Skip to main content
Vraag

Betaalde glasvezel uit huis verplicht delen met ander huis?

• June 6, 2025
  • 17 reacties
  • 212 keer bekeken

peter-keetfm
Wijsgeer

Hoi

Ik stel deze vraag even op het Kpn forum omdat hier ook monteurs aanwezig zijn.

Het volgende.

Reggefiber heeft hier buitengebied glasvezel aangelegd.

Er is hier tegenover in het weiland een huis gebouwd.

Nu kwam er gisteren iemand aan de deur om een melding te doen of de glasvezel kabel door geknipt kan worden.

Geen toestemming gegeven aan deze graaf ploeg.

Ik vermoed dat ze de 2e vezel B willen gaan gebruiken voor het nieuwe huis.

Het is mijn kabel waar we in 2014 veel geld voor betaald hebben.

Omdat ik de 2e vezel in tact wil houden voor eventuele toekomst of als A slecht werkt als backup wil ik absoluut niet dat ze de kabel naar huis door gaan knippen.

De zogenaamde mof ligt ongeveer 20 meter verder dan waar ze gegraven hebben.

Ik maak me nu benouwd of ze aan mijn kabel gaan zitten.

Het huis wordt volgende maand aangesloten volgens Kpn website.

Is dit een normale manier van zaken om vezel B (groen) van mij te pakken.?

Het lijkt mij van niet.

Alvast bedankt.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

17 reacties

• June 6, 2025

Nu kwam er gisteren iemand aan de deur...

Wie was dat? Van welke organisatie? Of was dat de nieuwe bewoner zelf?

Er ligt als het goed is gewoon een hoofdkabel langs de weg. Daar lopen 100en vezeltjes doorheen. Ook heel veel ongebruikte. Die hoofdkabel word het nieuwe huis op aangesloten. En daar heb jij niets mee te maken lijkt me.

peter-keetfm
Wijsgeer

Nu kwam er gisteren iemand aan de deur...

Wie was dat? Van welke organisatie? Of was dat de nieuwe bewoner zelf?

Hoi

Geen naam op de bus met aanhanger met graafmachine. (Zijn ongeveer een halve dag bezig geweest) 

Waren aardige mensen verder.

Maar ik heb het idee de makkelijkste weg kiezen.

Hier valt het onder het Kpn-netwerk gebied. (Eerder Reggefiber)

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

Allereerst doen die mensen niet zomaar wat, die hebben een opdracht gekregen om kabel X te pakken en naar uw overburen binnen te brengen. Dan zeg je eerder “ik heb veel geld betaald” en dat kan heel goed kloppen, maar daarmee wordt je geen eigenaar van die kabel. Dat was voor de werkzaamheden. De B ader wordt door KPN nooit gebruikt, reggefiber deed inderdaad altijd twee fibers naar de woning brengen maar dat is niet meer van deze tijd. Met xgspon zijn er snelheden van 10Gbit over 1 kabel mogelijk (in de toekomst) en er zijn ook al proeven gedaan met vele malen hogere snelheid. 

Dus zeer waarschijnlijk hebben ze wel jouw tweede ader gepakt, en daar zal je dus niks van gaan merken aangezien die nooit zal worden gebruikt. Je gaat daar verder ook nooit achter kunnen komen tenzij je solliciteert bij KPNNetwerk. 

peter-keetfm
Wijsgeer

@Ik_Combineer 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb geen toestemming gegeven.

De rioolkast iets verder ligt de mof. (Glasvezel verdeler)

Ik heb ook al aangegeven overleg maar met nummer 12 naaste buren van hem. 

Kun jij hier in kijken als ik je pb stuur.?

Ps als ze de (mijn huis toegang) kabel gaan knippen heb ik geen diensten meer en dat mag niet naar mijn idee.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Ben benieuwd lees graag mee

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

Ik mag op dit forum geen klantgegevens ontvangen dus dat is onwenselijk. (Mag enkel via teams door een moderator worden doorgestuurd indien nodig) maar mocht het daadwerkelijk gewijzigd zijn dan duurt het vaak wel een maand of twee a drie tot wij monteurs dat kunnen inzien. 
Verder kunnen ze in een lasmof wel bij die B ader zonder dat jij er iets van merkt. Sowieso moeten ze vanaf daar verder, glasvezel is niet zoals koper dat er 1 hoofd kabel is waar bij elk huis 1 vanaf wordt gepeld. Maar 1 hoofdkabel naar een lasmof en vanaf daar naar de huizen. 

peter-keetfm
Wijsgeer

@Ik_Combineer 

Ze proberen de makkelijkste weg. (Minder graafwerk) 

Daarom zij ik over mijn kabel door knippen en daar weer lassen.

