Skip to main content

Ik wil graag een backup maken van de instellingen zodat ik deze, wanneer nodig, kan herstellen. Ik kan de functie vreemd genoegniet vinden, is deze ergens verstopt?.

Die is er niet.


Die is er niet.

Dat is goed waardeloos, ik heb best veel aanpassingen in het modem en ben dan alles kwijt als er een reset nodig is!

Is dit met een opdate van het modem aan te passen in de nabije toekomst…..


Ik kan mij niet voorstellen dat een Router géén backup/restore mogelijkheden heeft. Elke willekeurige router die je in winkel koopt heeft deze optie. Dat zou inderdaad “extreem slecht” zijn (druk me maar beleefd uit).   Ik ben recentelijk overgestapt van Ziggo, elke routers van Ziggo had deze optie. Ik heb nu meer dan 30 apparaten aangesloten met MAC reservering, port forwarding, etc.

 

Zou een KPN expert misschien uit willen leggen dat er wel degelijk back/restore mogelijkheden zijn ?  Of uit willen leggen welke “logica” er achter zit als deze optie niet aanwezig is ????


Wellicht is het dan verstandig om een ander modem te nemen. 90% van de gebruikers zit daar helemaal niet op te wachten. Plug and play daar houden de meesten van.


Het klopt, 90% zit er niet op te wachten. Maar de overige 10% wel, en daar hebben ze een goede reden voor……. 

Ik zou graag een reactie van KPN zien.


Die komt over een dag of zes. 


Ik meen dat de V10 een keer een update heeft gekregen waarbij de functie BackUp/Restore werd toegevoegd. Ik hoop werkelijk dat dit ook voor de V12 mogelijk is, voor mij een back-up van instelling een heel normaal gegeven.


Ik weet wel waarom de backup functie niet werkt. KPN koopt die KPN Box in bij Sagemcom. Dat ding heeft standaard heel veel functies aan boord, waaronder ook bijna zeker wel een backup en restore functie. KPN past de firmware aan, daarbij word heel veel uitgeschakeld en aangepast.

Daarbij zou dan dus ook het hele backup en restore mechanisme aangepast moeten worden. Want als je een backup maakt, dan krijg je een tekstbestand waar alle instellingen in staan. Ook de instellingen die KPN uitgeschakeld heeft. Die zou je dan in dat tekstbestand aan kunnen passen en dan zo het tekstbestand met aangepaste instellingen terug kunnen zetten. Dat gaat natuurlijk fout. Of misschien niet, misschien werkt het wel heel goed 😊 maar KPN wil dat natuurlijk niet.

Dus dat hele backup en restore mechanisme zal herschreven moeten worden. Dat zal wel veel te ingewikkeld zijn en veel te veel gaan kosten ben ik bang voor.

Vervolgens ga je natuurlijk ook krijgen dan die back-ups uitwisselbaar moeten zijn tussen verschillende modellen. Dat je dus een backup van een v10a terug kunt zetten op een KPN Box. Dat word nog veel ingewikkelder. Dus nee ... schrap het maar gewoon uit je memory. Er komt nooit niks van.


Vervolgens ga je natuurlijk ook krijgen dan die back-ups uitwisselbaar moeten zijn tussen verschillende modellen. Dat je dus een backup van een v10a terug kunt zetten op een KPN Box. Dat word nog veel ingewikkelder. Dus nee ... schrap het maar gewoon uit je memory. Er komt nooit niks van.

Dit lijkt mij niet echt noodzakelijk, een basis backUp zou voldoende zijn.


Vervolgens ga je natuurlijk ook krijgen dan die back-ups uitwisselbaar moeten zijn tussen verschillende modellen. Dat je dus een backup van een v10a terug kunt zetten op een KPN Box. Dat word nog veel ingewikkelder. Dus nee ... schrap het maar gewoon uit je memory. Er komt nooit niks van.

Dit lijkt mij niet echt noodzakelijk, een basis backUp zou voldoende zijn.

Mensen gaan daar over bellen natuurlijk. En over klagen dat da niet kan. Men heeft een kapotte v10a, krijgt dan een KPN Box en dan kan de backup niet terug gezet worden. Wat heb je er dan aan?


Vervolgens ga je natuurlijk ook krijgen dan die back-ups uitwisselbaar moeten zijn tussen verschillende modellen. Dat je dus een backup van een v10a terug kunt zetten op een KPN Box. Dat word nog veel ingewikkelder. Dus nee ... schrap het maar gewoon uit je memory. Er komt nooit niks van.

Dit lijkt mij niet echt noodzakelijk, een basis backUp zou voldoende zijn.

Mensen gaan daar over bellen natuurlijk. En over klagen dat da niet kan. Men heeft een kapotte v10a, krijgt dan een KPN Box en dan kan de backup niet terug gezet worden. Wat heb je er dan aan?

Jaja, een mens is niet snel tevreden.

