Skip to main content

ik heb een supersnelle internetverbinding; net nog test gedaan en download >800 mbps en upload >900 mbps.
Echter, wanneer ik (grotere) bestanden wil versturen gebeurt dat niet of extreem traag. Wat heb ik in mijn instellingen mogelijk verkeerd staan? Computer (Mac Studio) bekabeld aangesloten op router.
Hoe kan ik dit oplossen want is extreem frustrerend.

Joop

Tja, wat bij jouw thuis zit is niet het enige van belang. Maar alles ertussen ook, inclusief de verbinding bij de ontvanger.


Van wat naar wat wil je bestanden verzenden dan?

Wat voor kabel zit er tussen je pc en het modem?

Zit er nog andere apparatuur tussen zoals, routers, switches etc?


@Dikkedikkie reist : bijvoorbeeld set foto’s via wetransfer. Totaal orde grootte 1Gb. Deed meerdere keren vrijwel niets; eerste 50 Mb en dan lang niets. Na aantal keren proberen plots wel en binnen paar seconden verstuurd (zoals zou moeten).
Kabel gaat naar switch tussen pc en modem; type kabel weet ik zo niet.

 


Het is echt niet zo, dat als de verbinding tussen jou en KPN 1000mbps is, dat dan het hele internet overal 1000mbps is!

De andere kant van de connectie, moet ook voldoende bandbreedte hebben om te ontvangen. Het is zeg maar een doos, die jouw computer in een ander lande door een brievenbus probeert te duwen. 

Als je iets meer inzicht wilt over realistische getallen: ga naar testmy.net: https://testmy.net daar kun je zien dat data uit verschillende werelddelen al een groot verschil maakt, zowel in latency (ping) als doorvoor.

Dan nog even over 1000mbps: het internetprotocol heeft ongeveer 6-8%  extra data nodig om gegevens te verzenden. Die ruimte gaat op aan heen en weersturen van controle-getallen en identificaties van elk verzonden blok.

Dus 900mbps is echt wel prima, Sterker nog, 930 is maximaal, en  alles boven 800 is al prima, KPN zal volgens hun voorwaarden pas iets moeten doen als je niet boven 750 komt.

 


@EAZ1964 : dat begrijp ik allemaal. Maar mijn vraag blijft: hoe kan het wanneer bij speedtest mijn internet extreem hoge snelheid geeft het verzenden van wat grotere bestanden (meestal) niet lukt of uitzonderlijk traag.  Dat ligt niet aan de ontvanger-zijde lijkt mij; mijn computer vertraagt het naar buiten sturen van de data. maar waardoor (en hoe kan ik dat oplossen)?

 


Je geeft aan dat je het allemaal begrijpt. Maar dan mis je nog de essentie.

De speedtest gaat van jouw modem direct naar een snelle server van bijvoorbeeld KPN.  Dat is makkelijk meten.

Een bestand legt die route ook af, maar dan komt er nog een heel stuk bij, veel verkeer gaat over minimaal 2-5 servers voordat het bij de eindbestemming is. Het is ook niet zo dat als je de volgende keer weer een bestand stuurt het dan dezelfde weg aflegt. 

Het is dat stuk, dat begint bij de DNS server, is afhankelijk van overig internetverkeer en verbindingen en zorgt ervoor  dat je zeker bent dat je niet de 1gbps haalt in “normaal” internetverkeer. 

Als je dat wilt controleren, voel je vrij en draai eens een pingplotter naar de server van wetransfer. dan zie je waar de tijd verloren kan gaan. Als je het met tussenpozen een paar keer draait, dan zie je ook de verschillen.