Skip to main content

Laatst heb ik een “nieuwe” router gekregen. namelijk de TP-link archer VR200.

alleen heb geen ervaring hoe ik dit aan moet sluiten en ofdat er nadelen zijn met deze setup.

bij ons thuis hebben we een expira box v9 (H368N) 

is het namelijk ook zodat als ik met de TP-link 5g band verbind ook dan echt sneller is?

 

als er nog meer informatie of onduidelijkheden zijn hoor ik dat graag.

Hallo @sebasdt , je zou deze modem/router in kunnen stellen als je nieuwe modem/router i.p.v. de V9.

KPN staat sinds kort een eigen modem toe, zie binnen dit forum de rubriek over eigen modem en de benodigde instellingen.

@wjb kan en wil je daarmee misschien wel helpen.

Ik heb hem even ingeseind.

Succes.

 

 


@JanD bedankt voor de super snelle reactie!

KPN staat sinds kort een eigen modem toe, zie binnen dit forum de rubriek over eigen modem en de benodigde instellingen.

is er misschien een link die ik kan volgen? vindt het niet erg om zelf te zoeken maar maakt het makkelijker.

ik wacht gerust af op de reacties.


Heb je televisie van KPN?

Zo ja dan ben ik bang dat je jouw V9 niet kunt vervangen door die TP-Link Archer VR200.


ja wij hebben een tv boxje van KNP een zwarte doosje met arris er opstaan. 

 


Hallo @wjb , in de specs las ik wel een igmp functie.

 


Hallo @wjb , in de specs las ik wel een igmp functie.

Maar daarmee ben je er nog niet. De router moet een tweede verbinding op vlan 4 opzetten en de IGMP proxy server moet zo geconfigureerd kunnen worden dat deze voor IPTV via vlan 4 communiceert terwijl de cliënts (TV ontvangers) zich niet in dat vlan bevinden. Dat laatste daar gaat het fout, dat lijkt niet te geconfigureerd te kunnen worden. 


@wjb bedankt voor je antwoord.

wat ik hier uit begrijp is dat deze TP link niet hier voor geschikt is klopt dat?

zo ja dan is het jammer en blijf ik bij de oude expira box. maar is het dan nog mogelijk dat het een "cominatie” wordt wifi op de tp-link en de rest van de functies op de expira box.


@wjb bedankt voor je antwoord.

wat ik hier uit begrijp is dat deze TP link niet hier voor geschikt is klopt dat?

zo ja dan is het jammer en blijf ik bij de oude expira box. maar is het dan nog mogelijk dat het een "cominatie” wordt wifi op de tp-link en de rest van de functies op de expira box.

Ik ben bang dat ook dat er niet in zit want die Archer VR200 heeft geen WAN poort.


@wjb bedankt voor je antwoord.

wat ik hier uit begrijp is dat deze TP link niet hier voor geschikt is klopt dat?

zo ja dan is het jammer en blijf ik bij de oude expira box. maar is het dan nog mogelijk dat het een "cominatie” wordt wifi op de tp-link en de rest van de functies op de expira box.

Ik ben bang dat ook dat er niet in zit want die Archer VR200 heeft geen WAN poort.

Hallo @wjb , de VR200 heeft volgens de specs ook een WAN-poort, dus @sebasdt zou het apparaat als een AP en/of router in kunnen stellen.

Als uk de specs zo lees is het volwaardig xDSL-modem/router, heeft echter géén telefoonpoort en is volgens @wjb ook niet geschikt voor tv kijken.


ik heb hier een foto toegevoegd en ik zie naast lan4, WAN staan. ik weet niet of dat deze poort wordt bedoeld. ik heb even gekeken welke kabel er naar het tv boxje gaat en dat is een cat 5 kabel. we hebben ook nog een huis telefoon.


@wjb ook denk ik dat de grijze poort een telefoon aansluiting is. omdat het een kleinere “internet” aansluiting is. maar weet niet ofdat ik hier mee correct ben.


