Skip to main content

Beste allen,

Omdat ik niet helemaal tevreden was over Ziggo ben ik overgestapt op glasvezel internet van KPN. Mijn abonnement bestaat uit 100 Mbit internet, vast bellen en TV.

Vanochtend een sms van KPN ontvangen dat mijn internet verbinding actief zou zijn. Zodoende de installatie gaan doen zoals in het installatieboekje (en op de website van KPN) beschreven staat. Dus als eerste het zwarte glasvezelkastje over het witte glasvezelkastje (wat in de meterkast zit) geschoven en daarbij natuurlijk eerst het zwarte dopje verwijderd. Ik hoorde een klik dus het zwarte glasvezelkastje  zit goed. Daarna de rode netwerkkabel in het zwarte glasvezelkastje gestoken en de andere kant daarvan in de WLAN poort van de router. Daarna op de router een telefoon aangesloten en van zowel het glasvezelkastje en de router de adapters aangesloten.

 

Op het zwarte glasvezelkastje branden drie lampjes groen: power, glas en ethernet. Op de router branden de lampjes van internet, wifi, power en TV. Het lampje van telefoon brand niet. Ik heb vervolgens de aangesloten telefoon geprobeerd die een in gesprektoon geeft als ik daarmee probeer te bellen. Met verschillende smartphones evenals mijn tablet heb ik via wifi geprobeerd verbinding te krijgen met internet maar dat lukt niet. Vervolgens een laptop met een netwerkkabel aangesloten op de router en ook daarmee krijg ik geen verbinding met internet. Vervolgens het TV kastje aangesloten en verbonden met mijn TV waarbij er tijdens de installatie in beeld komt dat ethernet niet werkt. Kortom: helemaal niets werkt.

 

Als ik de rode kabel (van WLAN naar het zwarte glasvezelkastje) verwijder gaat op de router het groene lampje van internet uit. Betekent dat dan dat er uit het glasvezelkastje toch een goed internetsignaal en dat het probleem

in de router ligt? 

 

​​KPN vervolgens gebeld waarvan de medewerkster zei dat er op het glasvezelkastje maar twee lampjes moeten branden namelijk die van power en ethernet. In dit forum zie ik echter her en der staan dat die drie de lampjes moeten branden (zoals bij mij dus gebeurd). Ik snap daardoor niet dat de medewerkster zei dat er dus maar twee lampjes moeten werken. Ze heeft getracht contact te krijgen met de router maar dat lukte haar niet. Haar conclusie was dat er een schakelaar in de glasvezelkast in de straat omgezet moet worden en dat alles het dan zal moeten doen. De monteur komt pas maandag daarvoor langs.

 

Heeft iemand nog een idee of het probleem ergens anders in kan liggen? 

Ter info, je toegewezen ip adressen kan je ook inzien als je inlogt bij: Mijn KPN

Ga dan naar overzicht producten en de tab Thuis, daar vind je een tab met ip adres.


. 


.


Beste WimC,

Dank voor je berichten en voor je input. Super dat je mij zo geholpen hebt! Ook leerzaam overigens.

Een reset van de router had ik zelf al een keer gedaan, dus ik denk niet dat de monteur het alleen daarmee morgen zal gaan redden morgen. Hopelijk lukt het hem om een werkende verbinding te krijgen. Ik zal daarvan morgen nog een bericht plaatsen zodat andere mensen er ook wat aan hebben mochten ze dezelfde problemen tijdens het installeren van het glasvezelkastje, de router e.d. 

Wat kan ik overigens met de toegewezen ip adressen? Ik dacht dat die iedere 24 uur wisselen of haal ik dingen door elkaar?


Bij KPN heb je min of meer vaste WAN adressen, ik heb de mijne nu al een paar jaar.

 

Je DHCP lokaal (LAN) de lease tijd van lokale ip adresen is 24 uur, je kan ze ook

permanent uitdelen als je dat wilt.

(pas op voor ip conflcten op je LAN als je het modem reset, soms is een lease nog niet verlopen,

en door de reset kunnen nog niet verlopen ip adressen nogmaals worden uitgegeven)

 

Wat je kan met die info, in Mijn KPN, dat je kan controleren of er wel degelijk

al WAN adressen zijn toegewezen, als daar nog niets staat, kan het ook zijn

dat de installatie nog niet compleet is.

