Skip to main content
Antwoord

Bekabeld internet maximale snelheid 500 Mbit/s op een 1 Gbit verbinding

• February 17, 2025
  • 8 reacties
  • 210 keer bekeken

Wij hebben een abonnement van 1 Gbit/s maar uit de speedtest van Ookla wordt gemiddeld 600 Mbit/s gehaald. Test uitgevoerd op een pc, welke aangesloten is via ethernet kabel direct op de router. Ik heb meerdere kabels gebruikt, ook via netwerk switch aangesloten maar nog steeds zelfde resultaat. In andere topics lees ik dat de theoretische maximale snelheid rond de 940 Mbit/s ligt.

Mijn vraag is: hoe is dit te verbeteren?

Beste antwoord door Augo60

Hoi ​@Augo60, welkom op onze community! We hebben hier een handig artikel over! 

Ik heb gebeld met KPN en samen hebben wij de router en glasvezelkastje gereset, dit heeft de snelheid wat hoger gemaakt. Daarnaast las ik in een ander forum dat de server van KPN in Amstelveen (speedtest Ookla) lager is dan anderen. Ik heb Worldstream BV in Naaldwijk als server gekozen, dit gaf als resultaat dat de snelheid nu rond de 800 mbit/s ligt. Voor nu prima!

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

• February 17, 2025

Heb je ook nog een andere pc waarmee je het uit kunt proberen? Is het een pc met eigen netwerkkaart? Of gebruik je een utp-naar-usb adapter? Heb je het glasvezelkastje al eens een paar minuten van de stroom gehad?

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2025

Heb je ook nog een andere pc waarmee je het uit kunt proberen? Is het een pc met eigen netwerkkaart? Of gebruik je een utp-naar-usb adapter? Heb je het glasvezelkastje al eens een paar minuten van de stroom gehad?

PC heeft geen netwerkkaart, UTP cat 6 kabel is direct aangesloten op moederbord en in windows staat 1000 mbps gegeven als snelheid. Router en modem beide opnieuw opgestart, snelheid is dan nog steeds rond de 600 mbps.

• February 17, 2025

Gebruik je de app van ookla? Die je dus moet installeren? 

• Auteur
  • Topper
  • February 17, 2025

Gebruik je de app van ookla? Die je dus moet installeren? 

Ja, ik heb de webversie en appversie beide getest. Zelfde resultaten.

• Auteur
  • Topper
  • February 18, 2025

Ik heb de modem en router beide opnieuw aangesloten, daarnaast een laptop met een kabel verbonden aan de router, nog steeds rond de 500 mbps terwijl dit in de 900 moet zijn.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • February 27, 2025

Ik heb gebeld met KPN en samen hebben wij de router en glasvezelkastje gereset, dit heeft de snelheid wat hoger gemaakt. Daarnaast las ik in een ander forum dat de server van KPN in Amstelveen (speedtest Ookla) lager is dan anderen. Ik heb Worldstream BV in Naaldwijk als server gekozen, dit gaf als resultaat dat de snelheid nu rond de 800 mbit/s ligt. Voor nu prima!

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah helemaal top, gek eigenlijk dat dat zoveel uit kan maken maar dat klopt wel. Bedankt voor je terugkoppeling!