Skip to main content
Beantwoord

Beloofde snelheidsverhoging niet gerealiseerd en vragen over glasvezel in Bolsward

• January 15, 2025
  • 14 reacties
  • 339 keer bekeken

Geachte heer, mevrouw,

Enkele maanden geleden ontving ik van uw bedrijf een brief waarin de gratis aanstaande verdubbeling van mijn internetsnelheid werd aangekondigd: van 100Mbit naar 200Mbit.

Blijkens een zojuist uitgevoerde speedtest is de beloofde verdubbeling nog niet gerealiseerd: het haalt net iets meer dan 90 Mbit op dit moment.

Belofte maakt schuld: de vraag is dan ook: wanneer regelt u de beloofde verdubbeling?

Ook krijg ik geen hoogte van de ontwikkelingen rond glasvezel, terwijl er in Bolsward door uw concurrenten inmiddels glasvezel wordt aangeboden.

Deze klant - sinds jaar en dag met een uitgebreid pakket: TV, internet, twee vaste telefoonlijnen en drie mobiele nummers - is dan ook zeer benieuwd naar uw reactie.Met vriendelijke groet,
H.J. Hulshoff

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

Beste antwoord door RBxx

Hoi ​@HJHulshoff , als er maar 1 lampje brandt (L1 of L2) dan is maar één van de ader-paren actief, met als gevolg dat je de helft van de mogelijke snelheid hebt.

Zitten beide stekkertjes van de Y-kabel (wit en blauw) goed in de muuraansluiting? Zo ja, dan is er waarschijnlijk iets mis met de muuraansluiting. Daar moet een monteur dan naar kijken.

Bel met KPN klantenservice op 0800-0402 om dit probleem door te geven.
Bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, zaterdag tot 17.00 uur.
Of maak online een belafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 15, 2025

Hallo ​@HJHulshoff , welkom op de KPN Community, waar klanten elkaar helpen.

Als de snelheidsverhoging niet lijkt doorgevoerd te zijn, kun je dan eens proberen om het glaskastje twee minuten van het stroom te halen en dan weer aan te zetten? Vervolgens ook je experiabox twee minuten van het stroom en weer aansluiten.

Als dat niets verandert aan de snelheid, kan het zijn dat je intern verbonden bent op een te lage snelheid: het zou kunnen zijn dat je computer slechts maximaal 100mbit aan kan: dat resulteert ook in plm 90mpbs ipv de hogere snelheid.

Om een betrouwbare meting te doen, kan je het beste je computer rechtstreeks met de experiabox verbinden en dan een speedtest uit te voeren van bijv. https://speedtest.net

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 15, 2025

Hallo ​@HJHulshoff 

Voordat het adres i.v.m. privacy door de admin werd verwijderd, ben ik zo vrij geweest om met jouw postcode/huisnummer op de KPN website te kijken wat bij jou geleverd kan worden.

Goed nieuws, KPN maakt in Bolsward plannen voor de aanleg van Glasvezel.

De maximaal haalbare snelheid op je adres is down: 200 Mbit/s en up: 59 Mbit/s

Dat doet mij vermoeden dat jij nog VDSL via een zgn. pairbonding aansluiting hebt. Klopt dat?
Heb jij een Experia Box v10 met een Y-kabel? Dat is nodig om de 200 Mbit/s te halen.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2025

Hi ​@HJHulshoff , welkom bij onze community. 

Als ik naar je adres kijk zie ik dat er nog geen plannen zijn om glasvezel uit te rollen in de komende 12 maanden. Je kunt je wel inschrijven op de website van de netwerkbeheerder om op de hoogte te blijven wanneer dit verandert. 

