Skip to main content

Ik ervaar hetzelfde probleem, soms meerdere keren op een avond soms 2 weken niet.

Zie alleen niet wat het Abuseteam van kpn hier tegen zou kunnen doen, aanvallen worden meestal verstuurd vanaf offshore servers met gespoofte ip adressen.

Denk daarintegen ook dat het DOS aanvallen zijn en geen DDOS.

Er zijn tientallen gratis progamma's voor ip adressen te pullen, net zoals er tientallen “services” zijn om gratis dos aanvallen te sturen vanaf een anonieme server.

En als je ip adres eenmaal bekend is kom je in een database terecht wat ervoor zorgt dat mensen maar je username hoeven in te vullen en het geeft meteen je ip adres/provider/woonplaats/oude ip adressen

Wat het gebruik van een vpn nutteloos maakt (als je geen nieuw ip hebt).

 

*Admin: afgesplitst en een eigen topic voor vraag aangemaakt

 

 

Hoi @B100NL , het klopt wat je zegt. Als de ip-adressen waardoor je aangevallen wordt niet van KPN zijn, kunnen wij hier niet zoveel tegen doen.

Toch denk ik dat het best practice is om altijd bij het online gamen/streamen een VPN te gebruiken. Als je dat vanaf het begin af aan al doet, dan wordt sowieso je eigen ip niet snel gevonden, en komt het ook niet snel in zo'n database terecht. Als het al wel eenmaal zover is dan is dat vervelend, dat snap ik goed, maar zoals al genoemd: ip-adres wijzigen gaat niet, en is ook niet zo vanzelfsprekend zoals hierboven geclaimd wordt.


Toch wel heel vervelend als je altijd een VPN verbinding moet gebruiken om jouw IP adres af te schermen. Dat kost je dan wel weer een paar Euro per maand en daar komt bij dat een VPN ook niet bevordelijk is voor de latency en bandbreedte.


@wjb zeker, supervervelend, maar zouden we ddos-bescherming op ons klantennetwerk toepassen, dan vereist dat een dusdanige investering dat de abonnementsprijs met wel meer dan die paar euro per maand omhoog gaat, terwijl het merendeel van de klanten dit simpelweg niet nodig heeft. Uiteindelijk is dit gewoon hoe het technisch in elkaar steekt: we hebben allemaal onze internetverbindingen en daarmee kunnen we elkaar bereiken, en verbinding met elkaar maken. Helaas ook hen die slechte bedoelingen hebben. Zie het als het telefonienet, dat is ook zo ingericht dat iedereen je kan bellen, en daarmee dus ook hen die minder goeie bedoelingen hebben.

Volgens mij is het trouwens zo dat met de snelheden van de verbindingen van tegenwoordig, en de VPN's tegenwoordig, er niet zoveel verlies meer zal zijn als het gaat om latency en bandbreedte.


Volgens mij is het trouwens zo dat met de snelheden van de verbindingen van tegenwoordig, en de VPN's tegenwoordig, er niet zoveel verlies meer zal zijn als het gaat om latency en bandbreedte.

Het gaat niet om de snelheid van de verbindingen maar om de rekencapaciteit van de servers van de VPN hosting partij om voor tienduizenden klanten parallel de communicatie te encrypten/decrypten. Dat is de plek waar regelmatig een bottleneck ontstaat die een behoorlijke impact kan hebben.


Hallo @wjb en @Raymondt , interessant verhaal over die VPN's, ik heb een proefabo genomen bij Hide.me en op 1 laptop geactiveerd en als ik een snelheidstest doe, ik heb een 100/10 xDSL/FttC-abo, merk ik maar een paar % snelheidsverlies.

Ik die niet aan spelletjes en streaming, gewoon internetten en af en toe wat downloaden, updates e.d.


@JanD in snelheid zul je inderdaad niet veel merken, maar wat in gaming vooral belangrijk is is latency, dat zou een bottleneck kunnen zijn. Nu verwacht ik dat dat het tegenwoordig ook niet meer is, maar ik zeg er eerlijk bij dat ik daarin ook geen ervaringsdeskundige ben.


Als ik deze thread lees vraagt @1dn dus eigenlijk ik heb een statisch IP adres van KPN, maar dat is momenteel het doel van ddos aanvallen (kan gewoon komen omdat iemand van buiten gewoon iets verkeerd heeft ingesteld). 

KPN abuse zegt dan, dat kan je maar 1 keer krijgen en ons technisch vernuft is dusdannig laag dat we geen nieuwe voor je kunnen uitgeven.

Sommige klanten hebben waarschijnlijk hier dus al de ervaring mee en raden een noodoplossing aan, maar dan komt KPN niet met een oplossing, maar met de problemen rondt de noodoplossing.  

Uit deze thread lees ik dus eigenlijk dat KPN zegt je kan beter 1 jaar na een andere provider gaan voor een nieuw IP adres, dan kan je over een jaar terugkomen en krijg je ook van ons een ander IP adres. 

Jammer he :sob::cry::disappointed_relieved:


Het gaat niet om "vernuft". Het gaat gewoon om geld. En je kan beter gewoon geen games spelen waarbij anderen je ip kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat die gameproducenten hier ook wel eens wat beter over na mogen denken.


