Skip to main content

Beste mensen,

Ik heb een aantal nieuwe leidingen in de grond aangelegd en toen kwam ik mijn huidige aansluiting van de telefoon/internet tegen en die ziet er slecht uit! De mantel van de oude kabel is helemaal verweerd terwijl er een nieuwere kabel in de buurt ligt (waarschijnlijk ook maar gedeeltelijk want die is ooit gebroken geweest 10 jaar geleden).

Ik heb wel gewoon internet en TV maar is het misschien slim om het oude stuk kabel naar het huis te vervangen ik heb nu de boel nog open liggen!

Met vriendelijke groet, Mike

 

Zolang er niks aan de hand is gaat er geen grondploeg komen. Kost bakken vol geld.

Mocht je problemen met je verbinding krijgen zal een monteur dit moeten aantonen dmv metingen. Dan pas zal er een grondploegkomen.


Zolang er niks aan de hand is gaat er geen grondploeg komen. Kost bakken vol geld.

Mocht je problemen met je verbinding krijgen zal een monteur dit moeten aantonen dmv metingen. Dan pas zal er een grondploegkomen.

 

Hoi @mikamiro, welkom! Dennis heeft gelijk wat betreft de grondploeg. @DennisA78, kan een reguliere storingsmonteur iets doen met alleen dat stuk kabel dat we op de foto zien? Nieuwe mantel eromheen maken of iets dergelijks? Zo ja, dan kan ik hier nog wel een monteur heen krijgen (zolang je dat gat nog open hebt). Maar zolang je inderdaad geen issues ervaart wordt er buiten dit gat verder niets gedaan. 


Zolang er niks aan de hand is gaat er geen grondploeg komen. Kost bakken vol geld.

Mocht je problemen met je verbinding krijgen zal een monteur dit moeten aantonen dmv metingen. Dan pas zal er een grondploegkomen.

 

Hoi @mikamiro, welkom! Dennis heeft gelijk wat betreft de grondploeg. @DennisA78, kan een reguliere storingsmonteur iets doen met alleen dat stuk kabel dat we op de foto zien? Nieuwe mantel eromheen maken of iets dergelijks? Zo ja, dan kan ik hier nog wel een monteur heen krijgen (zolang je dat gat nog open hebt). Maar zolang je inderdaad geen issues ervaart wordt er buiten dit gat verder niets gedaan. 

 

Daar hebben wij geen spullen voor. Wij hebben geen mantel. We hebben ook geen evt buitenkabel om ertussen te zetten. Plus dan moet het ook deugdelijk aan elkaar gemaakt worden. Hebben we ook niks voor.


Nou dan bedank ik jullie voor de moeite en dan wacht ik af totdat het mis gaat (wat waarschijnlijk niet gaat gebeuren)! Volgend jaar komt hier ook glasvezel dus dan komt deze leiding helemaal te vervallen toch?

Hoe gaat dat glas eigenlijk in z'n werk komt er dan een mantel buis in mijn voortuin van de muur tot de straat? Kan ik deze buis alvast zelf aanleggen?

Alvast bedankt gegroet Mike


Hallo @mikamiro ,

Hoe gaat dat glas eigenlijk in z'n werk komt er dan een mantel buis in mijn voortuin van de muur tot de straat? Kan ik deze buis alvast zelf aanleggen?

 

Er komt een keer een KPN-schouwer om samen met jou te bepalen waar het glasvezelpunt in huis geplaatst gaat worden, meestal in de meterkast.

Vanaf de straat wordt er dan met een grondboor onder je tuin door een ruimte gegraven tot aan de buitenmuur bij je huis waar de glasvezelkabel naar binnen moet komen en door het ontstane gat wordt inderdaad een oranje (bij KPN) mantelbuis gelegd waar doorheen de glasvezelkabel komt.

Dit om te voorkomen dat je de glasvezel stuk maakt bij graafwerkzaamheden in de tuin.

Je zou aan www.kpnnetwerk.nl (zij gaan over de infrastructuur), kunnen vragen of je zelf al vast zo'n mantelbuis mag leggen en aan welke eisen de mantelbuis moet voldoen, kleur, dikte, materiaal, doornsnee e.d.

 


Dank voor de info, Dennis! Dan heeft het inderdaad weinig zin om hier een monteur voor te laten komen.

En verder heeft Jan helemaal gelijk wat betreft de glasaanleg. Je kunt het inderdaad eens vragen bij KPN NetwerkNL, maar ik verwacht dat het vanuit het oogpunt van kosten, wettelijke eisen, en efficiëntie handiger is als KNL zelf de buis doet.Â