 

Ik las bij een min of meer soort gelijk geval, dat er twee verschillende 

installatie datums waren bij KPN zelf, waardoor het eerst niet werkte.


Goedemorgen WimC,

Dank voor je uitleg over o.a. IP en WAN adressen.

De monteur is ongeveer 1.5 uur bezig geweest om het probleem op te lossen. Hij wist vrijwel gelijk wat de oorzaak was omdat hij via een eigen app kon zien dat er op mijn huisadres geen actieve lijn was, ondanks dat het glas lampje brandde. Hij zei over het brandende glaslampje dat er daarop een signaal staat die voor een ander adres bedoeld is. 

Hij ontkoppelde vervolgens de router en haalde het zwarte glasvezelkastje weg waarna hij op het witte glasvezelkastje (wat vast in de meterkast zit) een soort glasfibersnoer aansloot met daaraan één of ander apparaatje. Daarna is hij naar een internetkast gegaan hier in de buurt en daar constateerde hij een kruising van twee lijnen wat hij verholpen heeft. Later zei hij daarover dat diegene die afgelopen vrijdag mijn lijn in die kast 'actief' had gemaakt niet heeft kunnen zien dat mijn lijn gekruist aangesloten was met een andere lijn. Toen de monteur weer terugkwam heeft hij dat glasfibersnoer verwijderd, het zwarte glasvezelkastje gemonteerd en aangesloten op de router. De router haalde vervolgens een paar updates op en toen ging op een gegeven moment ook het lampje van de telefoon op de router branden. Daarna werkte alles (internet, TV en telefonie) perfect.

Conclusie: de oorzaak lag dus in het feit dat er in een internetkast hier in de buurt twee lijnen gekruisd waren waardoor er bij mij niet het signaal binnenkwam wat voor mijn woning bestemd was. 


Interessant, dank voor update. 

Wel apart dat op een glas lijn zonder abbo, die van je buren dus, al wel signaal staat,

en ook apart dat dan wel het internet en itv led aan gaat. Blijkbaar is er dus

wel een soort monitor signaal aanwezig op een loze glas lijn.

 

Dat geeft wel te denken, je internet led en tv led kunnen dus aan zijn zonder dat je een verbinding

hebt met internet, dat is verwarrend, en zet je dus op het verkeerde been kwa storing zoeken. wellicht als KPN @Erwin_ dit nog leest, dat ze daar iets meer over kunnen zeggen.


Interessant, dank voor update. 

Wel apart dat op een glas lijn zonder abbo, die van je buren dus, al wel signaal staat,

en ook apart dat dan wel het internet en itv led aan gaat. Blijkbaar is er dus

wel een soort monitor signaal aanwezig op een loze glas lijn.

 

Dat geeft wel te denken, je internet led en tv led kunnen dus aan zijn zonder dat je een verbinding

hebt met internet, dat is verwarrend, en zet je dus op het verkeerde been kwa storing zoeken. wellicht als KPN @Erwin_ dit nog leest, dat ze daar iets meer over kunnen zeggen.

Ik heet geen Erwin maar ik kan er gelukkig wel wat over zeggen, misschien zelfs ietsjes meer 😎

Standaard komt er geen licht uit een poort in de POP (de glasvezelwijkcentrale) tenzij hier diensten op geactiveerd zijn of deze gepland staan. Het ‘glas’-lampje op het NT is niets meer dan een indicatie-LED; deze brandt enkel als er licht binnenkomt maar kijk verder niet naar wat er precies op de lijn zit.

Het internet-lampje op een Box12 zegt eigenlijk niets meer dan dat de Box12 een PPP-sessie heeft kunnen opbouwen met de apparatuur in de infrastructuur van KPN, dit zegt echter niets over of er ook daadwerkelijk data overheen kan gaan. Dit kan bijvoorbeeld komen als een infra-werkbon is uitgevoerd maar het abonnement bijvoorbeeld pas volgende week in gaat. Het TV-lampje is in feite hetzelfde maar gaat dan over het TV VLAN welke geen PPP-sessie vereist maar door DHCP wordt uitgedeeld, dus ondanks het gebrek aan een actief abonnement op de aansluiting zal iTV wel kunnen werken, sort of. Dat de tv-installatie niet lukte heeft weer te maken met het feit dat de ontvangers hun updates via het reguliere internet-VLAN ophalen.