Een uitwisselbare backUp tussen verschillende types is bij standaard routers ook niet normaal. Dus een standaard backUp functie is al een hele stap vooruit.


Ik kan mij niet voorstellen dat een Router géén backup/restore mogelijkheden heeft. Elke willekeurige router die je in winkel koopt heeft deze optie. Dat zou inderdaad “extreem slecht” zijn (druk me maar beleefd uit).   Ik ben recentelijk overgestapt van Ziggo, elke routers van Ziggo had deze optie. Ik heb nu meer dan 30 apparaten aangesloten met MAC reservering, port forwarding, etc.

 

Zou een KPN expert misschien uit willen leggen dat er wel degelijk back/restore mogelijkheden zijn ?  Of uit willen leggen welke “logica” er achter zit als deze optie niet aanwezig is ????

Heb jij al een reactie gehad op deze vraag?


Hi Chip, helaas géén reactie van KPN mogen  ontvangen. Erg jammer....


Hi Chip, helaas géén reactie van KPN mogen  ontvangen. Erg jammer....


Ik zou deze mogelijkheid toch ook ZEER waarderen


Dag allemaal!

Excuus, op de één of andere manier is dit topic mij ontglipt! Ik heb even navraag moeten doen over waarom het niet mogelijk is om een back-up te maken van de modeminstellingen. Van mijn collega begrijp ik dat we hier ooit wel een functionaliteit voor hebben gemaakt, maar dit werkte niet naar behoren. De functie om een back-up van de modeminstellingen te kunnen maken is daarom niet opnieuw in gebruik genomen. Ik zal bij de afdeling Implementatie aangeven dat hier wel behoefte aan is. Ik kan niets beloven, maar wellicht doen ze er in de toekomst wat mee.


Ik heb ook een groot aantal aanpassingen gedaan met port-forwarding etc.

Het kunnen maken van een back-up/restore functie is mijns inziens een must. Op mijn oude Experia box was dit heel gebruiksvriendelijk. Bij storing terugzetten van back-up en binnen 5 minuten weer ín de lucht’ Nu ben ik dagen bezig om oude instellingen te herstellen.


Ik heb ook een groot aantal aanpassingen gedaan met port-forwarding etc.

Het kunnen maken van een back-up/restore functie is mijns inziens een must. Op mijn oude Experia box was dit heel gebruiksvriendelijk. Bij storing terugzetten van back-up en binnen 5 minuten weer ín de lucht’ Nu ben ik dagen bezig om oude instellingen te herstellen.

Je kunt ook zelf notities maken van wat je ingesteld hebt. Dan is herstellen wat makkelijker. 

En anders een eigen router gebruiken. 


Vervolgens ga je natuurlijk ook krijgen dan die back-ups uitwisselbaar moeten zijn tussen verschillende modellen. Dat je dus een backup van een v10a terug kunt zetten op een KPN Box. Dat word nog veel ingewikkelder. Dus nee ... schrap het maar gewoon uit je memory. Er komt nooit niks van.

Dit lijkt mij niet echt noodzakelijk, een basis backUp zou voldoende zijn.

Die is er ook wel, namelijk je WiFi credentials die in de cloud staan. Maar KPN is met 3 miljoen klanten geen Google die een (eigen) opensource besturingssysteem ter beschikking stelt aan 3 miljard consumenten. En daar ongestoord data kan verzamelen en reclame injecteren om zo ongeveer het spiegelen van zo ongeveer alles op je Android toestel in hun datacenters te kunnen bekostigen.

Er zijn gewoon gratis router oplossing zoals b.v. OPNsense waarbij je alle instellingen kan opslaan als een .XML bestand, gewoon lokaal op je harde schijf. Kan je zelf met een text editor of deels gescript/geautomatiseerd aanpassingen in doen. Maar ja, mensen krijgen nu ‘gratis’ een kastje van hun premium provider dito maandbedrag, dus dan rest vragen en hopen en bedelen.


Dag allemaal!

Excuus, op de één of andere manier is dit topic mij ontglipt! Ik heb even navraag moeten doen over waarom het niet mogelijk is om een back-up te maken van de modeminstellingen. Van mijn collega begrijp ik dat we hier ooit wel een functionaliteit voor hebben gemaakt, maar dit werkte niet naar behoren. De functie om een back-up van de modeminstellingen te kunnen maken is daarom niet opnieuw in gebruik genomen. Ik verwacht het eigenlijk niet, maar ik zal de afdeling Implementatie vragen of ze plannen hebben om dit in de toekomst weer in te bouwen.

Ik zou ook graag een backup/restore mogelijkheid willen. Ik heb deze inderdaad wel in een handleiding zien staan. Maar de functie zit niet in de huidige firmware zoals Jose aangeeft. 

Instellen van de router kost al snel een paar uur. Ook als je de informatie ergens in een document/spreadsheet hebt opgeslagen. Een backup/restore voor port forwarding, gereserveerde ip adressen ed is dan ook een must. Zeker aangezien een reset van de modem de standaard 1e stap is van KPN voor trouble shooting  

De backup/restore is een basis functie van elke router. Ik snap niet dat deze ontbreekt. Deze zat ook in mijn oude experiabox 8. Graag zie ik deze functie terugkomen. Ik hoor graag van een kpn medewerker wanneer deze terug komt.

