Skip to main content

Sinds vorige week heb ik een glasvezelaansluiting. Er loopt echter geen kabel vanaf het kastje naar mijn modem. Wel vanaf de plek waar voorheen mijn telefoonaansluiting zat. Dit is een paar jaar terug door een KPN monteur zo aangelegd. Naar verluidt kijk ik sindsdien TV via het internet. Maar aangezien er vorige week niets aan de bekabeling is gewijzigd, ben ik nu dan wel op glasvezel aangesloten? 

Niet duidelijk wat er nu wel of niet aan aansluitingen en kastjes is aangesloten.

Kun je dat met een aantal foto's van de aansluitingen en extra info kunnen verduidelijken?


Hallo @Luxemburg ,

Er hoeft geen nieuwe kabel te komen tussen jouw modem en de ontvanger. 
 

Als de glasvezelaansluiting tot aan jouw meterkast (specifiek jouw modem) is aangelegd, dan mag je er vanuit gaan dat je nu op glasvezel bent aangesloten. 


.


Sinds vorige week heb ik een glasvezelaansluiting. 

OK @Joep1965 ,

Ik ging uit van wat @Luxemburg schreef. 
Bij ons in de wijk zijn ze ook bezig en ik ga er eigenlijk vanuit dat het werkt zodra de monteur de glasvezelaansluiting heeft aangelegd naar de meterkast. Maar ik kan het mishebben….,


Dank voor je reactie Noordzee. De glasvezelkabel komt binnen via de buitenmuur in mijn woonkamer (huis is van 1962) en is daar op het kastje aangesloten. Vanaf daar loopt er dus geen kabel naar mijn modem, wel uit de muur waar voorheen de telefoonaansluiting zat. Dus de glasvezelkabel is nu aan die aansluiting gekoppeld, begrijp ik en via de bestaande kabel dus ook nu aan mijn modem.       


Beste Babylonia, dat zal ik doen, zal morgen zijn. 

 


Je zit nu nog ongetwijfeld nog op DSL (koper). 

Het aansluiten van je modem (en omzetten van je abo naar FttH) zal nog moeten gebeuren. Er komt dan een NT op het glasvezelkastje, met 3 ledjes erop, wat ook in het stopcontact moet. En een, meestal rode, ethernetkabel naar WAN van het modem.

@JanD heeft elders op dit forum een link naar een pagina op kpn.com waar je ook de afspraak kunt plannen voor de installatiemonteur. Volgens mij is dat deze:

https://www.kpn.com/internet/glasvezel.htm

Noot: FttH is glasvezel, Fiber to the Home
NT = apart glasvezelmodem; Experiabox wordt dan alleen router


Beste Peter, dan ga ik dat regelen, want ik denk inderdaad dat ik nog niet ben aangesloten. 

 

Dank voor de reactie, ook nog dank aan Babylonia. 

 

Met vriendelijke groeten,