Het apparaatje wat op de glasvezel werd aangesloten zal een lichtpen zijn, deze straalt een rode laser uit over een maximum afstand van ongeveer 5 kilometer, daarna is deze te zwak om nog te kunnen zien. In de wijkcentrale kan de monteur dit rode licht vervolgens zien en op deze manier is het direct duidelijk welke aansluiting op de afgaande kant van de wijkcentrale bij de aansluiting hoort. De fout kon administratief zijn maar het kon ook zo zijn dat de monteur die de aansluiting gemaakt heeft in de centrale een foutje gemaakt heeft.

Het verhaal dat in de wijkcentrale niet te controleren is of een aansluiting volledig in orde is klopt. In feite ziet een POP er zo uit; je hebt de apparatuur (KPN noemt dit DSLAMs maar het zijn eigenlijk ISAMs met glas-lijnkaarten maar dat terzijde), van hieruit gaan er een hele hoop glasvezelkabels die gebundeld zijn tot één zogenoemde distributiekabel naar een aansluitkast, de PPL/PPF (Patch Port Frame). De PPF bestaat uit allemaal casettes (of lades) waar iedere lade 48 of 96 aansluitingen heeft. Van hieruit gaat er een glasvezel patchkabel naar de ODF (Optical Distribution Frame), de ODF bestaat uit dezelfde soort lades maar gaan dan de POP uit naar de woningen en bedrijven. Een patch-order kan er bijvoorbeeld uit zien als dat we een patchkabel moeten trekken tussen PPL 103-45-32 naar ODF 101-12-43. De nummers betekenen rek-lade-poort. Wij weten echter niet welk adres er achter zo'n ODF-poort hangt omdat hier nog wel eens wijzigingen in plaats kunnen vinden, bijvoorbeeld als er een nieuwbouw complex geplaatst wordt dan kan het zijn dat ongebruikte glasvezels (van ‘vroeger’ nog) omgelast worden naar dit nieuwe complex. Of als er bijvoorbeeld aan het einde van de straat een nieuw huis gebouwd wordt. Goedkoper om dan die ene ongebruikte vezel te pakken dan een hele nieuwe aanleggen. Een lijst met adressen per poort zou dan steeds weer bijgewerkt moeten worden en dat is geen doen. De  monteur kan wel in een app op de smartphone de gegevens van een adres opzoeken op basis van postcode/huisnummer, helaas niet op basis van ODF-poort (of dat moet tegenwoordig wel kunnen, geen idee). Om nog iets verder hierop in te gaan; als KPN monteur kan je verschillende petten op hebben, bij infra-opdrachten zijn we formeel voor KPN Netwerk aan het werk en aangezien die niets doen met diensten maar enkel de fysieke infrastructuur mag je tijdens die werkbon ook niets anders doen dan wat er exact in de werkbon staat (wat verbindingen betreft dan, de POP opruimen mag gelukkig altijd 🤡).

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is!


@NHendriks , hartelijk dank voor de uitleg, erg leuk, ik heb zelf vele jaren in de ict gewerkt,

icm  vooral WAN netwerken. globaal wist ik wel een en ander van wat je beschrijft, maar nog niet zo gedetailleerd, mooie aanvulling van mijn kennis.

Dat van die ledjes vind ik wel apart, zo simpel ik had wat meer intelligentie verwacht.  


Dat van die ledjes vind ik wel apart, zo simpel ik had wat meer intelligentie verwacht.  

Ik ook toen ik begon, later kom je er dan achter dat het NT echt niets anders is dan een mediaconverter en verder niet kijkt naar het signaal. Bij PON is het een heel ander verhaal omdat het ONT daar ook echt de verbinding versleuteld en dergelijke. De LEDjes van de Box12 hebben ook eigenlijk niet meer intelligentie nodig, over het algemeen heb je wél of geen internet, een casus als deze is vrij uniek. Niet de kruising an sich maar het feit dat ie op een nog te activeren verbinding zit wel. Ik ben ze namelijk niet eerder tegengekomen.


Beste WimC en NHendriks,

Nu pas een reactie op jullie berichten (waarvoor mijn dank) omdat ik gistermiddag naar het ziekenhuis moest en nu pas thuis ben. Ik had dus hele andere dingen aan mijn hoofd maar had tussendoor wel jullie berichten al gelezen.

