Skip to main content
Vraag

Audio dropouts op mijn streamer sinds enkele maanden

• April 7, 2026
  • 27 reacties
  • 126 keer bekeken

Toon eerste bericht

27 reacties

Forum|alt.badge.img+8
  • Slimmerik
  • May 1, 2026

Heeft het bezoek aan Leidschendam nog tot nieuwe inzichten geleid ? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 1, 2026

Ha, hmmsjan_2, goedemorgen,
Wat leuk dat je er op terugkomt. Het was een demonstratie om te laten horen wat een (wel dure) audiofiele switch voor de muziek kan opleveren. Zeer overtuigend, maar de portemonnee moet wel heel wijd open. Er werd ook informatie gegeven over hoe een netwerk er optimaal uit kan zien. Vanaf de router is er dan eerst een switch waar de nullen en enen netjes op een rij worden gezet in pakketjes, ik zeg het even in eigen woorden. Daar komen de gaming console (heb ik niet), de tv en wat al niet aan te hangen en ook je audiofiele switch. Aan die audiofiele switch zit bij voorkeur maar 1 apparaat: je streamer. 
Voor mij was het nieuw dat je zo dus twee switches inzet. De eerste kan best een gewone switch zijn, eentje zoals die van T-Link, of Netgear, of D-Link. Die doet prima het eerste werk, namelijk de router ontzien van veel taken. Ik geef gewoon weer wat ik gehoord heb en dat was dan mijn nieuwe inzicht.

De mannen van Grimm Audio geven aan dat de streamer rechtstreeks op de router kan, omdat zij hun zaken goed op orde hebben in de streamer zelf. Een YouTuber met de naam Hans van Beekhuyzen heeft de ervaring dat dat werkelijk zo is. Jaap Veenstra, die de demonstratie deed keek wat bedenkelijk toen ik hem dat vertelde. “Wij hebben de ervaring dat ook bij een MU1 van Grimm een switch ertussen behulpzaam is.” 
Grimm heb ik gisteren een e-mail gestuurd waarin ik mijn dropoutprobleem nog maar eens heb voorgelegd, maar ik ga er niet vanuit dat ze in actie willen komen, zij weten zeker dat mijn apparaat goed werkt; in oktober '25 hebben zij na een interne modificatie alles langdurig en grondig doorgemeten en als het weer zou optreden, dan MOEST het wel aan mijn netwerk liggen. 

Het idee van een extra switch ertussen heeft ertoe geleid dat ik gisteren via marktplaats er een heb  gekocht. Ik ben benieuwd of dat het dropoutprobleem kan oplossen…
Dat vergt dan weer wat uurtjes luisteren. Die eerste uren zijn doorgaans een genot, want muziek afspelen, dat gaat op zich heel goed met een MU1… en dan… (cliffhanger)

Alvast een fijn weekend. Ik wacht op het arriveren van de switch. (Ook een audiofiele overigens, maar niet zo'n dure als waar mee gedemonstreerd werd in Leidschendam. Een English Electric 8. Zo hoop ik dat in plaats van een goedkope TP-link de eerste schifting in mogelijk verstorende ellende uit de KPN box12 het het signaal makkelijker wordt gemaakt in het vervolg van de stroom nulletjes en enen.)

Maestro57