Skip to main content
Vraag

Bekabeld internet valt regelmatig weg bij regenachtig weer met Experia Box V10

• November 14, 2025
  • 10 reacties
  • 96 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik ervaar een terugkerend probleem met mijn Experia Box v10: bij regenachtig weer valt het bekabelde internet volledig weg. Dit geldt voor apparaten die rechtstreeks op de Experia Box zijn aangesloten, zoals de TV-boxen, maar ook voor mijn TP-Link powerline-set. Opvallend is dat de WiFi van de Experia Box wél blijft werken en gewoon internet heeft, wat aangeeft dat de glasvezelverbinding zelf stabiel is.

Ik heb de TP-Link set inmiddels losgekoppeld van de Experia Box en sindsdien is het probleem niet meer opgetreden. Dit wijst erop dat de Experia Box v10 mogelijk gevoelig is voor elektrische interferentie of overspanning via aangesloten apparatuur, en dat de interne LAN-switch instabiel reageert.

Ik heb begrepen dat de KPN Box 12 beschikt over modernere hardware, betere isolatie van LAN-poorten, en robuustere bescherming tegen storingen. Deze router is bovendien beter afgestemd op glasvezelverbindingen en wordt actief ondersteund qua firmware.

Herkent iemand dit en is het mogelijk om de Experia v10 te laten vervangen door de Box12?

10 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • November 14, 2025

Beste ​@MasterChris alléén defecte routers en routers die niet meer aan de standaarden van KPN voldoen, worden vervangen, zoals de Experia's t.e.m. versie 9.

Vanaf 10 en hoger zijn nog steeds actuele modem/routers die tevens voorzien zijn/worden van de nieuwste KPN firmware.

Je zou de TP-Link eens op een andere LAN-poort kunnen proberen en/of een andere LAN-kabel, kwaliteit minimaal CAT5e, proberen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@JanD dankjewel - Ik zal de TP-link op een andere poort proberen. Eerlijk gezegd denk ik daar geen verschil in te gaan zien, want eerder had ik deze TP-link set (het zijn 5 boxen in totaal, die samen een mesh netwerk vormen) zelfs achter een switch die in de Experia zit - toen ging het ook mis. En de kabel naar de TP-link is een door een elektricien aangelegde kabel, ik weet vrij zeker dat dit een cat5 variant is.

Heel vervelend, want ook mijn TV Boxen vallen uit, die zitten rechtstreeks op de Experia.

En dit lijkt te zijn begonnen na de meest recente firmware update, ik draai nu V10.C.25.08.03. Overigens zie ik dat een update mogelijk is - dat ga ik ook proberen.

Bij testen blijkt dat het probleem niet optreedt wanneer ik de Deco loskoppel van de Experia Box. Dit wijst op een incompatibiliteit of instabiliteit in de Experia Box v10 bij gebruik van mesh-systemen. De Deco staat in Access Point-modus, dus er is geen dubbele NAT of DHCP-conflict.

Ik begrijp dat de Experia Box v10 officieel nog ondersteund wordt, maar gezien deze situatie en het feit dat ik KPN TV gebruik, zoek ik een structurele oplossing. De KPN Box 12 is beter geschikt voor glasvezel en werkt stabieler met mesh-systemen, volgens KPN-specificaties en gebruikerservaringen.

Misschien dat het niet direct iets te maken heeft met “het weer” en is dit het gevolg van een firmware bug in de v10? Wordt het huidige gedrag van de Experia v10 gezien als een defect? Dan zou vervanging mogelijk moeten zijn toch?

• November 14, 2025

Je hebt het over een TP-Link powerline set. Deze stuurt de internetverbinding over de elektriciteitsdraden in je huis. Dit is heel gevoelig voor storingen. En in heel veel huizen werkt dit überhaupt niet meer. Meestal komt dit door zonnepanelen, elektrische kookplaat, accu's, warmtepomp of de laadpaal voor de elektrische auto. 

KPN verkocht dit systeem vroeger zelf ook. Maar KPN is daar inmiddels mee gestopt en ondersteund het niet meer.

In jou situatie heb je problemen bij vochtig weer. Dus mogenlijk word er dan bij jou in het elektriciteitsnetwerk iets nat ofzo. Misschien een stopcontact buiten? Een buitenlamp?