Ik heb nog nooit een DDOS gezien en ik heb hier wel een zoon die games speelt.


Het gaat niet om "vernuft". Het gaat gewoon om geld. En je kan beter gewoon geen games spelen waarbij anderen je ip kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat die gameproducenten hier ook wel eens wat beter over na mogen denken.

@Nick83

Hoewel je uit de antwoorden dat zou denken. Rik vraagt geen VPN aan, maar of KPN zijn statische IP adres opnieuw willen instellen met een ander IP adres omdat iemand hier Ddos aanvallen op uitvoert.

Dat schijnt niet te kunnen bij KPN. Misschien een administratief probleem of automatiseringsprobleem omdat het administratieve veld gelockd is. Echter, het mag zeker geen groot technisch probleem zijn zijn. Aan zakelijke klanten geven ze duizenden nieuwe IP adressen uit.  

 

 


Hallo @CorL 

 maar of KPN zijn statische IP adres opnieuw willen instellen met een ander IP adres omdat iemand hier Ddos aanvallen op uitvoert.

Rik verkeert in de veronderstelling dat hij een statisch IP-adres van KPN heeft, dat is per definitie onjuist.

Particuliere klanten krijgen een dynamisch IP-adres van KPN toegewezen, dat het in de praktijk weinig tot nooit verandert is een andere zaak, maar je kunt geen rechten aan dat IP-adres ontlenen.

 

 

 


Hoi @B100NL , het klopt wat je zegt. Als de ip-adressen waardoor je aangevallen wordt niet van KPN zijn, kunnen wij hier niet zoveel tegen doen.

Toch denk ik dat het best practice is om altijd bij het online gamen/streamen een VPN te gebruiken. Als je dat vanaf het begin af aan al doet, dan wordt sowieso je eigen ip niet snel gevonden, en komt het ook niet snel in zo'n database terecht. Als het al wel eenmaal zover is dan is dat vervelend, dat snap ik goed, maar zoals al genoemd: ip-adres wijzigen gaat niet, en is ook niet zo vanzelfsprekend zoals hierboven geclaimd wordt.


Ja is inderdaad een goed advies een vpn, alleen wel dan als het van te voren word gegeven en niet zoals bij de meeste mensen als het telaat is :wink: .

Verder vroeg ik overigens niet voor het wijzigen van mijn ip adres maar reageerde ik alleen op topicstarter.

Vind het een beetje raar dat jullie geen ddos beveiliging hebben, niet aanraden om een vpn te gebruiken voor gamen/streamen maar wel vervolgens zeggen dat jullie er verder niks aan kunnen doen.

Dus iedereen die om de haverklap offline word gehaald heeft gewoon pech dat is waar het op neer komt.


Het gaat niet om "vernuft". Het gaat gewoon om geld. En je kan beter gewoon geen games spelen waarbij anderen je ip kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat die gameproducenten hier ook wel eens wat beter over na mogen denken.

Op mijnenveger en pinbal na zijn er bijzonder weinig spellen waarbij andere mensen niet achter je ip adres kunnen komen.

Net zoals er vrij weinig services zijn waarbij mensen niet achter je ip kunnen komen, zou dit dan beter allemaal vermeden moeten worden? Dan kan je je internetabonnement netzogoed opzeggen.


Rik vraagt geen VPN aan, maar of KPN zijn statische IP adres opnieuw willen instellen met een ander IP adres omdat iemand hier Ddos aanvallen op uitvoert.

 

Hallo @CorL ,

Zoals Jan al aangeeft, TS heeft geen statisch ip, maar een dynamisch ip.

 

Dat schijnt niet te kunnen bij KPN. Misschien een administratief probleem of automatiseringsprobleem omdat het administratieve veld gelockd is. Echter, het mag zeker geen groot technisch probleem zijn zijn. Aan zakelijke klanten geven ze duizenden nieuwe IP adressen uit. 

 

We hebben het simpelweg technisch gezien niet ingeregeld omdat ons beleid is dat we de wijziging niet doorvoeren. Een van de vele redenen hiervoor is dat als we die wijziging doorvoeren, het ‘oude’ ip-adres bij een nieuwe klant terecht komt, die vervolgens met de aanval van de vorige klant zit.

Als het gaat om zakelijke klanten dan delen we niet duizenden nieuwe ip-adressen uit. Grootzakelijke klanten hebben een range van 8 ip's, klein zakelijke klanten hebben exact dezelfde policy als consumentenklanten (dus 1 dynamisch ip, wijzigen niet mogelijk)


Het gaat niet om "vernuft". Het gaat gewoon om geld. En je kan beter gewoon geen games spelen waarbij anderen je ip kunnen zien. Persoonlijk vind ik dat die gameproducenten hier ook wel eens wat beter over na mogen denken.

Op mijnenveger en pinbal na zijn er bijzonder weinig spellen waarbij andere mensen niet achter je ip adres kunnen komen.

Net zoals er vrij weinig services zijn waarbij mensen niet achter je ip kunnen komen, zou dit dan beter allemaal vermeden moeten worden? Dan kan je je internetabonnement netzogoed opzeggen.


Voor de gemiddelde consument is het kennelijk geen issue.


Reageer