boven trekken ging absoluut niet gebeuren.

Dat het niet duurder zal zijn is niet helemaal waar; voor de allergoedkoopste DSL abonnementen ben je wel degelijk minder kwijt dan de goedkoopste op glas. (snelheid/prijs buiten beschouwing) Desondanks is het inderdaad gewoon dwarsliggen, en ik ben er de dupe van.

Ik betaal voor het noodpakket geen abonnementskosten.

Oef, als de buurman niet meewerkt, dan wordt het inderdaad lastig. Toch zal ook de buurman uiteindelijk over moeten op glasvezel, want de koperlijnen worden langzaamaan uitgezet. De prijs van het abonnement zou hierbij geen rol moeten spelen. Het maakt bij KPN namelijk voor de prijs niet uit of je een glasvezel of koper abonnement hebt. Je neemt een abonnement voor internet af, de drager maakt hierbij niet uit. Hoe dit bij andere providers zit, kan ik niet zeggen. Ik kan je alleen zeggen hoe dit bij KPN werkt.

Het is in ieder geval fijn dat je een noodpakket kunt gebruiken, ook al begrijp ik dat dit niet ideaal is. Liever wil je natuurlijk gebruik maken van de glasvezel verbinding. Ik denk dat je het beste een haalbaarheidsonderzoek kunt aanvragen bij de netwerkbeheerder KPN. Je kunt dan de situatie uitleggen en aangeven dat je de aansluiting graag buitenom wilt laten lopen. Je kunt eventueel ook bellen met de netwerkbeheerder om te bespreken wat de mogelijkheden zijn: 0880 06 37 44.

Wat er zou gebeuren als je er nu voor zou kiezen om naar een andere provider over te stappen of te verhuizen, durf ik niet te zeggen. Dit kan je het beste bespreken met de afdeling Save. Wil je daar meer informatie over? Maak dan via Dot een belafspraak. We bellen jou dan op moment dat het jou uitkomt.

Reageer