@wjb ook denk ik dat de grijze poort een telefoon aansluiting is. omdat het een kleinere “internet” aansluiting is. maar weet niet of dat ik hier mee correct ben.

Hallo @sebasdt die grijze poort daar staat DSL boven en daar sluit je de kabel aan die van jet IS/RA-punt nu naar de DSL-aansluiting op de V9 gaat.

Het is dus géén telefoonpoort in die zin dat je er een vaste telefoon op aan kunt sluiten.

 

 


@JanD het is zo, dat wij glasvezel hebben. ik weet niet of dat het dan moeilijker word. 

het idee wat ik nu heb is zo:

de expira box laten staan zoals hij nu staat en die verbinden met de TP-Link Archer VR200.

ik begrijp dat de kabel vanaf de expira box in lan4 Wan van de TP-Link Archer VR200 moet.

maakt het dan nog uit waarop de kabel vanaf de TP Link op de expira box moet?


Hallo @sebasdt bij glas heeft je V9 al een aansluiting vanuit de glasbox op de rode WAN-poort van de V9.

de kabel naar de TP-Link sluit je op een van de vrije LAN-poorten van de V9 aan.

Die DSL-poort op de TP-Link heb je dus niet nodig.

 


de kabel naar de TP-Link sluit je op een van de vrije LAN-poorten van de V9 aan.

Als je de LAN4/WAN poort op een LAN poort van de Experia Box aansluit dan plaats je de TP-Liink als router achter jouw Experia Box en zitten de apparaten aangesloten op de TP-Link in een eigen subnet dat niet te benaderen is door apparaten die aangesloten zijn op de Experia Box. Ook zal je apparaten zoals een Chromecast en Sonos speaker niet kunnen vinden als deze op de Experia Box aangesloten zijn.

 

Let er ook op dat je de Operation Mode van TP-Link dan op Wireless Router Mode zet voordat je de router zo gaat aansluiten anders kan het behoorlijk fout gaan op jouw LAN.

 

Wil je mijn oprechte advies: Niet doen, koop dan een goed dual band wifi accesspoint.


en de itv op de experiabox

je hebt dan een 2e router en dus 2e netwerk

@wjb

“ Wil je mijn oprechte advies: Niet doen, koop dan een goed dual band wifi accesspoint”

helemaal eens

en je moet niet gaan klooien met een “oude” Archer VR200

waarom zou je dit in willen zetten

 

https://www.tp-link.com/nl/home-networking/dsl-modem-router/archer-vr200/

 

 

 


@sebasdt 

als het puur om de wifi te doen is kan je ook even de wifi tool van kpn doen

misschien komt u in aanmerking voor “gratis” experia wifis

volg de de volgende link

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

 


 

 

als het puur om de wifi te doen is kan je ook even de wifi tool van kpn doen 

https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login

 

@peter-keetfm bedankt hier voor. dat was het eigenlijk ook. 

we hebben een pakket met een maximale internetsnelheid van 200 mb/s maar dit komt bijna nooit boven de 8mb/s ook al ben ik de enige op het netwerk en alleen thuis. Trouwens Kan ook begrijpen nu dat meer mensen thuis zijn daardoor trager internet kan hebben.

ook heb we thuis al deze experia “repeaters” en heb deze geprobeerd en het internet was nog steeds de zelfde snelheid. 

hierna heb ik de tool die hierboven staats. dit heeft een klein beetje geholpen. het is verhoogd met 5 mb/s .  (beter iets dan helemaal niets)

overigens heb eerder wel voor een langere tijd een max van 178 mb/s gehad. Dit was ook op drukke momenten van de dag.

Ook wil ik graag iedereen bedanken voor de hulp tot zover! 


@sebasdt

Je hebt glasvezel 200mbit

Dat moet normaal via wifi ook kunnen 

En via een experia wifi zeker 

8 + 5 13mbit op een glasvezel 200 aansluiting is echt te laag 

Weet je echt zeker dat je op de wifi van de experia wifi zit en niet op die van de experiabox v9 (deze wordt normaal uit gezet) bij aansluiten experia wifi op v9 box 

 

Wat is het ontvangende apparaat?