(En nee, ik verwacht niet de mogelijkheid dat een backup tussen verschillende typen routers uitwisselbaar is. En nee, een eigen router dan wel fritzbox kopen is geen oplossing.) 

 

 


Instellen van de router kost al snel een paar uur. 

Wat moet je dan allemaal instellen?

Hoeveel iP adressen heb je dan vast gezet en waarom moeten die vast ingesteld staan?

Hoeveel port-forwardings heb je?

 

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat een router gewoon backup en restore functionaliteit behoort te hebben.

Ook de V12 heeft die functionaliteit maar KPN blokkeert die functionaliteit willens en wetens voor gebruik door de consument. De zakelijke variant van de V12 heeft die functionaliteit waarschijnlijk wel actief. Puur een kwestie van minachting van (het kennisniveau van) de abonnee.


Instellen van de router kost al snel een paar uur. 

Wat moet je dan allemaal instellen?

Hoeveel iP adressen heb je dan vast gezet en waarom moeten die vast ingesteld staan?

Hoeveel port-forwardings heb je?

 

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat een router gewoon backup en restore functionaliteit behoort te hebben.

Ook de V12 heeft die functionaliteit maar KPN blokkeert die functionaliteit willens en wetens voor gebruik door de consument. De zakelijke variant van de V12 heeft die functionaliteit waarschijnlijk wel actief. Puur een kwestie van minachting van (het kennisniveau van) de abonnee.

Tsja, dat het even duurt is mijn ervaring. Ik heb afgelopen week de box 12 ontvangen, deze vandaag in gebruik genomen en dat duurde dus wel even voordat ik de boel weer had ingesteld staan zoals gewenst (ww, port forwardings, ip reserveringen, wlan instellingen, gedoe met reeds automatisch toegewezen ip adressen die je vervolgens niet kunt reserveren...). Prima dat er mensen zijn die niks veranderen behalve misschien hun router en wifi wachtwoord, maar ik doe dat toch graag anders. 

Nu gaat het een tweede keer vast iets sneller, maar al kost het een uur, dan vind ik dat nog steeds behoorlijk zonde van mijn tijd. Dit maakt het uitvoeren van een modem reset nogal een frustrerende bezigheid… 

 

 

 

 


Instellen van de router kost al snel een paar uur. 

Wat moet je dan allemaal instellen?

Hoeveel iP adressen heb je dan vast gezet en waarom moeten die vast ingesteld staan?

Hoeveel port-forwardings heb je?

 

Overigens ben ik het er volledig mee eens dat een router gewoon backup en restore functionaliteit behoort te hebben.

Ook de V12 heeft die functionaliteit maar KPN blokkeert die functionaliteit willens en wetens voor gebruik door de consument. De zakelijke variant van de V12 heeft die functionaliteit waarschijnlijk wel actief. Puur een kwestie van minachting van (het kennisniveau van) de abonnee.

Helaas, ook de zakelijke V12 heeft geen backup mogelijkheid. Knap waardeloos. Bij de overgang van Ziggo kon ik ook al niet mijn netwerk instellen. Ik had een 10.x.x.x netwerk en moest alles omzetten naar 192.168.2.x. Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen.

Nogmaals KPN. geef ons gewoon de mogelijkheid om de V12 te backuppen. Gewoon simpel zonder toeters en bellen. 


Het is natuurlijk volstrekt belachelijk dat er geen backup mogelijk is op dit door de provider geleverde device. Een backup mogelijkheid behoort op elk apparaat waar parameters gewijzigd kunnen/moeten worden.

Hier wordt je door KPN gewoon in de hoek gezet als klein kind. Zal mij niet laten verleiden tot ander taalgebruik. 🤐

Temeer een reden om maar eens te gaan uitzoeken om een Fritz router of equivalent te kopen.

Heb daar goede reviews over gelezen 😛


Ik hoop ook, van harte, dat de mogelijkheid voor een backup van de instellingen weer terugkomt voor het modem. Is toch een min of meer standaard geworden bij een modern modem?

 

Vriendelijke groet,

René 


Ik hoop ook, van harte, dat de mogelijkheid voor een backup van de instellingen weer terugkomt voor het modem. Is toch een min of meer standaard geworden bij een modern modem?

 

Vriendelijke groet,

René 

Kpn heeft nu een hele beperkte vorm van gegevens opslag in het netwerk voor alle wifinamen en paswoorden. Die komen automatisch terug bij een fabrieksreset. Back en restore voor modem instellingen is wel een opmerking over gemaakt in relatie tot de nieuwe software die eraan komt. Kan ook zijn dat men voor een netwerkopslag oplossing gaat zonder lokale opslag mogelijjkheid op eigen pc.