Skip to main content

Helaas sinds vanmiddag geen signaal meer via de glasvezel waardoor we nu geen wifi meer hebben. Aankomende maandagavond komt de monteur, hopelijk om het probleem op te lossen. Gelukkig als service van KPN 100 GB databundel gekregen via mijn mobiele abonnement waardoor ik via de wifi hotspot van mijn telefoon wel televisie kan kijken. Ik heb echter veel smarthome producten waaronder lampen en gordijnen die worden aangestuurd via een Philips Hue Bridge en een klik-aan-klik-uit control station. Omdat deze door de storing niet meer verbonden zijn met wifi kan ik dus lampen en gordijnen niet meer bedienen. Dit is dus erg lastig en riep mij de vraag op welke backup mogelijkheden er zijn om bij een glasvezelstoring toch een internetverbinding te op te zetten. Ik heb geprobeerd om via een usb kabel tussen mobiel en de kpn modem v12 middels usb tethering de bridge en control station te verbinden middels internet, maar dit lijkt niet te werken. Ik heb nu een usb c naar ethernet adapter besteld, zodat ik op deze manier via mijn mobiel en een rj45 kabel de modem weer van internet kan voorzien. Ik hoop dat dit gaat werken. Zijn er mensen die dit probleem in het verleden ook hebben gehad en hiervoor een werkend backup systeem hebben en zo ja, op welke wijze?

Hoi @bruntjes, welkom op onze community!
Allereerst hoop ik dat de storing inmiddels verholpen is!

Wat je zou kunnen proberen is een hotspot instellen op je mobiele telefoon met dezelfde wifinaam en wachtwoord als je experiabox. (en je experiabox uit want anders proberen apparaten daar mee te verbinden).
Met een beetje geluk pakken al je slimme apparaten dat wifi en hebben ze internet.


@Thomas van KPN een Philips HUE zit bekabeld aangesloten. Die heeft geen WiFi. 


oja, dat is ook zo 😅
Werkt alles inmiddels a@bruntjes?


De storing is inderdaad ondertussen gelukkig verholpen. Een overleden glasvezelkastje was de oorzaak van het probleem. Nieuw kastje en alles werkte weer. 

Ik heb thuis zowel een ICS 2000 van klikaanklikuit als een Philips Hue bridge voor de aansturing van de slimme lampen. Alle lampen in de woonkamer werden aangestuurd door de ICS, de lampen op zolder via de Hue bridge. Pas later op de avond zag ik dat de lampen die werden aangestuurd via Philips Hue wel gewoon werkte, ondanks dat er geen internet was (ik heb ook fysieke schakelaars). Alleen was de bridge niet bereikbaar via de app op mijn telefoon (uiteraard omdat er geen verbinding was met het internet). Dit was bij de ICS echter niet het geval. Ook daarbij heb ik fysieke schakelaars, maar die werkten dus niet. Ik ben nu dus bezig om al mijn slimme lampen over te zetten van de ICS naar Hue. Is een aardig klusje, maar dan weet ik in ieder geval dat bij een eventuele nieuwe internetstoring ik de lampen gewoon via de fysieke schakelaars kan bedienen. 

Iedereen uiteraard bedankt voor de hulp!


Ah mooi opgelost, die wist ik ook niet. Weer iets nieuws geleerd!
Bedankt voor je terugkoppeling!


Dit was bij de ICS echter niet het geval. Ook daarbij heb ik fysieke schakelaars, maar die werkten dus niet.

Had u daarbij de Experiabox wel gewoon aan staan? Als het glasvezelkastje kapot is, dan heeft u geen internet meer. Maal lokaal netwerk blijft wel gewoon werken. WiFi blijft ook gewoon. Mits u de Experiabox aan laat uiteraard. 


Dit was bij de ICS echter niet het geval. Ook daarbij heb ik fysieke schakelaars, maar die werkten dus niet.

Had u daarbij de Experiabox wel gewoon aan staan? Als het glasvezelkastje kapot is, dan heeft u geen internet meer. Maal lokaal netwerk blijft wel gewoon werken. WiFi blijft ook gewoon. Mits u de Experiabox aan laat uiteraard. 

Ik had de Experiabox wel gewoon aan staan, waardoor Wifi inderdaad gewoon werkte (maar dan zonder internetverbinding). Het vreemde is dat de ICS volgens mij niet via WiFi communiceert met de lampen, schakelaars, ed., maar via een eigen protocol. Dat geldt volgens mij ook voor de Hue Bridge. De werking zou dus niet afhankelijk moeten zijn van WiFi. Maar waar de Philips Hue wel werkte, kon ik de lampen die gekoppeld waren aan de ICS niet via de fysieke knoppen besturen. Dat verbaasde mij wel. Voor de zekerheid nu dus maar alle lampen aan het omzetten van de ICS naar Hue.


Reageer