Waarmee je de wifi meet 


...ook heb we thuis al deze experia “repeaters” en heb deze geprobeerd en het internet was nog steeds de zelfde snelheid. 

Sluit eens één Experia WiFi aan en installeer de WiFi Analyzer app op een Android telefoon of tablet. Meet op twee meter afstand en in het zicht van de Experia WiFi de veldsterkte op zowel 2.4GHz als op 5GHz. Hoeveel dBm meet je?


ik heb een laptop met WIFI 6 en dit is het snelste wat ik ooit heb gehad.

omdat de wifi via experia wifi "repeater” het zelfde was heb ik deze weer correct afgekoppeld. hier door moest ik in de instellingen van de experiabox v9 zelf wezen om z’n eigen wifi weer aan te zetten.

Dit is gelukt en weer getest met https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ alle snelheden zijn nog steeds hetzelfde.(https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/fe0b11a0-2b6d-11eb-a26f-511aa9683882)

het netwerk is: H386N50BBCA

ook schommelt het tussen de 13 mb/s en 16mb/s. het kan ook zo zijn dat KPN zelf 

we hebben wel een ander netwerk maar daar heb ik geen verbinding mee en kan daar niet mee verbinden want die heb ik niet toegevoegd

ik heb in mn laptop een ingebouwde netwerk analyzer zitten. (waar ik mee ben verbonden :  H386N50BBCA)

Dit is de resultaat van 2.4 gHz: en op mn telefoon een bBm van -53 op ongeveer 2 meter

blauwe is het netwerk waar mee ik ben verbonden

en bij 5gHz was niet veel te zien: (volgens mij heeft expira box v9 geen 5gHz)

en met een meter op mn telefoon: (2.4 gHz)

2.4gHz 

en 5gHz:

5ghz

hopelijk is dit genoeg informatie.

als het nodig is kan ik de één Experia WiFi weer aan sluiten zonder problemen dit kan ik pas morgen doen.

mijn excusses voor de vele foto's


Met alleen die V9 gaat het je niet lukken om echt hoge snelheden te halen.

Via een Experia WiFi moet het mogelijk zijn om de volle snelheid van jouw Internet aansluiting te halen.

Hoeveel Mbps meet je eigenlijk vanaf een bekabeld aangesloten PC?


Wifi van de v9 moet uit en je moet alleen de experia wifis gebruiken 

En echt niet die gekregen Tp-link gebruiken 

Dat ding is te gedateerd 


het probleem is nu op gelost. 

toen ik dit snelheid probleem er al was had ik deze expira wifi al aan gesloten. 

denk dat ze ook weleens opnieuw moeten opstarten.

beide frequenties zijn weer terug 2.4 en 5 gHz.

Is er nog een mogelijkheid om beide frequenties een verschillende SSID te geven?

dan weet ik zeker dat ik op de juiste wifi verbinding zit.

https://kpn-itns.speedtestcustom.com/result/ec72dba0-2bd9-11eb-a4a5-0330a4061eda

(deze snelheden zijn via wifi (6))

ook ga de TP link niet meer gebruiken.


Is er nog een mogelijkheid om beide frequenties een verschillende SSID te geven?

dan weet ik zeker dat ik op de juiste wifi verbinding zit.

Nee, helaas heeft KPN in al haar wijsheid besloten om de SSID's niet afzonderlijk in te kunnen stellen. Dit is best vervelend omdat apparaten niet altijd goed naar de 5GHz gestuurd worden door de bandsteering functionaliteit. Het kan dus voor komen dat een apparaat toch met 2.4GHz verbinden is terwijl deze wel 5GHz ondersteunt.

 

Je gebruikt overigens gewoon wifi 5 aangezien de Experia WiFi's geen wifi 6 ondersteunen.