Skip to main content

Inmiddels probeer ik sinds juni 2024 een huisaansluiting op KPN glasvezel geregeld te krijgen voor mijn onderneming. Omdat ik inmiddels de indruk krijg dat ik word voorgelogen door zowel de telefonische helpdesk van de glasvezelplanning als door de telefonische helpdesk van de monterende aannemer, dit bericht aan de webcare van KPN. Mijn aanvraag voor een zakelijk glasvezelabonnement dateert van juni 2024. Hiervoor moet eerst vanaf het trottoir van mijn huis een civiele huisaansluiting worden gemaakt, door het aansluitpunt onder het trottoir onder de tuin tot binnen de huisgevel te brengen. Daarna kan inpandig worden geïnstalleerd.

Sindsdien wordt er elke maand een nieuwe aansluitdatum ingepland en verloopt dit volgens dezelfde riedel: ik bel de KPN-glasvezelplanning (Allinq) om te verifiëren of het inderdaad gaat om de civiele aansluiting naar de buitengevel van het huis, en of dit via het ‘schieten’ van de kabel gebeurt aangezien graven ter plekke niet mogelijk is vanwege boomwortels en een knoop van riolering, kabels en leidingen. De planningsdesk bevestigt dat van beide een aantekening is gemaakt maar dat ik contact moet opnemen met de aannemer om dit te verifiëren. Ik bel de planningsdesk van de aannemer en ook daar krijg ik bevestigd dat het gaat om de aansluiting naar buitengevel en dat het als ‘ondergronds schieten’ van de kabel staat ingepland. Ik blijf thuis voor de afspraak. Op het afgesproken moment staat er een monteur voor de inpandige installatie. Dus geen ploeg voor de civiele aansluiting, laat staan met de benodigde schiet-apparatuur.

Dit gebeurt nu al sinds juni, maandelijks !!

De monteurs aan de deur melden mij dat dit aan de lopende band gebeurt. Het gaat continu, bij veel adressen, fout. Zelf worden zij per aangesloten adres betaald, dus wanneer het misloopt is het voor hun eigen rekening. Los van dat dit slecht is, is er dus geen financiële prikkel voor de onderaannemer om zich aan de afspraken te houden. Financieel kraait er geen haan naar als de klant iets wordt voorgelogen. Parallel aan deze mail ga ik een klacht indienen en een mail aan KPN sturen met een redelijke uiterste termijn van 2 maanden. Eerlijk gezegd verwacht ik er niets van, ik wil het echter van mijn kant gewoon netjes en professioneel afgerond kunnen hebben. Deze gang van zaken heeft mij gewoon teveel tijd gekost en ik heb de indruk dat mijn acties geen enkele verbetering opleveren.

Ik heb zo'n absurde dienstverlening en minachting van klantbelang nog niet eerder meegemaakt. Hoe kom ik uit deze loop?

Vriendelijke groet,

Gido vd Linde

Zojuist heb ik van de KPN planning een nieuwe verwachte startdatum van het zakelijke glasvezel-abonnement ontvangen: 31 oktober 2025. Het is nu 17 december 2024. Hoe moeten we dit lezen, als een uitnodiging om als klant zelf de bestelling maar op te zeggen?

Meer op z'n plek zou hier zijn een nette excuusbrief met de constatering dat KPN er na meerdere pogingen niet in is geslaagd om de gedane beloftes na te komen en mijn onderneming ordentelijk aan te sluiten op het glasvezelnetwerk.

Hoe krijg je nu internet?

Dag Roos, momenteel via Ziggo kleinzakelijk abonnement. Dat loopt in principe door tot het KPN-signaal start.

Dag ​@GidovdLinde op het forum helpen klanten elkaar dus inhoudelijk kunnen we niets voor je doen. We zien hier vaak dat de aanleg van glasvezel niet soepel gaat. Het is verstandig om contact te houden met kpnnetwerk en/of de aannemer. De provider kpn waar dit forum van is kan en die het signaal levert mag zich niet bemoeien met de aanleg. Dit is bepaald door de ACM. Mijn advies is om er geen tijd meer in te steken en geduldig te wachten tot het zover is. Omdat er geen mens te vinden is die dit werk wil doen moeten planningen iedere keer aangepast worden. 

En dat is via koper denk ik dan?

Helaas kan KPN niks veranderen aan de snelheid van het aanleggen van glasvezel.

Ook is het zo dat KPN netwerk (wat de glasvezel moet aanleggen) een ander bedrijf is dan KPN zelf.

Bij mijn ouders had het er 4 jaar geleden al moeten liggen en ook daar schuift de datum steeds op.

OK Joep en Roos, dank voor jullie reacties, dan ga ik er inderdaad verder maar geen tijd meer in steken en verder met een partij waar ik wel afspraken mee kan maken. Ik ben wel klaar met deze tactiek van KPN om de verantwoordelijkheid voor de gemaakte klant-afspraken af te schuiven. Neem dan een tijd geen nieuwe klanten aan of hanteer een reservelijst tot je de boel weer op orde hebt. Dank en groet, Gido

Beste ​@GidovdLinde Helaas zal je overal tegen hetzelfde aanlopen omdat er dus nog geen glasvezel ligt ben ik bang.

Want KPN netwerk zal dit eerst moeten aanleggen dan.

Hoi Joos, dan ga je er misschien van uit dat ik per sé glasvezel wil, kan ik begrijpen, maar ik heb momenteel over de verbinding niets te klagen, ook als is het een oude kabeltv-kabel. Ik wil vooral gewoon afspraken kunnen maken met een partij waar ik van op aan kan. Het onderscheid KPN netwerk en KPN kan binnen KPN wel zo worden gevoeld, maar dat is voor mij als klant totaal niet boeiend. Als er iets fout gaat bij KPN netwerk en KPN springt niet in, dan is het toch normaal dat ik als klant bij KPN afhaak? 

Maar KPN netwerk en KPN zijn dus niet hetzelfde 🫣

Zijn twee verschillende bedrijven dat maakt het zo ingewikkeld 

Helaas is er met NETWERK geen afspraak te maken die maken hun eigen planning en plan en kpn heeft daar 0 invloed op

Via Koper zou je dus gewoon ook KPN kunnen krijgen dan?

En wanneer er dan glasvezel wordt aangelegd ga je daar op over 

:-) I know, maar mijn perspectief is nu dat van de klant en vanuit dat standpunt worden KPN netwerk en KPN weer een geheel. Ik ga via koper terug naar Ziggo, en wacht dan verder wel op de glasvezel als dat ooit komt. Het lelijke oranje kabeltje in m'n stoep snoei ik alvast terug.

Zou van dat kabeltje afblijven 😉

Mijn gemeente zegt dat je er best een stukje af mag halen, het is mijn zaak niet meer.

Hoi ​@GidovdLinde, welkom op onze community! Ik zie al een paar mooie reacties staan van Roos en Joep.
Wat balen dat je zoveel tegenstrijdigheden en onduidelijkheden krijgt. Ik kan me voorstellen dat je daar wel klaar mee bent!

Inhoudelijk zul je hiervoor wel bij de partijen moeten zijn die over de aanleg gaan.
We hebben hier ook een handig artikel over geschreven:

Reageer