Skip to main content
Beantwoord

Alweer internetstoring wegens onderhoud van Enexis

• 16 januari 2025
  • 5 reacties
  • 128 keer bekeken

Gisteren lag alweer de internetverbinding er uit, de 3e keer in korte tijd en best wel lang (3-4 uur). De reden was werkzaamheden aan het stroomnetwerk bij de PoP. Nu zit ik zelf bij Odido, maar de PoP is waarschijnlijk van KPN die via KPN WBA aan Odido verhuurt. Mijn ouders wonen 1 straat verderop en zitten bij KPN en die hadden hetzelfde issue (geen licht).

Dit was gepland onderhoud van Enexis. Het lijkt mij dat als je weet dat er van ± 08.00 tot 16:30 mogelijk geen stroom is, dat er dan gewoon een aggregaat ingezet kan worden. Alle klanten die op dat PoP aangesloten waren, hebben een lange onderbreking van internet, TV en telefonie gehad.

Wellicht is er wel een backup-batterij, want de storing begon pas rond 12.00 uur, maar die kan (schijnbaar) geen hele dag overbruggen.

Wat is het beleid van KPN in deze?

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@edwin.vdb! Niet prettig om zo lang zonder stroom/diensten te zitten. Hopelijk is er nu voorlopig geen onderhoud meer nodig.

We hebben hier geen specifiek beleid voor. Als er namelijk onderhoud aan het stroomnetwerk is dan zullen je tv-ontvanger, je modem en alle andere apparaten die constant aan de stroom moeten namelijk ook niet aan gaan. 

Als het in een stroomkast bij onze wijkcentrale is en je wel elektriciteit in huis hebt dan zijn het inderdaad alleen de diensten die wegvallen, maar ook daar hebben we geen tussentijdse snelle oplossing voor. 
Ik zal je idee wel intern doorgeven, wie weet is er in de toekomst dan wat mogelijk in samenwerking met de energieleverancier. 🙂

Bekijk origineel
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • 10397 reacties
  • 16 januari 2025

Het leuke is dat de straatkasten voor glasvezel helemaal geen stroomaansluiting hebben en daar dus ook de stroom niet van uit kan vallen. Dat geldt alleen nog voor de straatkasten met een koperaansluiting.

​@edwin.vdb 

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 16 januari 2025

​@JanD , ons netwerk is als AON aangelegd, dus zonder passieve PON-splitters en zonder straatkasten. Dus mijn glasvezel gaat helemaal tot in de PoP en daar zit wel degelijk apparatuur (Huawei switches?), die via KPN WBA wordt gehuurd of eigen Odido apparatuur.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8097 reacties
  • Antwoord
  • 19 januari 2025

Hi ​@edwin.vdb! Niet prettig om zo lang zonder stroom/diensten te zitten. Hopelijk is er nu voorlopig geen onderhoud meer nodig.

We hebben hier geen specifiek beleid voor. Als er namelijk onderhoud aan het stroomnetwerk is dan zullen je tv-ontvanger, je modem en alle andere apparaten die constant aan de stroom moeten namelijk ook niet aan gaan. 

Als het in een stroomkast bij onze wijkcentrale is en je wel elektriciteit in huis hebt dan zijn het inderdaad alleen de diensten die wegvallen, maar ook daar hebben we geen tussentijdse snelle oplossing voor. 
Ik zal je idee wel intern doorgeven, wie weet is er in de toekomst dan wat mogelijk in samenwerking met de energieleverancier. 🙂

• Auteur
  • Helper
  • 41 reacties
  • 19 januari 2025

Hoi ​@Sanne van KPN , dat zou fijn zijn. Vanuit de wijkcentrale worden toch veel huishoudens bedient, die er geen idee van hebben wat er mis is als ze wel gewoon stroom hebben. De 100 huishoudens die geen stroom krijgen worden wellicht door de netbeheerder geïnformeerd,  maar de 400 mensen die wel stroom maar geen internet hebben, tasten in het duister en vallen de helpdesk van hun eigen provider lastig, die ook weer op onderzoek uit moeten wat er precies aan de hand is…

En het is handig om te weten dat je geen thuiswerkdag kan hebben...

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Moderator
  • 8097 reacties
  • 22 januari 2025

Zeker. Thuiswerken zonder stroom is niet lang vol te houden, dus informeren van tevoren zou op zijn minst handig zijn. Voorkomt inderdaad een hoop onnodige frustratie en onduidelijkheid. 
Ik neem het mee en geef ook dit topic door als voorbeeld! Bedankt voor het melden. 🙂