Dan zit ik zonder diensten.

Ik had ook al aangegeven door te graven tot de mof.

Eigenlijk de vraag mogen ze zomaar de kabel die van het huis komt door knippen.?

De normale manier van werken is vanaf het punt waar alle glasvezels bij elkaar komen (mof).

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

@Ik_Combineer 

Eigenlijk de vraag mogen ze zomaar de kabel die van het huis komt door knippen.?

De normale manier van werken is vanaf het punt waar alle glasvezels bij elkaar komen (mof).

Dit is echt een vraag voor Ward, maar die is niet meer op het forum actief. Het eerlijke antwoord is dat ik het niet zeker weet. Sowieso mag dit wel maar dan moet het vooraf worden aangekondigd. “We gaan het netwerk verbeteren” of “er zijn werkzaamheden bij u in de buurt” is dan de sms die je ontvangt en dan is dit vaak tussen 00:00 en 06:00. Zomaar overdag is wel echt een no-go tenzij het een spoedreparatie betreft. Maar dan heb je over het algemeen in de eerste plaats ook al geen internet. De normale manier is inderdaad werken vanaf een pop of dp (distributie punt)

peter-keetfm
Wijsgeer

Even een toevoeging plaatje.

Rode lijn is mijn glasvezel.

Witte cirkel is dat ze op mijn kabel willen lassen.

Blauwe vierkant is volgens mij waar de mof zit.

Beetje een schatting hoe het zit.

Nieuwbouw rechts boven op het plaatje.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

Je hebt het adres niet volledig geblurt. Verwijder of edit de foto even want als je inzoomt kan je nog je straatnaam lezen. Mooi rustig plekje wel 😁

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

De dp ligt inderdaad aan het begin van je overbuurman zijn tuin. Een meter of 5 a 10 onder het blauwe vierkantje. Ik heb een foto van het aanlegschema in je straat maar weet niet of ik die mag uploaden @moderatoren. 

Vanuit de DP loopt er weinig door behalve een kabel van jou en je overbuurman. Het nieuwe huis schuintegenover je heeft nog geen kabel ingetekend. Maar zoals ik al zei kan dit nog wel even duren voordat wij dat kunnen zien.

Edit; zit je weer bij KPN trouwens? Je was toch overgestapt naar onze roze concullega's? 

peter-keetfm
Wijsgeer

Je hebt het adres niet volledig geblurt. Verwijder de foto even want als je inzoomt kan je nog je straatnaam lezen. Mooi rustig plekje wel 😁

Gedaan dank je. 

Was inderdaad een mooi rustig plekje.

Voordat het spul aan de overkant er kwam.

Het was een weiland waar de herten liepen.

Woon hier al 40 jaar en komt er een aso wonen.

Helaas niet meer rustig.

En naar het 30e ergenis punt nu met de glasvezel kabel.

En dan denk ik hoezo doorknippen.

Ik vraag mij af waar ze het lef vandaan halen.

Misschien nog tips.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • June 6, 2025

Gedaan dank je. 

Was inderdaad een mooi rustig plekje.

Je en de buren hebben de Nederlandse vlag ondersteboven lieten hangen in 2022 🤣

peter-keetfm
Wijsgeer

@TDN 

Nee toen stond dat huis er nog niet.

@Ik_Combineer 

Bedankt voor de info.

Dat klopt er loopt een kabel naar 12 en naar 29 en een naar een kalfenboer 10.

Daar zitten 2 adressen van het punt waar de rioolkast zit takken er 4 of 5 kabels dacht ik.

Ik zit nu nog bij de gekleurde Odido.😁

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 6, 2025

Dan stop ik met helpen tot je weer terug komt, mijn service is premium he 😜

Zonder gekheid, op dit moment kan ik niks meer voor je betekenen. Ik weet de regels niet scherp welke kpnnetwerk moet volgens in deze en er is nog geen kabel ingetekend voor je nieuwe buurman dus weet ik ook (nog) niet hoe deze loopt.

peter-keetfm
Wijsgeer

Dan stop ik met helpen tot je weer terug komt, mijn service is premium he 😜

Misschien doe ik dat ook nog wel een keer.😜

Ik ga er maar eens bovenop staan als ze hier bezig gaan.

Knippen nee internet voor zakelijk gebruik mogen ze niet knippen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 10, 2025

Hoi ​@peter-keetfm, bedankt voor jouw bericht :)
Eigenlijk kan ik niks meer toevoegen aan datgene wat ​@Ik_Combineer hierboven aangeeft. Voor eventueel verdere vragen kan ik je eigenlijk alleen maar het advies geven om hierover contact op te nemen met KPN Netwerk (088-0063 744).