Skip to main content
Beantwoord

Apparatuur niet meer van buiten af te benaderen na update in september (V10A)

• January 3, 2026
  • 6 reacties
  • 57 keer bekeken

Enkele maanden geledenĀ  is mijn glasvezelkastje vervangen en kort voor die tijd is er ook nieuwe software op mijn modem gezet.

Voor die tijd kon ik zonder problemen mijn server aanzetten en benaderen van buitenaf.

Ik heb zo ongeveer alle opties geprobeerd (Upnp, DMZ, Port forwarding, firewall standaard) en het lukt nog steeds niet. Ook de experiabox zelf kan ik van buitenaf niet benaderen.

Wordt het tijd voor een echt modem als de Fritzbox of heeft iemand nog suggesties?

Beste antwoord door rvk01

iLO ken ik niet.

Maar was je van plan de poort voor Remote Desktop (enĀ iLO) open te zetten voor de buitenwereld. Ik zou dat ten zeerste afraden. Afgelopen jaar ben ik al twee klanten tegengehouden die dit hadden (tegen mijn advies in) en gehacked zijn met ransomware.

Het is altijd beter eerst een VPN verbinding met je eigen netwerk te maken en dan RDP over dit VPN verbinding te doen. Dit kun je overigens instellen dat dit werkt met een single muisklik. Maar je hebt wel een VPN server nodig want ik denk niet dat dat standaard in de Experiabox zit (wel in de draytek). Ook voorĀ iLO wordt er afgeraden dat met port forwarding open te zetten.Ā 

Dus... de RDP poort forwarden werkt prima maar ik zou het echt afraden.

Een draytek achter de Experiabox zou ik eigenlijk ook niet doen. Dan heb je NAT achter NAT (dubbel NAT). Werkt soms wel maar dan moet je dus op twee plaatsen de port forwarding instellen of de draytek in de DMZ van de Box zetten.

Dus misschien is het beter de Draytek direct aan de ONT te hangen (VLAN instellen) en de VPN op de Draytek te gebruiken.

Ā 

6 reacties

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • January 3, 2026

... of heeft iemand nog suggesties?

Voor suggesties zul je wel aan moeten geven wat voor server je hebt en met welke dienst/service daarop je van buiten toegang had daartoe.

Ā 

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+8

Experiabox remote gaat niet meer werken deze functie is verwijderd.

Kan je een screenshot maken dat de forwarding zodat we kunnen mee kijken waar het fout gaat.

je bent vrij in modem/router keuze. Experiabox is geen verplichting maar bij problemen heeft kpn experiabox nodig voor lijn meting en controleĀ Ā Ā Ā 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 3, 2026

Ik heb een proliant die ik benader via ILO en remote desktop.

Alle port forwarding op de experiabox heb ik er inmiddels af gegooid omdat het toch niet werkt. Ik heb wel een draytek router achter de experiabox aangesloten en dat werkt op de port forwarding na goed. Omdat ik de functies enige tijd niet nodig had, kwam ik er pas laat achter dat het niet meer werkt.Ā 

rvk01
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • January 3, 2026

iLO ken ik niet.

Maar was je van plan de poort voor Remote Desktop (enĀ iLO) open te zetten voor de buitenwereld. Ik zou dat ten zeerste afraden. Afgelopen jaar ben ik al twee klanten tegengehouden die dit hadden (tegen mijn advies in) en gehacked zijn met ransomware.

Het is altijd beter eerst een VPN verbinding met je eigen netwerk te maken en dan RDP over dit VPN verbinding te doen. Dit kun je overigens instellen dat dit werkt met een single muisklik. Maar je hebt wel een VPN server nodig want ik denk niet dat dat standaard in de Experiabox zit (wel in de draytek). Ook voorĀ iLO wordt er afgeraden dat met port forwarding open te zetten.Ā 

Dus... de RDP poort forwarden werkt prima maar ik zou het echt afraden.

Een draytek achter de Experiabox zou ik eigenlijk ook niet doen. Dan heb je NAT achter NAT (dubbel NAT). Werkt soms wel maar dan moet je dus op twee plaatsen de port forwarding instellen of de draytek in de DMZ van de Box zetten.

Dus misschien is het beter de Draytek direct aan de ONT te hangen (VLAN instellen) en de VPN op de Draytek te gebruiken.

Ā 

Jasper van KPN
Moderator

Welkom op de community ​@JwHoog, ik ben daar ook niet bekend mee, maar je hebt zo te zien al een aantal goede tips gekregen. Is het daarmee gelukt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Na een storing van het internet bij ons in de wijk lukte het om wel remote verbinding te maken. Ik heb de rdp poort aangepast en alles werkt weer als voorheen. Ook laat ik de server via VPN lopen.

Bedankt voor alle tips.