Hoe dan ook: de Experiabox heeft hier niets mee te maken. Dit is echter een storing die vanuit je eigen apparatuur komt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Dank ​@Marlon92  - Ik heb een TP-link Deco set: 4 x een P9, 1 x een X10; sorry, misschien heb ik je met de omschrijving op het verkeerde been gezet… De hoofd-box is verbonden via een ethernet kabel, rechtstreeks aan de Experia. De boxen communiceren met elkaar via wifi (ik geloof dat er eentje wel eens via de powerline backhaul gaat, als-ie minder goed verbinden kan).

Je zegt “de Experiabox heeft hier niets mee te maken”; hoe komt het dan dat ook de TV boxen geen internet meer krijgen? Alle bedrade aansluitingen bevriezen, niet alleen de lijn naar de TP Links.

• November 14, 2025

Zijn de tv ontvangers rechtstreeks op de Experiabox aangesloten? Niet via de Deco's? En je gebruikt geen switch in je netwerk? De tv ontvangers zijn echt rechtstreeks met ononderbroken utp kabel rechtstreeks op de Experiabox aangesloten? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

@Marlon92, ik heb de 4 poorten van de Experia allemaal in gebruik:

- Ethernet 1 - TV box 1, rechtstreeks, ondonderbroken

- Ethernet 2 - TV box 2, rechtstreeks, ondonderbroken

- Ethernet 3 - TP-Link Deco hoofd box, met daarachter de MESH

- Ethernet 4 - switch, met daarachter alle bedrade apparaten (NAS, alarm, SONOS etc.)

En al deze apparaten verliezen hun internet. 

Aanvullend: standaard heb ik de wifi van de Experia uit staan (om conflicten met de MESH van de TP-Links te voorkomen). Toen ik deze een keer aan had staan en het internet in huis wegviel (TV’s hadden verbinding meer, TP-Links geen internet en de andere bedrade apparaten ook niet) bleek dat het internet via de wifi van de Experia nog wel werkte.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hallo ​@MasterChris, ik vermoed toch wel dat het problemen zich niet voordoet in de KPN Experia Box V10. Als er problemen met de box zouden zijn, dan verwacht ik ook dat het niet werkt met regen en dan zonder de TP-Link Deco set. Daarnaast werkt het KPN apparaat ook nog eens prima in combinatie met de Experia Wifi. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 17, 2025

Dank ​@Jeroen van KPN , goed om dat vermoeden dan te bewijzen, of juist te ontkrachten. De afgelopen dagen was er geen probleem, ook tijdens dagen vol regen - dus ik weet niet zeker of het zich met of zonder regen  voordoet. Zoals gezegd doet het probleem zich niet voor tijdens een test zonder TP-Link Deco set, maar dat is een lastig “bewijs”, want misschien deed het zich dan ook niet voor als de set er wel achter had gehangen… Na de update naar de nieuwe firmware lijkt het in elk geval weer stabieler.

Vraag: je geeft aan dat het KPN apparaat goed werkt in combinatie met de Experia Wifi - dat kan toch ook, omdat het wifi-gedeelte een eigen radiochip + eigen driver gebruikt?

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hou het dan even in de gaten of de problemen weer terug komen. We zien over het algemeen sinds de laatste update van de KPN Experia Box V10 minder problemen met stabiliteit. 

Experia Wifi en andere versterkers van KPN zitten allemaal in de software familie van KPN. Hierdoor kunnen deze apparaten in combinatie met een modem van KPN 1 mesh netwerk vormen, zonder dat er meerdere netwerken ontstaan door verschillende wifi signalen. 
Dit in tegenstelling tot een TP Link systeem waarbij het aan te raden is, om de wifi van de KPN modem uit te schakelen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Dank, ik houd het in de gaten.

En ja, de wifi van de Experia staat uit. Ik snap dat samenwerking tussen apparaten binnen dezelfde familie goed werkt als je er een gezamelijk MESH netwerk van maakt. Eerder verkocht KPN  overigens zelf ook TP-Link Deco’s. Anyway, het zou gewoon moeten werken, áchter het Experia modem en géén effect op het modem moeten hebben.

Nogmaals, ik houd het in de gaten; voor nu lijkt het al een tijdje (4 dagen) stabiel.

Dank ​@Jeroen van KPN !