Skip to main content
Vraag

Bandbreedtelimiet op gastwifi limiteert alleen uploadsnelheid

• September 5, 2025
  • 0 reacties
  • 20 keer bekeken

Een paar dagen geleden heb ik een gastnetwerk aangemaakt op mijn router. Daarop heb ik een bandbreedtelimiet ingesteld van 10 mbps. Zojuist deed ik een speedtest vanaf dit netwerk en nu valt het me op dat de uploadsnelheid wel beperkt wordt, maar de downloadsnelheid nogsteeds 200 mbps lijkt te zijn. Dat is niet wat ik had verwacht van deze instelling. Ik had verwacht dat zowel up als down gecapt zou worden op 10 mbps.

Begrijp ik het gebruik van deze functionaliteit verkeerd, of is dit inderdaad niet de bedoeling? Voor mijn gebruikscenario is het heel erg wenselijk dat zowel up als down niet hoger is dan 10 mbps, kan ik dat op een andere manier nog afdwingen via de router?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 5, 2025

Beste ​@MaaikeBrwr is bekend bij KPN, aan een oplossing wordt hopelijk gewerkt.

Jouw ervaring heb ik ook gemerkt.

KPN reageert op een manier van:

als je voldoende standaard bandbreedte hebt, maakt het toch niet uit dat het niet afgeknepen kan worden, ja zo lust ik er ook nog wel een paar.

Ze maken zich er dus met een ‘jantje van leiden’ vanaf.😎

Als je een beperking in kunt stellen moet het zowel voor de upload als voor de download kunnen gelden.

Als het echt noodzakelijk voor je is kun je overwegen een eigen toegangspunt op de modem aan te sluiten die die voorziening wel heeft.