Ik ben het met je eens WimC dat het verwarrend is dat de ledjes van TV en internet op de router kunnen branden zonder dat er verbinding met internet is. Ook zal het zeker mensen op het verkeerde been kunnen zetten.

Wat ik mij af vraag is of alle kpn medewerkers van de klantenservice wel op de hoogte zijn dat 3 brandende ledjes op het glasvezelkastje (is dat de NT?) niet percé hoeft te betekenen dat er dan verbinding is met internet? En dus ook niet als ook alle ledjes (op die van de telefoon na) branden op de router. Dat zou denk ik veel frustratie bij nieuwe klanten kunnen voorkomen, als het ze niet lukt om verbinding met internet te krijgen. 

Bedankt NHendriks voor je zeer uitgebreide uitleg. Grotendeels is het mij duidelijk waar je het over hebt. Interessant! Sommige dingen gaan boven mijn pet maar dat maakt mij niet uit. Fijn dat WimC waarschijnlijk wel alles snapt wat je schreef. 

Dat ding wat aangesloten werd is waarschijnlijk inderdaad een lichtpen geweest want er kwam licht uit het apparaat + het glasfiber. Bijzonder om te lezen dat dat licht zichtbaar is tot maximaal 5 km. Kan ik daaruit opmaken dat internetkasten nooit verder dan 5 km. van  huizen af liggen die een glasvezelaansluiting hebben? Of zijn er ook lichtpennen die een grotere afstand kunnen overbruggen?

 

 

 

 

 

 

 


Dat ding wat aangesloten werd is waarschijnlijk inderdaad een lichtpen geweest want er kwam licht uit het apparaat + het glasfiber. Bijzonder om te lezen dat dat licht zichtbaar is tot maximaal 5 km. Kan ik daaruit opmaken dat internetkasten nooit verder dan 5 km. van  huizen af liggen die een glasvezelaansluiting hebben? Of zijn er ook lichtpennen die een grotere afstand kunnen overbruggen?

Bij het netwerk van KPN Netwerk zul je zien dat de lengtes over het algemeen wel binnen die vijf kilometer blijven inderdaad. Digitale Stad gaat echter met enige regelmaat verder (ik heb ze gehad van 8km) en dan hebben wij niets aan onze lichtpen, het enige wat we dan kunnen doen is Digitale Stad aansturen voor onderzoek.

Lichtpennen zijn er in alle soorten en maten, 5km is een beetje het instap model maar ze zijn er voor allerlei lengtes, van 1km tot 20km en vast ook nog wel daarboven. De apparatuur in de wijkcentrale is geschikt voor een maximale afstand van 10km, in de infrastructuur kom je nog hele andere apparatuur tegen die nog veel verder kan maar 100km is wel zo ongeveer de max. Voor onderzeekabels zit er daarom ook iedere 100 kilometer een soort repeater die het signaal ontvangt en opnieuw uitzend.

Ook gelijk een mooie toevoeging: met single mode glasvezel, hetgeen wat iedere netwerkbeheerder  (zoals bijvoorbeeld KPN Netwerk of Delta) aanlegt, vormt de kabel in principe geen beperking meer, de apparatuur die aan weerszijden is aangesloten bepaald de snelheid. Uiteindelijk zal er vast een limiet zijn met wat we over zo'n vezel kunnen sturen Het snelste wat ik zelf als consument kan krijgen is 800Gbit over een glasvezelpaar waarvan één vezel voor het verzenden en de ander voor het ontvangen van data. Twee vezels is vooral omdat deze verbindingen zakelijk gebruikt worden en daar is unidirectioneel (dus één richting per vezel) eigenlijk de standaard. Nog leuker feitje: het huidige wereldrecord qua data-transmissie via glasvezel staat op 1.84Petabit per seconde, dat is 1.840.000 keer wat er nu mogelijk is op een consumentenaansluiting bij KPN. Hiervoor waren slechts 33 glasvezels nodig (en een berg dure apparatuur 😅).


@RickuitNL . Hoe is dit afgelopen?


Beste Erwin,

Hoe het af is gelopen staat in de bovenstaande correspondentie.

 

Vriendelijke groet,

Rick


@RickuitNL . Hoe is dit afgelopen?

Beste Erwin,

Hoe het af is gelopen staat zéér uitgebreid beschreven in alle berichten. Ook veel technische 

 

Vriendelijke groet,

RickÂ