In de tussentijd ga ik navraag doen over de beloofde upgrade van je snelheid. Ik kom hier zo snel mogelijk op terug. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 24, 2025

Beste Alex, dank voor je bericht. Inmiddels heb ik via de mail de bevestiging van de verruiming naar 200Mbit ontvangen deze week, echter de speedtest geeft nog het oude beeld van rond de 98Mbit maximaal.
Moet er iets aan of uitgezet worden, of gereset?
Of moet er een ander modem komen, die de verdubbeling kan verstouwen?
RBxx Superuser hierboven schrijft over pairbonding en een Y-kabel. Dat zegt me verder niets; dat gaat me technisch te ver. Wel weet ik dat er een Experiabox V10 staat te draaien,
Dank al vast voor de reactie.
M.vr.gr.
Henk Jan Hulshoff

• January 24, 2025

Wel weet ik dat er een Experiabox V10 staat te draaien,

Daar zitten 2 lampjes op tussen de stekkers. L1 en L2. Branden die beide?

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 24, 2025

Hallo ​@HJHulshoff , ter verduidelijking nog even een afbeelding. Bij pairbonding worden beide aderparen in de aansluiting gebruikt, waardoor de mogelijke snelheid ong. verdubbeld wordt. Daarvoor gebruik je een zgn.  Y-kabel. De naam spreekt voor zich, zo ziet die eruit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 27, 2025

Bericht aan: Marlon 92 en RBxx (en eventueel Alex van KPN). Dank voor jullie reacties.

De Experiabox V10 is aangesloten met i.d.d. een Y-kabel.

Van de lampjes L1 en L2 brandt alleen L2. Speedtest geeft nog 98 Mbit aan.

Zou ik zelf nog handelingen moeten verrichten om de snelheid naar 200Mbit te verhogen?

In MijnKPN is de 200Mbit al ingesteld.

Dank al vast voor de reactie.
M.vr.gr.
Henk Jan Hulshoff

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 27, 2025

Hoi ​@HJHulshoff , als er maar 1 lampje brandt (L1 of L2) dan is maar één van de ader-paren actief, met als gevolg dat je de helft van de mogelijke snelheid hebt.

Zitten beide stekkertjes van de Y-kabel (wit en blauw) goed in de muuraansluiting? Zo ja, dan is er waarschijnlijk iets mis met de muuraansluiting. Daar moet een monteur dan naar kijken.

Bel met KPN klantenservice op 0800-0402 om dit probleem door te geven.
Bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 18.00 uur, zaterdag tot 17.00 uur.
Of maak online een belafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 28, 2025

Dat vermoeden heb ik ook en ik adviseer je ook om een terugbelafspraak te maken. Dan kan er namelijk live een lijnmeting worden gedaan en indien nodig de juiste afdelingen sturen. 

Laat je ons weten hoe dit afloopt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 28, 2025

Goedenavond RBxx Superuser en Alex van KPN, via de belafspraakmogelijkheid is de zaak vere in gang gezet: binnenkort komt een monteur om de binnenkomende aansluiting te controleren en zo mogelijk te repareren.
Dank voor jullie input en ondersteuning.

M.vr.gr.
Henk Jan Hulshoff

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • January 28, 2025

Graag gedaan ​@HJHulshoff . Laat de (goede) afloop hier nog horen aub.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • February 13, 2025

Hallo ​@HJHulshoff , is de monteur al langs geweest en heb je nu de 200 Mbit/s beschikbaar?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 14, 2025

Goedemorgen allen,
Afgelopen woensdag is de monteur van KPN langs geweest.
Het euvel bleek in een centrale wijkkast te zitten en is opgelost. We hebben nu de beloofde snelheid op ons adres.
Na herstart moest het modem vervangen worden, i.v.m. de tv-ontvangst.
Daarna tevens de wifi geoptimaliseerd met twee Experia Wifi punten, die samen met het nieuwe modem er voor zorgen dat we er nu drie wifi punten hebben met roaming, dankzij ook de laatst ingebakken software van het modem.

Deelnemers aan deze chat heel erg bedankt voor de tips en een compliment aan de monteur van KPN voor de service en deskundigheid.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 17, 2025

Wat fijn om te lezen dat alles weer goed werkt, dankjewel voor de terugkoppeling hier.Â